› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROTRÆF OG KLUBSNAK › Digital Open Air Planetarium
- Dette emne har 21 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af spatzek. This post has been viewed 662 times
-
ForfatterIndlæg
-
22. februar 2009 kl. 22:56 #11086
nightskyDeltager- Neutron star
Som nogen af jer sikkert ved, har der været tale om Open Air Planetarium i forbindelse med IYA2009. Desværre løb det ud i sandet.
Midtjysk Astronomiforening gav ikke op og vi er nu meget tæt på at have MAF DOAP klar til first light.
I dag har jeg
arbejdet med at få konfigureret håndholdte trådløse skærme til MAF DOAP
(Midtjysk Astronomiforening Digital Open Air Planetarium) – Den var
lang, hva..At lege med 1 stk. er faktisk sjovt, at kigge på
nummer 2 bekræfter at man gør det rigtige, nummer 3 og derefter bliver
til hårdt arbejde…. Hold da op hvor er der lang vej igen.Her er et par foto fra test bordet…
Nightsky 2009-02-22 21:56:45 22. februar 2009 kl. 23:39 #11094
hoestDeltager- Nova
Hej i spilder skiseme ikke tiden væk derovre i MAF
22. februar 2009 kl. 23:45 #11097
He He
Nej det gør vi ikke – men vi mangler da stadig masser af arbejdskraft. Det er simpelt helt vildt hvad der skal sættes op, testes osv.
Vi håber selvfølgelig at DOAP også får følgeskab af et rigtig stort H-alpha sol teleskop – en heliostat, en meget hurtig 10″ m.v.
23. februar 2009 kl. 08:42 #11104
andreas- Super Giant
Det lyder som en spændende ide’, vil du uddybe hvordan det kommer til at fungere? er der installeret astronomi SW på hver PC? så de enkelte brugere kan støtte sig til et planetarie program når man er ude? eller arbejder SW’en /PC’en sammen? og viser hele himmelen?
Hvilken SW bruger I? og hvad er det for en lille lækker PC?Og ikke mindst god arbejdslyst!23. februar 2009 kl. 09:49 #11106
jeppeDeltager- Super Giant
Hej Lars,
Jeg er også nysgerrig efter at høre, hvordan det hele skal fungere. Er de små pc’ere udelukkende tænkt som “fjernsyn”, eller skal de kunne kommunikere og evt. kontrollere teleskopet?23. februar 2009 kl. 18:41 #11126
Hejsa
Ganske kort om hvordan det er tænkt.
Teknik:
De håndholdte er ikke pc’er men media-players (indbygget Linux bras)Fra teleskop vil der være live feed fra MallinCam eller S/H søgecam
Dette hives ind i en kraftig pc (der kører Windows, heldigvis) via en frame-grabber
Operatør kan nu vælge at streame live-feeds, film klip, multimedie ud til de håndholdte enheder
På en større monitor vises altid live-feed fra kamera/teleskop.
Teleskopet er udstyret med en fjernbetjent laser pointer, så man altid kan vise hvor på himlen man kigger.Event:
En foredrags holder står i midten af den flok som deltager. Ved det stationære planetarium er der liggestole i en halv-cirkel og foredragholder står i midten.
Foredragsholder fortæller om et tema – f.eks. stjernedannelse, sol-system, afstande eller andet. Han kan udpege stdet hvor man skal kigge med det blotte øje eller håndkikkert ved hjælp af laser pointer.
Teleskopet/kamera følger efter og på et tidspunkt streams der live-billeder ud til de håndholdte i farver selvfølgelig.Til sidst håber vi det bliver muligt at downloade aftenes event via Internet.
I områder med god “3” dækning overvejer vi smatidigt at streame ud på Internet
Mobil:
Alt vil være fuldt ud mobilt og kan flyttes ud til f.eks. skoler, gå-gader osv.23. februar 2009 kl. 18:44 #11127
wiebenDeltager- Nova
Hej Lars,
Sejt. Det må da have krævet en god sponsor med så mange enheder.Kunne jo være oplagt til næste MAF starparty sammen med jeres nye dobson.MvhHeine23. februar 2009 kl. 19:22 #11128
Hejsa
Man kan helt sikkert regne med at til MAF Starparty vil der være DOAP, også i den helt store stil endda, med flere kørende teleskoper og kameraer.
