Digital Open Air Planetarium

Fora ASTRO-FORUM ASTROTRÆF OG KLUBSNAK Digital Open Air Planetarium

• Dette emne har 21 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af spatzek. This post has been viewed 663 times
Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Forfatter

spatzek
    Deltager
      • Super Giant

Det er klart, at vi i formidlingsammenhænge med stor interesse ser MAF afprøve nogle nye koncepter indenfor den astronomiske formidling. Om man drukner i teknik eller om det bliver en fantastisk succes kan jeg ikke vurdere her over fra det “lyse Sjælland”. Men jeg er også en maskinstormer på mange måder, selvom jeg i disse uger for alvor roder med sidste hånd på kæmpeprojektet med Folkeobservatoriet i Vestskoven, hvor jeg virkelig ikke havde regnet med, at opgaven “igen” havnede på mit skrivebord.

MAF skal ha’ en stor tak for at turde noget nyt – det kan være at vi stjæler ideen, når alt kører på skinnerThumbs%20Up

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Hej Lars

Citat:
        hvor jeg virkelig ikke havde regnet med, at opgaven “igen” havnede på mit skrivebord

Den kender jeg godt nok alt for godt…

Sad her til aften for at teste multicast ud til de håndholdte – En eller anden havde fået den ide at opgradere mit server program. Forfra – det får aldrig en ende. Nå men til sidst kom det på plads.

Man er meget velkommen til at stjæle ideen når vi er færdige og jeg vil gerne rådgive, MEN KUN RÅDGIVE…

Ville hellere være ude og se en lille komet, men desværre igen lo…vejr – meget tåget.

spatzek
        Deltager
          • Super Giant

Hej Lars!

Projektet har levet i snart 20 år i forskellige former. Det startede som vanligt som en tilfældighed, da Kalle (Karl Augustensen, dengang ansat på Tycho Brahe Planetarium) under en frokost sagde til mig, at han havde nogle bekendte med en kuppel med en gammel kikkert i Roskilde. Det viste sig, at det var en 12″ refraktor i særdeles dårlig stand. Det korte og det lange var, at KAF fik fat i kikkerten, fik renoveret linserne og fik testet instrumentet på tilfredstillende vis. Vi har selvfølgelig haft et Folkeobservatorium i tankerne ude i Vestskoven ved det daværende Ole Rømer Museum i tankerne hele tiden – så en afledemanøvre var en aftale med museet omkring hele projektet. Som altid er der mange grunde til, at projektet i sin form(er) ikke er blevet realiseret. Men til glæde for KAF, har det hele haft nogle spændende sidegevinster. Køb af Obsession 20″, Køb af Made 12″ LX 200, køb af en mængde andre dimser, køb af Celestron 14″ med Paramounten, Daystar 0.5Å Uni-filter, renovering og opgradering af kuppel på Brorfelde, pt med vores 12″ refraktor. Og ikke mindst mulighed for at formidle i Fortorvsastronomi uden at belaste KAFs daglige drift.

Projektet er havnet på mit skrivebord, fordi vores højt respekterede bestyrelsesmedlem Henrik Fischer døde her først på året, og han var projektleder på Folkeobservatoriet.

Og.. da det var mig der som formand for KAF i sin tid fik solgt ideen til alle parter og fik købt alt dette udstyr, så må jeg også lige få projektet det sidste stykke vej.

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Hvordan forligger muligheden for at se i sådan en 20″ Lars… Er medlem af KAF.

spatzek
            Deltager
              • Super Giant

Hej Tommy!

Det famøse nye lokale på Kroppedal (bag mødelokalet) skal også være hjem for 20″. Dermed vil den kunne “køres” ind i et stykke (ved hjælp fra en ekstra person) men ikke mindst så vil den hele tiden være afkølet, hvilket også øger brugervenligheden en hel del. Så det er virkelig meningen, at KAFer efter sommerferien får ufattelig meget nemmere ved at bruge udstyret.

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Sig til hvis i mangler hjælp til at lave en rullevogn, jeg har adgang
                til diverse stål/alu osv TIG CO2 svejs og hjul, det er ikke sikkert,
                men måske kan jeg da hjælpe lidt med det.

spatzek
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Tommy!

Det lyder rigtigt godt. Jeg vil kommunikere dette videre i systemet.

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
                • Emnet 'Digital Open Air Planetarium' er lukket for nye svar.