Diffraktions spikes på en refraktor (objektiv)

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Diffraktions spikes på en refraktor (objektiv)

• Dette emne har 2 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 234 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Hej,

Morten bragte dette emne på bane sidste år:

http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=9039&PID=115415#115415

Jeg tager jo selv kun billeder med standard kamera udstyr, dvs linser, men der kommer ikke særlig tydelige spikes med almindeligt foto optik.

Efter lidt googlen rundt, blev jeg inspireret til dette lille forsøg. I det lokale byggemarked købte jeg et stykke plastic lokums fitting, Ø70 der passer næsten perfekt på mit zoom objektiv, alt i alt en udskrivning

på kr 29,-. Dernæst blev det tyndeste fiskesnørre jeg kunne skaffe klistret hen over den ene åbning i et kryds med indbyrdes vinkler på 90°.

I mangel på stjerner, blev der zoomet ind på Vindeby på den anden side af Svendborg Sund, og et billede med og uden “filteret” blev taget, og jeg syntes selv at det ser lovende ud. Effekten med at det hvide lys brydes i

grundfarver i spiksene er meget tydeligt. Det skal blive spændende at prøve næste gang det bliver klart vejr.

Uden “filteret”:

Med “filteret”:

Det er da lidt fedt at man således selv bestemmer om der skal være diffraktions spikes på sit billede eller ej, alt efter årstid (jul) og motiv

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Nåede lige et skud på Betelgeuse i går aftes inden skyerne kom rullende.

Sjovt forsøg, men nok ikke noget jeg vil bruge fremover

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Ny mere handy model med uigennemsigtig tråd, venter på klart vejr til test:

/Rudi B. Rasmussen

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Diffraktions spikes på en refraktor (objektiv)' er lukket for nye svar.