Et eks. på hvad vi kan broadcaste ud til de håndholdte. Vi har efterhånden nogle stykker af disse indslag lavet færdige.
http://www.midtjyskastro.dk/IAY2009/OmAstronomi/HvadErAstronomiPortable.htm
Og jo – det har krævet rigtig mange sponsorer får at kunne få det realiseret, mere end en ny “station wagon”. Med lidt held kan vi endda få mere koblet på f.eks. stort h-alpha teleskop – heliostat m.v.
Ups glemte: De håndholdte er Archos 605 WifFi
Nightsky 2009-02-23 18:40:13 23. februar 2009 kl. 19:44 #11130
andreas- Super Giant
Linux Bras! den distribution kender jeg ikke
Det plejer at være operatøren der ikke…..
23. februar 2009 kl. 19:51 #11131
Ups, det skulle jeg ikke have skrevet. Men i denne sammenhæng er det skod, desværre.
Systemet er for lukket, umuligt med ordentlige codes, forældet flash support, få programmer, kan ikke betjenes af alle, you name it.
Windows er faktisk betydelig nemmere at have med at gøre til dette projekt. Langt større udbud af programmer, codecs, gode vejledninger, ingen driver problemer osv.
I dette tilfælde er det ikke operatøren.
Nightsky 2009-02-23 18:52:17 23. februar 2009 kl. 20:07 #11132
andreas- Super Giant
He he, hvad man kommer nemmest igennem med kan ofte være svært at vide på forhånd. Jeg har efterhånden en del års erfaring med Linux (og endnu flere med windows) og man kommer sjældent “gennem” Linux uden en indsats, men man sidder aldrig fast mere end at man kan finde en udvej. Hvor min erfaring siger mig at i windows kan man håbe på at der findes en patch eller at en producent “gidder” lave driveren til det nye system, en ting man aldrig oplever i Linux (når altså først driveren findes). Men mht. flash og codec kan man være ramt med svære udfordringer hvis man forsøger at køre lukkede standarder, som jeg mener adobes flash bl.a. er.
Hvem har lavet media afspilleren?
Andreas 2009-02-23 19:08:21 23. februar 2009 kl. 20:11 #11134
Hej Andreas
Det er jo off-topic. Men lige denne her Linux version er noget skod og meget lukket. Systemet vi skal bruge skal være åben og kunne klare diverse almindelige brugte formater og vi skal ikke kræve en større indsats. Det var ikke ment som dis-respekt for Linux…
Det kan vi tage på en anden tråd en anden gang.
Archos.com
Nightsky 2009-02-23 19:21:32 23. februar 2009 kl. 20:29 #11135
k_holstDeltager- Nova
Hej Lars.
Det lyder som et helt fantastisk godt projekt til at udbrede kendskabet til astronomi.Held og lykke og hatten af.23. februar 2009 kl. 20:30 #11136
andreas- Super Giant
Det var bestemt heller ikke sådan det blev opfattet. Og lad os bare ta’ det en anden gang, eller ikke 😉
Jeg håber du vil poste mere om projektet efterhånden som det udvikler sig, det er i hvertfald en masse gode ide’er I er kommet på. Også gerne fotos af setup’et når terminalerne kører.23. februar 2009 kl. 22:56 #11171
jensDeltager- Giant
Høst wrote: Hej i spilder skiseme ikke tiden væk derovre i MAF
I al den tid jeg har haft fornøjelsen af Lars’ venskab, der har han stort set altid haft gang i et eller andet projekt.Indbegrebet af det vi andre betegner som “en ildsjæl”Lars er det jeg ifølge Goleman’s terminologier vil kalde en af “Englenes Advokater” -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Digital Open Air Planetarium' er lukket for nye svar.