Diffuser til flat-field box

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Diffuser til flat-field box

• Dette emne har 30 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 3 måneder siden af johnny. This post has been viewed 727 timesb. This post has been viewed 727 timesa. This post has been viewed 727 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • Forfatter

johnny.b.a
    Deltager
      • Super Giant

Hej folkens

Jeg er ved at bygge en flat-field kasse, der er nogen der kan anbefale et godt og let tilgængeligt matriale til diffuser?

Jeg kan nævne at kassen bliver lavet af 20 mm flamingo plade og lyskilden kommer fra et diode lysbånd som bliver forbundet til min hjemmelavede regulator så lysstyrken kan varieres.

Mvh

Johnny

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Hvis du kan finde det, så er en helt hvid plastpose uden tryk osv helt perfekt som diffuser…

Ellers kan du bruge en mælkehvid pvc plade. Man kalder det en opal plade. De er lidt dyre…

Nogle bruger også stoffet fra en hvid t-shirt.

Det kan være vanskeligt, at få dioderne til at sprede lyset tilstrækkeligt, da en diode er en punkt-lyskilde.
        Der skal nok bruges mange dioder + flere lag diffusere…

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Hej Johnny

Husk også at lysdioerne skal afgive lys i hele spektret hvis du vil lave flats for hvert filter (i det blå og ved IR bliver det nemt et problem) eller bruge flats engang til spektrografi.

Jeg endte med at bruge en lille halogen lampe som afgiver lys over hele spektret.

johnny.b.a
          Deltager
            • Super Giant

Hej Lars

Tak for råd. Jeg har købt rigeligt med diodebånd så der kan placeres mange lyskilder i kassen , jeg håber det rækker men det skal testes.

Mvh

Johnny

johnny.b.a
            Deltager
              • Super Giant

Hej Lars Z

Det skal jeg huske, men hvis du kun bruger én lampe/pære har du så en jævn spredning? har du eventuelt et billede af dit setup?

Mvh

Johnny

xplode
              Deltager
                • Nova

Hvis du finner ut att flat field boxen din ikke blir bra nok så kan jeg anbefale deg å kjøpe Huion Light Box.

A4 versjon som tar strøm fra Micro USB koster litt over 200kr.

Større versjoner har også ganske greie priser.

johnny.b.a
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Ole

Tak for svar, det vil jeg kikke nærmere på.

Mvh

Johnny

johnny.b.a
                  Deltager
                    • Super Giant

Hej Folkens

Så er der blevet bygget en kasse til flats og den er blevet afprøvet også. Falts er helt nyt territorium for mig, herunder ligger en flat taget med Canon 350D monteret på 6tommeren, det er 14 sek og eksponeringen ligger ca . i midten af det lineære område , ligner det noget brugbart? Det har vist sig at der er rigeligt med lys fra diodebåndet. Der sidder 2 stk diffusere lavet i krydsfiner og med hvidt lagen spændt over, der er plads til endnu 2 stykker lagen skulle det blive nødvendigt, altså 2 stk dobbelt difussere. Der er også plads til halogenpærer hvis det bliver nødvendigt. Lysstyrken kan varieres inde fra mit kontrolrum. Det er planen der skal bygges en flatbox til 10 tommeren også.

Ubehandlet RAW

Flatboxen.

Mvh

JohnnyJohnny B A2014-10-11 15:43:27

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Johnny.

Det ser da brugbart ud.

Prøv evt at lave en flat med flat-field boxen hvor den er i en position, hvorefter du drejer den 90 grader og laver en ny.

Husk at tage godt med frames, og lav en median (hotpixels er skidt for flats) med flat-darks til.

Så kan du prøve at flatte den første flat med den anden. Resultatet skulle gerne være, tja flat!

Iøvrigt, så har jeg, som Lars skriver, brugt halogen pærer sammen med LED lys. Det smarte er at hvis man vender plus og minus “forkert” er det kun Halogen, vendt korrekt, Halogen+LED.

Der er næsten ikke noget Ir i LED’er, så til Johnson R og Johnson Ir duer LED ikke. Til gengæld er der ikke meget blåt i Halogen, så der er LED bedre. Kombinationen virker fint.

mvh
                      Jens

mhansen
                      Deltager
                        • Nova

Hej Johnny,

Du kan evt. sende mig en mail med dine rå flats, så kan jeg prøve at køre dem igennem hele IRAF rutinen mht til at lave et master flat. Når man arbejder med flats i IRAF, så korrigerer man for ujævn belysning i både højden og længden. Så tror jeg det er lettere for dig at vurdere unøjagtighederne.

michael.f.hansen at science .ku .dk

Tager du i øvrigt billederne i canon format eller fits? IRAF kan af gode grunde ikke arbejde med cr2 formatet (så vidt jeg ved).

MHansen2014-10-11 16:43:30

johnny.b.a
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej Jens

Jeg prøvede din øvelse, først lavede jeg 16 flats med 16 tilhørende darks. Jeg vendte derefter boxen 90 grader og gentog med 16 flats og 16 darks I AIP4WIN kalibrering setup brugte jeg “Median combine” og behandlede de 2 serier hver for sig og savede dem. Herefter åbnede jeg den første masterflat og manuelt tilføjede den anden. Det kom der dette ud af. Jeg går ud fra at det var det du mente?

Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal tolke det..

@Michael Tak for tilbuddet, det kan godt være jeg tager i mod det, jeg skal lige have sat mig ind i IRIS først så jeg kan konvertere flere filer til fits på en gang.

Mvh

Johnny

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Johnny.

Tanken var at lave en masterflat med de første 16.

Dernæst laver man en median af de næste 16, hvor kassen er drejet 90 grader.

Den laver man så en flatfielding af med de første 16 som flatfield-frame.

Resultatet skal, hvis det er ideelt, være meget meget jævnt.

mvh
                            Jens

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Hej Johnny

Hvis du prøver at lave flats i dagslys, så pas på falsk lys.

mvh
                              Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

johnny.b.a
                              Deltager
                                • Super Giant

Så lykkedes det vist, resultatet ser ihvertfald meget jævnt ud.

De første 16 flats og darks er average combined, dem taget med 90

grader er median combined. Den første average som er master flatten

er tilføjet median flatten manuelt – Calibrate – Manuel calibration –

Apply flat to image.

Mvh

Johnny

johnny.b.a
                                Deltager
                                  • Super Giant

Hej Torben

Jeps jeg er opmærksom på det derfor tog jeg flats i aftes

efter mørkets frembrud. 🙂

Mvh

Johnny

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
                                • Emnet 'Diffuser til flat-field box' er lukket for nye svar.