DMK og en brøler af rang…

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR DMK og en brøler af rang…

  • Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 7 måneder siden af outlook. This post has been viewed 147 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #19098

    outlook
    Deltager
      • Super Nova

      “As stated…” som man siger på engelsk, når man har sagt noget og vil føre det ud i livet, så har jeg før min ferie bestilt et ImagingSource kamera og fået det med DHL da jeg kom hjem igen:

      Nemlig et DMK 41AS usb mono kamera og hvorfor lige det? Jo, kameraet optager i en stor opløsning på 1280×960, hvilket betyder at jeg kan få næsten full disk optagelser af Solen i Kalcium linien og i Kontinuum. Jeg havde gerne set det kunne optage i 1280×1024 som med CMOS kameraerne, men alt i denne verden er jo ikke perfekt. Men nogle vil sikkert spørge om frameraten ikke er lige lovlig lille med kun 15 fr/sec. som max? Nej, det går udmærket. Enhver med tvivl i sinde kan jo bare kigge på Jacob’s gode Ha billeder med samme kamera. Vigtigere er det nemlig at stille skarpt på motivet.

      Men for at det ikke skal være løgn, så troede jeg faktisk at bruger man ROI funktionen, altså kun et billedudsnit, så kan man også øge frameraten, men nej, det kan man ikke! Eller også ved jeg ikke lige hvordan, og vil gerne vide det, hvis man kan. Men igen, det er altså ikke nogen hæmsko for resultaterne. Driverne til kameraet samt softwaren – IC Capture har et virkelig godt greb om kameraet. Det slipper ikke så let kameraet, hvis man laver unoder. Er man ikke tilfreds med capture programmet som jeg finder er udmærket kan man mod en merpris for ca. 500 dkk få Lumenera’s software der også fungerer med Imaging Source kameraet.

      Kameraet optager i noget der kaldes Y800 formatet. Videofolket ved, at der findes mange formater og kender sikkert også Huffyuv’s såkaldt “tabsfri” codec. Det fylder ikke meget mere end det her format. 4 sekunder fylder ca. 70 Mb, hvorimod en RGB32 avi optagelse til sammenligning fylder 285 Mb. Så lidt af en forskel. Kameraet kan naturligvis også med en linse bruges som et “rigtigt” kamera monteret på et fotostativ med den påmonterede fotoadapter. Men da jeg gerne ser at udstyret vejer så lidt som muligt har jeg afmonteret skinnen der i sig selv faktisk vejer en del. Man kan også bruge en del af Window’s indbyggede codec’s som DV encoder i 720×576 opløsningen, hvis man ønsker et komprimeret billede der ikke fylder alverden.

      Her er et billedeksempel med Baader’s Ca II filter 395 nm:

      Og et med Baader’s Continuum filter 540 nm:

      Det ses at det mest kontrastrige billede er det i kalcium linjen. Er der i øvrigt nogen der ved hvordan man gør de rå matte billeder “glossy” eller blanke på skærmen? Så giv mig lige et hint.

      Nu mangler et billede i Ha ved 656 nm, men det ville også have været der var det bare ikke for en lille, men næsten fatal brøler af rang…Kigger man lidt mere på ovenstående billeder vil man se at lyset synes ujævnt fordelt over billederne, næsten som mørke diffuse pletter over skiven. Og med de forstørrelser som PST moddet giver bliver det meget synligt, nemlig en masse små pletter dækkende hele billedet så overfladen næsten ikke kan ses…Det begyndte ellers godt. Det hele var monteret og jeg åbnede softwaren, men hele live billedet var en hvid flade og indstillingerne viste sig overraskende nok med lukkeren på 1/10000 del sekund!

