› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Diffraction limited optics ……………
- Dette emne har 13 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Är, 4 mÄneder siden af jesper. This post has been viewed 554 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
5. november 2008 kl. 17:54 #3306
mortenbDeltager- Super Giant
Ofte er jeg stÞdt pÄ denne betegnelse uden helt at have forstÄet princippet. Betegnelsen bruges f.eks ofte i forbindelse med teleskoper glas kvalitet. Nu er jeg sÄ faldet over en fremragende forklaring, sÄ vÊrsgo.. til i andre ogsÄ !
NĂ„r f.eks Meade anvender denne betegnelse f.eks omkring sine dobson spejlteleskoper, findes der en standard for selve betegnelsen “diffraction limited” ? Kan man kombinere det/definere det med en spejlslibning af en vis kvalitet .. 1/12 eller 1/6 pw. eller ?mvhMortenB5. november 2008 kl. 18:17 #3307
jesperDeltager- Neutron star
Diffraction limited betyder som regel 1/4 P/V i fokuspunktet. Om det sÄ ogsÄ betyder at optikken kun er begrÊnset af diffraktionsteori er en anden historie. De fleste vil kunne se en forskel pÄ 1/4 og 1/8 pÄ planeterne, nÄr seeingen er bedst (men kun nÄr seeingen er bedst).
Det er ogsÄ tvivlsomt hvor god en kvalitetsindikator P/V egentlig er. Et 1/4 spejl kan godt vÊre bedre end et 1/8 spejl. Strehl ratio er en bedre mÄde at mÄle otisk kvalitet.5. november 2008 kl. 21:01 #3308
Tak for dit svar Jesper. Med lidt stikord fra dit indlĂŠg faldt jeg over denne, der beskriver problemet yderligere.
og denne:Men vi kan sĂ„ konkludere, at betegnelsen “diffraction limited” er svĂŠr at definere som kvalitetsbetegnelse, da flere faktorer spiller ind. Jeg kan huske Erik engang kom med en fin grafisk oversigt over de “utallige” faktorer, der spiller ind pĂ„ den optimale seing. DesvĂŠrre har jeg ikke et link.Til foto formĂ„en er et teleskop med “diffraction limited” vel sandsynligvis ikke optimalt da vi her taler om spejlslibning og foton gengivning pĂ„ et helt andet niveau.Men hvordan vurderer man sĂ„ et teleskop til visuel brug hvis ydeevne betegnes som “diffraction limited”. Hvis en god seing kan under optimale forhold skal kunne nydes med 1/8 pv eller helst et strehl forhold pĂ„ bedre end 0,9. Det er vel nĂŠsten som at kĂžbe elastik i metermĂ„l, oven i kĂžbet i den billige ende, hmm ?SĂ„ at kĂžbe den pĂ„gĂŠldende Meade dobson, er vel at kĂžbe masser af lys i jĂŠvn kvalitet til en, efter danske forhold, jĂŠvn pris ?mvhMortenB5. november 2008 kl. 21:25 #3311
Du har ret i at diffraction limited ikke siger sÊrlig meget om optisk kvalitet i et teleskop. Man skal mere eller mindre stole pÄ fabrikanten, hvis man ikke fÄr lavet en uafhÊngig test, eller er skrap til at stjerneteste.
Men hvor meget betyder det sÄ? Jeg husker et forsÞg hvor Peter Ceravolo havde slebet en serie spejle med P/V 1, 1/2, 1/4 og 1/10. En rÊkke observatÞrer blev bedt om at bedÞmme dem. Alle kunne kende spejlene under 1/4 men der var ingen der kunne skille 1/4 og 1/10 ad. Seeingen blev bedÞmt til 7/10. Seeing 7/10 er sjÊldent i Danmark, sÄ konklusionen mÄ vÊre at diffraction limited er godt nok til langt de fleste danske nÊtter. Vel at mÊrke hvis strehl ogsÄ holder sig pÄ et pÊnt niveau.1/8 eller 1/10 vil man ogsÄ kunne fÄ glÊde af, men kun sjÊldent. Til fotobrug vil deepsky arbejde, alt andet lige, vÊre mere eftergivende, da seeing limit er grovere end diffraction limit ved normale stÞrrelser teleskoper. Ved hÞjoplÞst planetfoto kan man fÄ glÊde af den ekstra kvalitet. De samme forhold mÄ gÞre sig gÊldende visuelt.5. november 2008 kl. 22:21 #3316
Tak for dit indslag Jesper. Det fik jeg meget ud af og forhÄbentlig var der ogsÄ andre nysgerrige med
MortenB5. november 2008 kl. 23:03 #3320
Selv tak. Fine links du har fundet.
5. november 2008 kl. 23:18 #3322
outlookDeltager- Super Nova
“An optical system with the ability to produce images with angular resolution as good as the instrument’s theoretical limit is said to be diffraction limited…” Wikipedia
SĂ„dan vil jeg ogsĂ„ formulere det. Den optik der sidder i 80 mm ED’erne fra Skywatcher, Orion og Celestron er med startest’s vurderet til omkring 1/8 p/v pĂ„ de bedste af dem. Men strehl vĂŠrdien er sĂ„ afgjort den vigtigste parameter og ligger her pĂ„ omkring 96, sĂ„ vidt jeg husker rigtigt. Baflingen kunne vĂŠre bedre og svĂŠrtningen ligesĂ„. F.eks. var der Ă©n som havde en Tak FS102 og en Celestron ED80 i et omrĂ„de med en del lysforurening. Tak’en viste stadig en sort baggrund, medens Celestron’en viste en mere oplyst baggrund.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting6. november 2008 kl. 00:07 #3324
henrikDeltager- Nova
Hejsa
“Strehl Ratio” er nu ikke en parameter, men en mĂ„lemetode, men det vĂ©d du garanteret
Ja kontrast og Strehl ratio afhĂŠnger af mange ting; overfladeslibing, optisk design, f/forhold, intern afblĂŠnding, kantslibning oma.
