Diagonalen er løs

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Diagonalen er løs

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 6 måneder siden af Søren Hansen. This post has been viewed 37 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Søren Hansen
    Deltager
      • Giant

Hej alle.

Diagonalen på min Meade LX10 SCT, der er en 2″ Celestron diagonal #93519, er begyndt at gå løs når den skal sidde i visse vinkler.

Jeg havde så den aha oplevelse “Du køber da bare Baader’s 2″ ClickLock til små SCT’er”, men der den hale ved projektet, at den nosepiece der sidder på diagonalen, er til at skrue bag på LX10’eren, og jeg kan ikke finde noget med det rette gevind i mine gemmer, som jeg kan bruge i en ClickLock.

Nu er mit nødråb:

Er der nogen der har sådan en nosepiece ?

Alternativt, hvilken diagonal bør jeg vælge, hvis jeg VIL have 2″ diagonal ?

Her bør du inden rådgivning tage i betragtning at jeg er over 50, langsynet, og derfor er tvunget til at bruge briller, hvis jeg skal kunne se finere detaljer, som denne skrift, hvis jeg kan røre det med hænderne.

På forhånd tak.

spatzek
      Deltager
        • Super Giant

Hej Søren

Mon ikke der er nogen, som har halv-skrottede dimser, som kan hjælpe dig. Ellers har forhandlerne måske et eller andet. Der findes et hav af gode 2″ spejldiagonaler. Det var WO, der for nogle år siden startede med diagonal-krigen, og satte fokus på specifikationer og krav. Siden er mange labels røget med på vognen. Har selv en WO diagonal – super fin kvalitet. Men pas lige på de almindelige Kina-spejldiagonaler. Dem jeg har set i, falder på f.eks. fine planet-detaljer, og de giver også noget mere spredt lys i okularet.

Søren – har ikke glemt den lovede aften i mit observatorium. Som du har kunnet se i en anden tråd, så er den oppe og køre igen, men det er jeg ikke, er møg forkølet, så vi venter til efter næste fuldmåne.

Lars

xplode
        Deltager
          • Nova

Baader clicklock diagonal kan kobles direkte på teleskopet ditt

http://agenaastro.com/how-to-attach-baader-diagonal-to-sct.html

Den er litt dyrere enn vanlige kina diagonaler, men vel verdt penga 🙂Xplode2014-08-26 22:59:40

Søren Hansen
          Deltager
            • Giant

Hej Lars

Tillykke med observatoriet. Dernæst god bedring.

Jeg sad sjovt nok og læste min gamle binowiever tråd, og tænkte at jeg måtte snart få kontaktet dig, jeg ved der er en eller to andre der gerne vil kigge med gennem den, mon det er muligt at finde ud af noget ?

Har selv siddet og kigget lidt på denne her: http://www.firstlightoptics.com/diagonals/william-optics-2-dielectric-diagonal-with-sct-adaptor.html, men om det er at skyde gråspurve med kanoner eller ej, ved jeg egentlig ikke, jeg har også kigget på deres SkyWatcher 2″ og Opticron’s 2″ diagonal.

Den perfekte løsning var selvfølgelig at få fat i en nosepiece der passer.

Søren Hansen
            Deltager
              • Giant

Hej Ole Alexander

Systemet er smart, men jeg kan ikke bruge det på min LX10, da den af den tidligere ejer er blevet modificeret med 3 låseskruer til spejlet, og ikke sidder på en gaffel, men på en Eq5/6.

Jeg har i forvejen planer om at montere en ClickLock, da min gamle diagonals gevind er blevet lidt løs i gevindet. Jeg får lige taget et billede af bagkanten så du kan se hvad jeg mener.

Diagonalens nosepiece til højre ville jeg gerne have skiftet til en der kan gå i ClickLock’en, hellere det end at købe en ny diagonal, og smide denne her væk.

sidewind2014-08-27 17:25:17

palle.b.
              Deltager
                • Nova

Jeg er den glæde ejer af to stk. baader Clicklock Diagonaler. De er super.

Søren Hansen
                Deltager
                  • Giant

Hej Palle B.

Jeg er ikke i tvivl om ClickLock systemets fortræffeligheder, og tror gerne at Baader’s ClickLock diagonal er bedre end min Celestron, men om jeg kan se forskellen, er jeg i tvivl om, og så er det en dyr måde at finde ud af at jeg ikke kan se forskel, hvis jeg køber en, og ikke kan se forskel.

spatzek
                  Deltager
                    • Super Giant

WO diagonalen til 119 Pund er super god. Har selv en tilsvarende. Til mit bino system er der en mega dyr amerikansk fremstillet diagonal. Er der forskel? Sikkert, men det er svært at konstatere ude i felten. Har også en Kina model og den samme Celestron type diagonal, som du har. Jeg vil mene, at du vil se en forskel. Til Solen og krævende H-alpha, ubetinget en herlig 1,25 prisme diagonal fra Takahashi.

Søren Hansen
                    Deltager
                      • Giant

Astro A/S wrote: Hej

kan du skrue den ud og måle diameteren på gevindet? Er sikker på vi har sådan en.

dl.dropboxusercontent.com/s/r36fgjdi3qm8b7w/2_stikhylster.jpg?dl=0

Med venlig hilsen

Dennis

http://www.2astro.dk

Hej Dennis.

Endelig fandt jeg min skydelære.

Udvendig gevind på både okular holder og den ende man skruer fast på LX10’s gevind er 50,5 mm indvendig i selve diagonalen er den 49,5 mm.

Gevind stigning ligner noget 18 TPI, men jeg kan sagtens have målt forkert her.

Med venlig hilsen

sidewind2014-09-01 19:21:16

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Diagonalen er løs' er lukket for nye svar.