Det svære valg/en forvirret rookie

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Det svære valg/en forvirret rookie

• Dette emne har 26 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 319 times
Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
  • Forfatter

morten
    Deltager
      • Super Nova

Jan.H wrote: Hej MichaelR.

…men man burde måske vende det hele på hoved, så man brugte de fleste penge på en solid montering, for så at stille sig til takke med et mindre teleskop?

Ja, f.ex en refraktor. Jeg kender ikke den celestron montering de har kik på. Den lignet en facelifted version af en jeg engang havde (cg5 tror jeg den hed). Der har været massive QC problemer med celestrons monteringer, herunder CGEM.

Skywatcher Pro serien er kendte performere. Min AP900 ER bedre end min EQ6, men slet ikke de otte gange, som prisforskellen er. Skywatcher er ved at opgradere deres konterings range, der er en EQ8 på vej. Den er der nok en del der falder for, se efter brugte EQ6 vil være mit råd, den kan du få for 5000-7000. En brugt EQ6 løber rundt om de billige celestron og griner så højt at selv nordmændene kan høre det i deres fjelde.

Mmorten2013-07-18 20:54:31

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

morten wrote:
        En brugt EQ6 løber rundt om de billige celestron og griner så højt at selv nordmændene kan høre det i deres fjelde.

M

ÅÅÅÅÅhhh tak, Morten, den havde jeg lige brug for LOL

PS: Jan
        Check min side ud, de fleste fotos er lavet med en EQ6 og en 120mm refractor.
        OG uden PEC Uden drift aligment, altså bare Polaris i cirklen og så
        kører jeg derfra….
        Klart det ikke er høj kvalitets billeder, men under de forhold jeg beskriver er de ok…

michaelr
        Deltager
          • Super Giant

Hej Jan

For at gøre forvirringen total, kan du omvendt med Hyperstar klare dig med en dårligere montering, men ellers er det rigtigt, sørg for et godt fundament, dvs en god og stabil montering.

Din største udfordring er nok, at du bor i Kbh. Dvs at du skal tænke på at bruge filtre til astro foto og måske også til observation. Der findes både filtre til visuel brug, til color kameraer og til mono, men det er en længere historie. Jesper Sørensens fine bog er et rigtig godt sted at starte.

Vh

Michael

Anonym
            • Super Nova

Hej MichaelR.

Nej da, dit svar ligger da i fin forlængelse med dit første indlæg. Jeg er ikke blevet mere forvirret, men er begyndt at blive mere afklaret. Sad i går og læste på min Ipad, en meget lang tråd fra et forum der hed Cloudy nights. Tråden derfra omhandlede kun erfaringer/synspunkter om Celestron nye montering, Advanced VX. Der var faktisk kun meget rosende omtale om monteringen. Såvel til visuel som astro fotografering. Jeg begyndte så at interesserer mig for de tandhjul der måtte være i monteringer, mest pga. at jeg ikke er interesseret i alt for meget plastik. Fandt på youtube en fyr der havde skilt sin montering ad. Og det så ud som om at de kritiske dele, var lavet af en anstændig kvalitet. http://www.youtube.com/watch?v=ORGleQBhkLw. Til alle der har skrevet i denne tråd, vil jeg siger mange tusind tak for at i gad at give jeres besyv med. I har alle og hver især, givet mig nogle gode puf, der perspektiveret det hele. Køb af teleskop ligger fast. Det vil under alle omstændigheder blive en Celestron edge hd 8”. Der er mere med henblik på monteringer jeg er i tvivl. Under alle omstændigheder lover jeg, at vende tilbage til jer når mit første teleskop+ montering er købt. Endnu engang, tusind tak for jeres vejledning.

De bedste sommerhilsner til jer alle sammen.

Hilsen Jan.H

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Jeg er enig med de andre i at en god montering er alfa-omega, især hvis du har planer om deepsky astrofoto senere. Hvis det er tilfældet kan den regerende administrator se frem til nye astronomiske udgifter inden længe LOL.

Jeg tror nu ikke den AVX er så dårlig endda selvom Nordmændene sidder i fjeldene med et øre på hver finger, men det er muligvis ønsketænkning fra min side. Jeg så jo gerne at Celestron lavede monteringer i samme høje kvalitet som deres SCT’er.

I alle tilfælde ønskes du held med indkøbene, og vi venter spændt på fortsættelsen.

PS: Ham der Sørensens bog er blevet lidt bedaget efterhånden, og det er han også selv.

jan.jakobsen
                • Planet

Hej jeg er også ny, og har også kik på den nye AVX, jeg vælger dog en god Refractor i stedet for.