TSA102 har en strehl ratio pÄ 0,999, mens ED80 vist er omkring 0,93.
ED80 og ED100 er bortset fra det efter min mening nogle af de bedste kinesiske ED’ere pĂ„ markedet til visuelt brug – bla deres hĂžjere f/forhold end de typiske f/6 – f/7, mens TSA er f/8.
Jeg er spĂŠndt pĂ„ at se de hvad de nye tripletter kan yde…
6. november 2008 kl. 10:15 #3337
Oh, my goodness!! NĂ„r ret skal vĂŠre ret, sĂ„ fĂ„r du ret og jeg fĂ„r ro… Og ja, det er temmeligt godt gĂ„et af en kineser, der koster mellem 300 og 350 Euro for en 80’er. NĂ„r du nu skriver tripletter, hvad er det sĂ„ for nogle du hentyder til…, og jeg kan nĂŠsten ikke forestille mig noget til den pris som yder bedre. De mĂ„ i hvert fald vĂŠre ikke sĂ„ lidt dyrere og sikkert ogsĂ„ mere WO “lookalike”.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting6. november 2008 kl. 10:35 #3338
>”Strehl Ratio” er nu ikke en parameter, men en mĂ„lemetode, men det vĂ©d du garanteret”
Ha ha – er du nu sikker pĂ„ at den pĂ„stand holder til en granskning i Dansk sprognĂŠvn Henrik …?Ordet parameter kan bruges pĂ„ flere mĂ„der. En af dem er som en variabel stĂžrrelse. Det passer jo godt med den mĂ„lte strehl ratio, som varierer fra optik til optik. Er det sĂ„ en mĂ„lemetode? Den mĂ„lte strehl ratio er vel snarere resultatet af en mĂ„ling.OrdklĂžveri, ja, men det var ikke mig der startedeJesper 2008-11-06 09:51:02 6. november 2008 kl. 10:47 #3340
Godt set, Jesper, hehe
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting6. november 2008 kl. 11:11 #3341
Anonym- Nova
Henrik wrote:
Ja kontrast og Strehl ratio afhÊnger af mange ting; overfladeslibing, optisk design, f/forhold, intern afblÊnding, kantslibning oma.TSA102 har en strehl ratio pÄ 0,999, mens ED80 vist er omkring 0,93.
Garantere Takahashi en Strehl pÄ 0,999 eller er det en ekstrapolation af nogle fÄ mÄlinger?
SĂžren
7. november 2008 kl. 18:37 #3432
Diffraction limited optics kan vel ogsĂ„ oversĂŠttes til tysk til “beugungsbegrenzt”. DET er interessant fordi vi sĂ„ faktisk kan finde en strehl definition fra Uwe laux pĂ„ <= 0,8
NĂ„r jeg finder emnet sĂ„ interessant er det fordi jeg har kigget pĂ„ et par dobsons. Den ene fra Meade/GSO spejl ? og den anden fra TS/GSO.PĂ„ GSO’s hjemmeside http://www.gs-telescope.com/content.asp?id=142 kan vi se at de tilbyder spejle med vĂŠrdier pĂ„ 1/16 RMC, men iflg. Henrik RosenĂžrn, som har forespurgt TS, garanterer de ikke disse vĂŠrdier.PĂ„ den anden side kan vi gĂ„ direkte ind pĂ„ dobson siden http://www.gs-telescope.com/content.asp?id=113 og konstatere, at spejlet er med 1/12 eller 1/6 pw, men igen uden garanti, og iĂžvrigt til den vĂŠrdi LYRA (som har den fra TS) tilbyder http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=GSD960D&cat=951 !PĂ„ TS’s hjemmeside http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php?info=p43_GSO-Dobson-406-1800mm—Gitterrohr-Truss-Bauweise.html, som hjemkĂžber dem som standard fra GSO bliver teleskopet tilbudt som “beugungsbegrenzt” (aha .. !) og hos Meade hedder det diffraction limited. Men var vi ikke lige enige i, at med diffraction limited eller beugungsbegrenzt kunne man kun regne med 1/8 RMC eller 1/4 pw.Som forbruger har du altsĂ„ ikke en chance medmindre du stĂ„r med certifikatet i hĂŠnderne eller kan leve med eventuelle fejl i information eller materialer. DET er lidt en skam.Man skulle jo tro branchen kunne blive enige om garanterede fĂŠlles standarder, og hvad skal man regne med at man kĂžber, hvis man kĂžber et GSO produkt ???mvhMortenB 2008-11-11 01:56:47 7. november 2008 kl. 18:42 #3433
Jeg tror ikke branchen er interesseret i faste standarder. SÄ lÊnge det flyder har forbrugeren dÄrligere muligheder for at klage over en optik han/hun mener er fÄr ringe.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Diffraction limited optics ……………' er lukket for nye svar.