Diagonal – spejl vs prisme?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Diagonal – spejl vs prisme?

• Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 2 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 628 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Hejsa,

Det jeg kan læse mig til er, at prismer generelt er at foretrække for lange teleskoper (f10 eller mere) mens de kortere teleskoper er mindre kritiske. Hvad er jeres erfaringer og hvad bruger I?

Hilsen

Anders

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Jo kortere brændviddeforhold en refraktor har, desto mere kritisk er den overfor diagonalens kvalitet.

Prismer har mindre spredt lys omkring klare objekter. Til gengæld giver de, hvis f/forholdet er hurtigere end omkring 9 – 10 stykker, en smule sfærisk aberration og underkorrektion for farver, hvilket giver farvefejl. Dette er tydeligt i en højkvalitets apokromat med f/8 eller hurtigere. I en akromat er det mindre kritisk, da den allerede har betydelig farvefejl ved dette f/forhold. Er f/forholdet længere end f/10 er de introducerede fejl så små, at de er uden betydning.

Spejle kan bruges i selv den korteste apokromat, uden at introducere fejl (såfremt det selv er uden fejl), dog er der altid lidt mere spredt lys i billedet omkring klare objekter. Dette er uden betydning ved observation af deep-sky objekter. Ved planetobservationer af de allersværeste detaljer kan det være en ulempe. Jo hurtigere refraktorens objektiv er, desto fladere skal diagonalens spejl være, for ikke at introducere astigmatisme. Dette gælder også prismets spejlende flade.

Det allerbedste ved planetobservation er at slet ikke bruge en diagonal! Forskellen kan være temmelig dramatisk, selv med en virkelig god diagonal. Desværre er det ofte en ergonomisk udfordring og ikke behageligt i længden. Det næstbedste er at bruge et højkvalitets prisme. Det lyder mærkeligt, at det skulle kunne forringe billedkvaliteten i så høj grad, at det er synligt, bare ved at bruge et enkelt stykke glas som diagonal, når nu okularerne har så mange flere, men sådan er det. Og jo bedre teleskopet er, desto tydeligere er det, at diagonalerne forringer billedet en anelse, selv med prismer fra Zeiss.

Der er meget stor forskel på kvaliteten af de forskellige prismer og spejle. Det betaler sig i høj grad at undersøge markedet, læse reviews og spørge meget erfarne planetobservatører, der har udstyr af samme type som en selv.

Den bedste prismediagonal på markedet for øjeblikket, er Baaders T2 90° diagonal med Zeissprisme. Jeg ved ikke, hvad konsensus er omkring spejldiagonaler.

Thomas, Bornholm Astrojensen2015-12-30 10:30:24

outlook
        Deltager
          • Super Nova

Når Thomas skriver en smule underkorrektion for farver, menes der en forskydning mod den blå ende af skalaen. Det betyder til gengæld, at hvis du fx har en såkaldt semi-apo, fordi den røde ende er uden for apo definitionen, så kan du med en prisme diagonal forskyde den mod den blå ende af skalaen og på den måde få en renere gengivelse. Det virker på mange af Synta’s ED’er som fx Skywatchers Evostar modeller.

Jeg gør det på min gamle Celestron 80ED og forskellen kan ses på stjernerne. Min semi-apo bliver næsten en apo! Men det er ikke alle ED’er der har samme farve rækkefølge. Ved nogle bliver det værre, det gælder også for rene apo’er, mens nogle apo’er til gengæld bliver super apo’er! Men er vi i apo land, kan forskellen sjældent ses visuelt.

Mht til spejldiagonaler synes A-P i følge diverse test som værende den bedste om end forskellene er små i high end området. Og som med stort set al optik, så får man i reglen hvad man betaler for. Det gælder også diagonaler, hvad enten det er prisme eller spejl.

outlook2015-12-30 10:45:26

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Anonym
            • Super Nova

Hej Dennis,

Er det en Grzybowski kollimator?

Anders

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Og det gælder når alt er i sin orden, skal jeg naturligvis huske at tilføje Men spejlet hhv. prismet skal selvfølgelig være justeret. Og det er de med high end diagonaler. Undtagelser er der andre der lever højt på..

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Anonym
                • Super Nova

Og tak for rådet. Har også kun hørt godt om Baader T2 (Zeiss udgaven). Så den er sat på ønskesedlen, dog et par uger for sent..

Hilsen

Anders

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Kollimeret og kollimeret, jeg har nu set diagonaler (også Baaders 2″ prismediagonal) som tydeligt rammer flere bueminutter forbi på himlen.

Man kan hurtigt selv teste hvis man ikke har en GMK kollimator. Sæt et okular direkte i kikkerten. Centrer en stjerne, gerne på et trådkors.
                  Sæt derefter vinkelprismet i, og sæt trådkorsokularet i. Så skulle stjernen gerne være lige på krydset.

mvh
                  Jens

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Husk i så fald at bruge en motordrevet montering… Og at tjekke, at trådkorset sidder midt i okularet!

Thomas, Bornholm

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Diagonal – spejl vs prisme?' er lukket for nye svar.