› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Dob-fanatic…
- Dette emne har 9 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mhansen. This post has been viewed 214 times
-
ForfatterIndlæg
-
29. marts 2009 kl. 10:35 #14135
outlookDeltager- Super Nova
Det hænder man snubler over noget ekstremt på amatør scenen og den her dob fra Texas hører bestemt til ekstremerne og skal naturligvis findes i Guds eget land… 48″, vejer næsten 3000 lbs og spejlet alene 700 lbs… Og sekundæren er hele 8″!!!
Og så er den GOTO. Tænk at montere et Mallincam Hyper Plus video kamera på den…Fik jeg nævnt, at spejlet er lavet hos LOMO in Russia.Har i fundet større amatør eksemplarer derude…?
outlook 2009-03-29 10:37:46
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting29. marts 2009 kl. 10:47 #14136
tommyfDeltager- Neutron star
Pyha, når man ser balance punktet,,, og alt det der er uden for, så må det spejl og kasse være tungt..
29. marts 2009 kl. 11:14 #14138
michael.bertelsenDeltager- Nova
forestil jer et kig på månen gennem sådan en lysspand
HJÆLP JEG ER BLIND!!!
29. marts 2009 kl. 11:31 #14141
tommyfDeltager- Neutron star
Prøvede i en 14″ uden filter, og var natblind i 1 time bagefter…
29. marts 2009 kl. 11:41 #14143
astrojensenDeltager- Neutron star
Man behøver ikke nødvendigvis at blive blændet, når man ser på månen gennem kæmpeteleskoper. Det er kun et spørgsmål om en passende forstørrelse. Problemet er, at den nødvendige extreme forstørrelse kun yderst sjældent kan bruges her til lands, grundet lufturoen. I kæmpeteleskopet ovenfor, svarer 300x jo til kun 30x i en 120mm, og ved den forstørrelse er månen jo som en projektør.
Månen kan være blændende klar, selv gennem en lille kikkert, ved lave forstørrelser/stor udgangspupil. Her vil et filter selvfølgelig hjælpe. Det hjælper også at tænde lys omkring teleskopet. Man kan sidde bekvemt under en tændt gadelygte og observere månen. Det er faktisk mere behageligt, end at observe den i mørke.
Thomas, Bornholm
29. marts 2009 kl. 11:49 #14144
astrojensenDeltager- Neutron star
Hej Outlook
Så vidt jeg ved, er dette verdens største amatørteleskop til visuel brug. Der er vist nok en gruppe, der forsøger at få en 73″ op at køre, men jeg har ikke hørt fra dem i lang tid. Den skulle også være et rent foto-instrument a la professionelle teleskoper.
Der er ingen tvivl om, at 48″ er det måske kraftigste visuelle teleskop nogensinde. Der er tidligere, store spejlteleskoper der er større, men tænk på at denne har meget bedre spejl, køling, tracking, GOTO, okularer osv. Grundet den totale mangel på farvefejl, må jeg også sige, at den sandsynligvis er langt bedre end de store refraktorer.
Der er flere observationsrapporter fra den på CN. Bl.a har ejeren og en anden amatør, brugt 48″ til at observere Hanny’s Vorweerp, hvilket må betegnes som en af de mest ultimative visuelle observationer nogensinde.
Clear skies!
Thomas, Bornholm
29. marts 2009 kl. 11:51 #14145
michael.bertelsenDeltager- Nova
Det har du ret i Thomas.
Min store knægt havde nogle venner på besøg en aften jeg var i obs. de var nysgerrige, og jeg lod dem kigge gennem 8″èren med et par okularer. De var helt måløse og ikke til, at rive væk. Da de endelig gik derfra, røg et par stykker af dem på røven i mørket – jeg fik mig en grinerMvhmichael29. marts 2009 kl. 12:10 #14148
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Wooaa, den var
. Jeg lurer på om de kan se konturene av Eagle månelandingsfartøy, månebiler, og andre etterlatenskaper fra månelandinger med den der?
Mvh,
Bjørn29. marts 2009 kl. 14:51 #14160
max- Nova
Hvilken stige bruger han når han skal se et objekt der står i zenith ?VH. Max29. marts 2009 kl. 15:14 #14161
mhansenDeltager- Nova
Tror han har en motoriseret lift..
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Dob-fanatic…' er lukket for nye svar.