Diffraction limited optics ……………

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Diffraction limited optics ……………

Viser 14 indlĂŠg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

mortenb
    Deltager
      • Super Giant

Ofte er jeg stÞdt pÄ denne betegnelse uden helt at have forstÄet princippet. Betegnelsen bruges f.eks ofte i forbindelse med teleskoper glas kvalitet. Nu er jeg sÄ faldet over en fremragende forklaring, sÄ vÊrsgo.. til i andre ogsÄ !

NĂ„r f.eks Meade anvender denne betegnelse f.eks omkring sine dobson spejlteleskoper, findes der en standard for selve betegnelsen “diffraction limited” ? Kan man kombinere det/definere det med en spejlslibning af en vis kvalitet .. 1/12 eller 1/6 pw. eller ?

mvh

MortenB

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Diffraction limited betyder som regel 1/4 P/V i fokuspunktet. Om det sÄ ogsÄ betyder at optikken kun er begrÊnset af diffraktionsteori er en anden historie. De fleste vil kunne se en forskel pÄ 1/4 og 1/8 pÄ planeterne, nÄr seeingen er bedst (men kun nÄr seeingen er bedst).

Det er ogsÄ tvivlsomt hvor god en kvalitetsindikator P/V egentlig er. Et 1/4 spejl kan godt vÊre bedre end et 1/8 spejl. Strehl ratio er en bedre mÄde at mÄle otisk kvalitet.

mortenb
        Deltager
          • Super Giant

Tak for dit svar Jesper. Med lidt stikord fra dit indlĂŠg faldt jeg over denne, der beskriver problemet yderligere.

og denne:

Men vi kan sĂ„ konkludere, at betegnelsen “diffraction limited” er svĂŠr at definere som kvalitetsbetegnelse, da flere faktorer spiller ind. Jeg kan huske Erik engang kom med en fin grafisk oversigt over de “utallige” faktorer, der spiller ind pĂ„ den optimale seing. DesvĂŠrre har jeg ikke et link.

Til foto formĂ„en er et teleskop med “diffraction limited” vel sandsynligvis ikke optimalt da vi her taler om spejlslibning og foton gengivning pĂ„ et helt andet niveau.

Men hvordan vurderer man sĂ„ et teleskop til visuel brug hvis ydeevne betegnes som “diffraction limited”. Hvis en god seing kan under optimale forhold skal kunne nydes med 1/8 pv eller helst et strehl forhold pĂ„ bedre end 0,9. Det er vel nĂŠsten som at kĂžbe elastik i metermĂ„l, oven i kĂžbet i den billige ende, hmm ?

SÄ at kÞbe den pÄgÊldende Meade dobson, er vel at kÞbe masser af lys i jÊvn kvalitet til en, efter danske forhold, jÊvn pris ?

mvh

MortenB

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Du har ret i at diffraction limited ikke siger sÊrlig meget om optisk kvalitet i et teleskop. Man skal mere eller mindre stole pÄ fabrikanten, hvis man ikke fÄr lavet en uafhÊngig test, eller er skrap til at stjerneteste.

Men hvor meget betyder det sÄ? Jeg husker et forsÞg hvor Peter Ceravolo havde slebet en serie spejle med P/V 1, 1/2, 1/4 og 1/10. En rÊkke observatÞrer blev bedt om at bedÞmme dem. Alle kunne kende spejlene under 1/4 men der var ingen der kunne skille 1/4 og 1/10 ad. Seeingen blev bedÞmt til 7/10. Seeing 7/10 er sjÊldent i Danmark, sÄ konklusionen mÄ vÊre at diffraction limited er godt nok til langt de fleste danske nÊtter. Vel at mÊrke hvis strehl ogsÄ holder sig pÄ et pÊnt niveau.

1/8 eller 1/10 vil man ogsÄ kunne fÄ glÊde af, men kun sjÊldent. Til fotobrug vil deepsky arbejde, alt andet lige, vÊre mere eftergivende, da seeing limit er grovere end diffraction limit ved normale stÞrrelser teleskoper. Ved hÞjoplÞst planetfoto kan man fÄ glÊde af den ekstra kvalitet. De samme forhold mÄ gÞre sig gÊldende visuelt.

mortenb
            Deltager
              • Super Giant

Tak for dit indslag Jesper. Det fik jeg meget ud af og forhÄbentlig var der ogsÄ andre nysgerrige med Thumbs%20Up

MortenB

jesper
              Deltager
                • Neutron star

Selv tak. Fine links du har fundet.

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

“An optical system with the ability to produce images with angular resolution as good as the instrument’s theoretical limit is said to be diffraction limited…” Wikipedia

SĂ„dan vil jeg ogsĂ„ formulere det. Den optik der sidder i 80 mm ED’erne fra Skywatcher, Orion og Celestron er med startest’s vurderet til omkring 1/8 p/v pĂ„ de bedste af dem. Men strehl vĂŠrdien er sĂ„ afgjort den vigtigste parameter og ligger her pĂ„ omkring 96, sĂ„ vidt jeg husker rigtigt. Baflingen kunne vĂŠre bedre og svĂŠrtningen ligesĂ„. F.eks. var der Ă©n som havde en Tak FS102 og en Celestron ED80 i et omrĂ„de med en del lysforurening. Tak’en viste stadig en sort baggrund, medens Celestron’en viste en mere oplyst baggrund.Lamp

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

henrik
                  Deltager
                    • Nova

Hejsa

“Strehl Ratio” er nu ikke en parameter, men en mĂ„lemetode, men det vĂ©d du garanteret

Ja kontrast og Strehl ratio afhĂŠnger af mange ting; overfladeslibing, optisk design, f/forhold, intern afblĂŠnding, kantslibning oma.