      Og så slog rædselen ned med et hammerslag – JEG HAVDE IKKE FÅET ET OBJEKTIVFILTER PÅ TELESKOPET – jeg smed alt hvad jeg havde i hænderne og fik objektivet lukket i en fart. Sikken brøler, hvordan kunne jeg…jo, jeg bruger normalt ikke et filter, når jeg tager billeder i Ha. Af en eller anden grund blev det overført til hvidt lys optagelser også. Sikken forskrækkelse, men havde kameraet overlevet? Jo, det viser ovenstående fotos da, men en synlig fordybning i plastikken der omgiver chippen og lidt røg viste også hvor lyset havde fokuseret. Som reddet af en undersmuk fé havde kameraet været tiltet i okularholderen og lyset havde “kun” brændt en fordybning i plastikken – det eneste plastik, der er i kameraet.

      Men røgen havde efterladt sig et lag på undersiden af IR cut filteret på adapteren og et lag på glasset der beskytter chippen i kameraet. Derfor de diffuse pletter som var synlige især på Ha optagelserne og derfor ikke med i denne runde. Med en linsepen blev dette lag skånsomt fjernet og alt “back to normal”, men ikke uden en total adskillelse af kameraet, hvilket i øvrigt ikke var særlig svært og heller ikke at montere igen:

      At tænke sig, et lille stykke plastik til få ører redder et kamera til 4000 dkk! Men efter denne “opvågen” blev kameraet da også kærtegnet som en baby. Så igen og det kan ikke siges tit nok: Solen er ikke til at spøge med. Når du har udstyret klar, så tjek en ekstra gang om sikkerheden nu også er på plads. Puha siger jeg bare…Shocked Confused Tongue

      outlook2009-08-04 07:12:09


      Hilsen Leif,
      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

      #19100

      jesper
      Deltager
        • Neutron star

        Pyha sikke en forskrækkelse. Og tænk hvis det havde været dit øje du satte til teleskopet i stedet for! Nå men tillykke med kameraet og med at du slap med skrækken.

        ROI burde kunne give højere framerate. Men som du siger er der også fordele ved at bruge lavere framerate. Selv foretrækker jeg 7,5 fremfor 15 med mit Lumenera, da det giver mindre udlæsningsstøj.
        #19122

        tommyf
        Deltager
          • Neutron star

          Heldig mand Thumbs%20Up Godt der ikke skete mere.

          #19132

          Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

            Puha Held i uheld Embarrassed

            Måske kan andet software øge frameraten med ROI?
            Med mindre kameraet altid sender det fulde billede til pc’en og softwaren “klipper” ROI ud… ?

            #19141

            mikael_joe
            Deltager
              • Super Nova

              Du kan altid prøve at spørge på imaging source forum under software support om de kan øge framerate med ROI.

              #19147

              outlook
              Deltager
                • Super Nova

                Tak for det. Som nævnt er det ikke så vigtigt som nogen gerne vil tro. Det er meget vigtigere at fokusere og få billederne så skarpe så muligt inden frameraten. Selv hundreder af billeder i sekundet kan ikke rette op på et uskarpt billede.

                Men hvad bestemmer egentlig om det færdige billede bliver blankt eller mat på skærmen. Er det formatet, altså fx RGB32 eller et codec, noget helt tredie eller er det bare noget man gør i fx Photoshop? Hvordan gør man billedet “glossy”, altså blankt på skærmen uden ligefrem at skulle udskrive det på glossy fotopapir. Er der ingen der ved det?

                outlook2009-08-03 13:59:41


                Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

                #19151

                Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

                  Hej Outlook

                  Hvad mener du med mat/glossy?

                  Er det kontrasten du tænker på eller måske farvemætningen?

                  I photoshop kan man konvertere RGB til HSV og skrue op for “Saturation” – det giver mere dynamik i farverne for farvebilleder.

                  Justering af sortpunkt og hvidpunkt (stortset det samme som kontrast) gør meget hvis kameraet ikke udnytter samtlige bits i billedformatet.

                  Nogen gange kan justering af gamma (på kamera, i billedet eller på skærmen) hjælpe.

