Diagonal type til solobservation ?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Diagonal type til solobservation ?

• Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 8 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 362 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Hej

Mens jeg venter på min ordre fra Astro Optics, sad jeg og tænkte på om det har en synderlig betydning om man bruger prisme eller spejl stjernediagonal til H-alpha solobservationer. Bruger selv altid prisme-diagonal til planet observationer, men om det også er okay til observationer af vores stjerne det ved jeg altså ikke nok om. Kan I hjælpe…

Hilsen Jan

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Er det godt til planeter, er det også godt til solobservation, da det er de samme udfordringer, det kommer ud for. Kontrast, opløsning, etc.

På refraktorer med middellang brændvidde, f/8 eller mere, anbefaler jeg altid diagonalprismer, da de oftest har bedst kontrast og mindst spredt lys.

Thomas, Bornholm

Anonym
          • Super Nova

Tak Thomas, det er godt at hører at jeg sagtes kan bruge min nuværende prisme-diagonal. Når jeg nu for mit min udstyr fra Astro Optics vil min opstlilling blive med et ERF filter up front, med et UV/IR cut filter foran diagonalen, for en sikkerheds skyld, hvis nu ERF filteret af en eller anden grund skulle falde af, og til sidst kommer jo vores Daystar Quark.

Det jeg også tænkte på var om en prisme contra spejl diagonal, materiale mæssigt ville opfører sig forskelligt ved den højere temperatur af materialet. Og dermed give nogen andre udfordringer som jeg ikke lige viste eller havde overvejet.

Har nemlig ingen ide om temperatur belastningen på en diagonal i det system jeg vil opstille.

Hilsen Jan =))

spatzek
          Deltager
            • Super Giant

Med et ERF og en Quark er der ingen problemstillinger med temperaturer og diagonaler. Jeg bruger selv et prismediagonal fra Takahashi til både min Daystar ATM (svarer til et nuværende Quantum filter) og til mit Quark Calcium filter. Jeg har rigtig gode spejldiagonaler, men prismet har efter min mening mindre spredt lys og højere kontrast end dem med spejle.

Og jeg vil slet ikke bruge et UV/IR filter foran din Quark, når du også har et ERF filter. Quarken kan sagtens klare en kortere periode uden ERF uden at der sker noget som helst.

Anonym
              • Super Nova

Tak for svaret Spatzek, jeg vil heller lige spørge en ekstra gang for meget end at lade min uvidenhed ødelægge en god prisme og ikke mindst mine øjne. Lige så fascineret jeg er af vores stjerne, lige så sindsyg meget respekt har jeg for den.

Hilsen Jan

(okay fandt det rigtige link…undskylder.. http://www.baader-planetarium.com/en/accessories/optical-accessories/prism-and-mirror-star-diagonals/baader-2%22-bbhs-r-prism-star-diagonal-prism-with-2%22-clicklock-clamp.html )Jan.H2017-06-29 23:43:29

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Diagonal type til solobservation ?' er lukket for nye svar.