TSA102 har en strehl ratio pÄ 0,999, mens ED80 vist er omkring 0,93.

ED80 og ED100 er bortset fra det efter min mening nogle af de bedste kinesiske ED’ere pĂ„ markedet til visuelt brug – bla deres hĂžjere f/forhold end de typiske f/6 – f/7, mens TSA er f/8.

Jeg er spĂŠndt pĂ„ at se de hvad de nye tripletter kan yde…

outlook
                    Deltager
                      • Super Nova

Oh, my goodness!! NĂ„r ret skal vĂŠre ret, sĂ„ fĂ„r du ret og jeg fĂ„r ro…Smile Og ja, det er temmeligt godt gĂ„et af en kineser, der koster mellem 300 og 350 Euro for en 80’er. NĂ„r du nu skriver tripletter, hvad er det sĂ„ for nogle du hentyder til…, og jeg kan nĂŠsten ikke forestille mig noget til den pris som yder bedre. De mĂ„ i hvert fald vĂŠre ikke sĂ„ lidt dyrere og sikkert ogsĂ„ mere WO “lookalike”.

Hilsen Leif,
                      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

jesper
                      Deltager
                        • Neutron star

>”Strehl Ratio” er nu ikke en parameter, men en mĂ„lemetode, men det vĂ©d du garanteret”

Ha ha – er du nu sikker pĂ„ at den pĂ„stand holder til en granskning i Dansk sprognĂŠvn Henrik …?

Ordet parameter kan bruges pÄ flere mÄder. En af dem er som en variabel stÞrrelse. Det passer jo godt med den mÄlte strehl ratio, som varierer fra optik til optik. Er det sÄ en mÄlemetode? Den mÄlte strehl ratio er vel snarere resultatet af en mÄling.

OrdklĂžveri, ja, men det var ikke mig der startede Confused

Jesper2008-11-06 09:51:02

outlook
                        Deltager
                          • Super Nova

Godt set, Jesper, hehe Big%20smile

Hilsen Leif,
” Ed Ting

Anonym
                            • Nova

Henrik wrote:
                            Ja kontrast og Strehl ratio afhĂŠnger af mange ting; overfladeslibing, optisk design, f/forhold, intern afblĂŠnding, kantslibning oma.

TSA102 har en strehl ratio pÄ 0,999, mens ED80 vist er omkring 0,93.

Garantere Takahashi en Strehl pÄ 0,999 eller er det en ekstrapolation af nogle fÄ mÄlinger?

SĂžren

mortenb
                            Deltager
                              • Super Giant

Diffraction limited optics kan vel ogsĂ„ oversĂŠttes til tysk til “beugungsbegrenzt”. DET er interessant fordi vi sĂ„ faktisk kan finde en strehl definition fra Uwe laux pĂ„ <= 0,8

NÄr jeg finder emnet sÄ interessant er det fordi jeg har kigget pÄ et par dobsons. Den ene fra Meade/GSO spejl ? og den anden fra TS/GSO.

PĂ„ GSO’s hjemmeside http://www.gs-telescope.com/content.asp?id=142 kan vi se at de tilbyder spejle med vĂŠrdier pĂ„ 1/16 RMC, men iflg. Henrik RosenĂžrn, som har forespurgt TS, garanterer de ikke disse vĂŠrdier.

PÄ den anden side kan vi gÄ direkte ind pÄ dobson siden http://www.gs-telescope.com/content.asp?id=113 og konstatere, at spejlet er med 1/12 eller 1/6 pw, men igen uden garanti, og iÞvrigt til den vÊrdi LYRA (som har den fra TS) tilbyder http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=GSD960D&cat=951 !

PĂ„ TS’s hjemmeside http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php?info=p43_GSO-Dobson-406-1800mm—Gitterrohr-Truss-Bauweise.html, som hjemkĂžber dem som standard fra GSO bliver teleskopet tilbudt som “beugungsbegrenzt” (aha .. !) og hos Meade hedder det diffraction limited. Men var vi ikke lige enige i, at med diffraction limited eller beugungsbegrenzt kunne man kun regne med 1/8 RMC eller 1/4 pw.

Som forbruger har du altsÄ ikke en chance medmindre du stÄr med certifikatet i hÊnderne eller kan leve med eventuelle fejl i information eller materialer. DET er lidt en skam.

Man skulle jo tro branchen kunne blive enige om garanterede fĂŠlles standarder, og hvad skal man regne med at man kĂžber, hvis man kĂžber et GSO produkt ???

mvh

MortenB2008-11-11 01:56:47

jesper
                              Deltager
                                • Neutron star

Jeg tror ikke branchen er interesseret i faste standarder. SÄ lÊnge det flyder har forbrugeren dÄrligere muligheder for at klage over en optik han/hun mener er fÄr ringe.

Viser 14 indlĂŠg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Diffraction limited optics ……………' er lukket for nye svar.