                  Gamma justere hvordan kameraet/billedet dynamik område er komprimeret og gør lidt det samme som kontrastjusteringer – bare uden at “klippe” intensitetsværdier i bund og top.

                  Somregel skal der drejes på alle knapper for at optimere billedet mhs til kontrast uden at tabe information. Der er desværre ingen fast opskrift – det afhænger ihøj grad af udstyr og motivet.

                  formatet betyder somregel ikke så meget for kontrast og farvemætning – mere bitopløsningen. De fleste (USB)videokameraer kommer ud med et komprimeret farvesignal delt op i en Luminace/Chrominace kanal hvor de flest bits bruges samt 2 eller flere farvekanaler med lavere bitopløsning således at det originale informationsindhold i RGB kanalerne kan pakkes ned i meget få bit og streames.

                  Men alt det er lidt ligegyldigt her da du siger at at formatet er Y800 – dvs ren 8bit gråtone information upakket. Det passer med at du siger RGB32 er 285Mb = 4x70Mb og 4x8bit=32bit.

                  Så mit bud er at du skal lege med at justere histogrammet til at udnytte alle værdier fra 0-255 samt derefter dreje på gamma eller konstrasten.

                  Første del gøres med “autolevels” og evt. efterfølges med “autokontrast” – det hjælper ofte en hel del.

                  Jeg kan iøvrigt forestille mig at DMK kameraet kommer ud med et signal hvor laveste værdi ikke er 0 – der er med andre ord et lille (og helt normalt og ønskværdigt i forb. m stackning) bias – altså et sortniveau forskelligt fra 0.

                  Det skal fratrækkes billedet inden justering af kontrast og gamma.

                  Hvis der eksponeres tilstrækkligt så den maksimale værdi i billedet er tæt på 255 vil den lille bias betyde mindre.

                  Hvis der eksponeres alt for kort tid – så vil bias’n udgøre en for stor procentdel af gråtoneværdien med lav kontrast og “fladt” billede tilfølge.

                  Igen vil en autolevels rette op på dette.

                  Håber det kan hjælpe lidt
                  #19154

                  outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

                    Tak skal du have. Det var ellers lidt af en god forklaring. Det vil jeg da prøve. Ellers er det egentlig såre enkelt med mat/glossy. Når man vælger at fremkalde eller printe fotos ud kan man gøre det på blankt eller glossy papir så billedet får et skinnende udseende i stedet for et mat.

                    Så er der lige det at en del fotos på websiderne har det her glossy eller blanke udseende som jeg efterstræber. De kan selvfølgelig være uploaded som blanke, altså først scannet ind som blanke, men det tror jeg ikke.

                    Nå, men i forlængelsen af denne tråd har jeg i dag fået et par Ha optagelser af Solen med mit PST mod. Det første viser straks at den spatiale opløsning er langt bedre med dette kvalitets kamera end med et alm. webcam så nu kan man da se det kromosfæriske fletværk på overfladen af Solen. Billederne er skaleret ned fra 1280×960, men der sker godt nok ikke meget på Solen i øjeblikket:

                    Det ses at der er lidt vignettering selv om forstørrelsen allerede er ret stor. Giver man billedet lidt auto i curves i PS ser man straks det lille BF5 blokfilters begrænsning og at fokus samtidig ikke er helt centreret:

                    Derfor ser man ofte PST moddet med Coronado’s BF10 i stedet for PST’ens 5 mm. For at undgå vignetteringen kan man da lave en beskæring eller ligefrem en ROI. Så skulle man da vist være over den hurdle. Men min brændvidde er jo over de 500 mm, så derfor skal man helst bruge en BF10 der passer for brændvidder op til 1000 mm. Men da den jo er kostbar ryger ideen sådan set med et billigt Ha system.

                    outlook2009-08-04 06:59:13


                    Hilsen Leif,
                    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

                  Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'DMK og en brøler af rang…' er lukket for nye svar.