Den er med ny motor og gear og skulle tracke ok, 2 tommer stål ben osv. der er en lang tråd om den her http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/5613234/page/1/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1/vc/1

Det bliver temmeligt sikkert den jeg køber.

Anonym
                  • Super Nova

Hej Jan Jakobsen

Det er netop den tråd jeg fik læst igennem fra Cloudy Nights. Krævede godt nok nogle timer. En Refractor lyder bestemt som et godt valg. Og er, som jeg har forstået det, et næsten vedligvedligeholdelses frit teleskop. Godt valg synes jeg. Hvis alt går som det skal, så vil min bestilling på et teleskop + montering + (filtre +okularer) ligger klar i august. Glæder mig rigtig meget. Jeg ved om det ikke er bare mig, men nogen gange synes jeg, at det at glæde sig, og processen med at undersøge se youtube videoer osv., næsten er ligeså godt, som at stå med det hele. Vi ses nok her på forummet. Held og lykke med dine køb Jan J. (har lige stået ude og stirrede på stjerne konstellationer, nej hvor er jeg træt nu )

Bedste hilsner fra, Jan H.

helgeras
                  Deltager
                    • Giant

Hej,

En af de store fordele with EdgeHD’en er at du kan bruge Hyperstar og få f/2, ellers er teleskopet jo f/10 og med reducer vist f/6.5.

Det giver helt fantastiske valgmuligheder.

MEN, hvis du har tænkt dig at bruge DSLR kamera, så tror jeg ikke at Hyperstar går med en 8″. Det er fordi kameraet jo placeres foran teleskopet og derfor spiser uforholdsmæssig meget lys fra en 8″.

Så vidt jeg husker skriver Starizona selv at DSLR minimum kræver 9.25″.

En anden ting er at 8″ reduceren slet til ikke er til salg endnu. Den er blevet udsat flere gange, vist sidste gang til Juli.

Dit budget giver dig derfor vist kun f/10 løsningen hvis du vælger EdgeHD.

f/10 er rigtig godt til planeter, men svær at styre til deep sky.

Jeg ville derfor nok ikke vælge EdgeHD løsningen med dit budget.

Det er ikke fordi jeg ikke kan lide EdgeHD og Hyperstar, jeg har selv kombinationen, og er super glad for den. Du skal bare også have købt enten en reducer (som ikke er kommet endnu), eller Hyperstar OG et ccd kamera før det kan bruges til deep sky.

Mvh. Helge

morten
                    Deltager
                      • Super Nova

Folk er (næsten) altid glade for det de har købt, der er en positiv bias. Se på ham der poster to videoer af udpakningen af hans nye celestron montering og roser den inden har har prøvet den, endsige præsteret et lille astrofoto.

Der er lidt kanel og meget skidt i CN trådene.

Til astrofoto kommer du til at opgradere, hvis du går efter noget mindre end en EQ6 (det kan man tydeligt se, når man har fulgt med lidt her på forum – selv Johannes har bidt i græsset efter at have prist EQ3 (som jo svarer nogenlunde til den du har kik på, når al marketing hypen fjernes) i høje toner (og iøvrigt præsteret godt billeder med den med korte brændvidder), Hvis du går efter et teleskop med en brændvidde på to meter har du brug for en stabil montering. nu er det jo også sjovt at opgradere…

Anonym
                        • Super Nova

Hejsa!

Har lige et hurtight spørgsmål. Monteringen Skywatcher AZ EQ6 har såkaldt belt drive. Har forstået de tilsyneladende fordele ved et beltdrive. Men hvordan opfører det sig i forhold til metal tandhjul ved temperaturforskelle. Jeg har ikke noget at holde det i, (da jeg kun er en rookie), men kan forestille mig at et belt driver er, eller kunne være, mere følsom over for svingninger i temperaturen. Er der nogle der har erfaringer med det. Eller en mening om det.

Varme sommer hilsener, Jan H

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Det er snarere betydeligt mindre følsomt overfor temperaturudsving, da et bæltedrev er strammet ganske hårdt op, for at tage slup i bæltet. Derved kan det optage en vis udvidelse/krympning uden at der opstår slup og dermed backlash i drevet.

Thomas, Bornholm

Anonym
                            • Super Nova

Hej Astrojensen

Undskyld at jeg svarer så sent. Men har haft en dejlig varm weekend med familien. Tak for dit svar. Havde de samme overvejelser, men det er rigtig rart, at få det bekræfter af nogen der har en super akkumuleret viden. Det er måske en skør tanke, men jeg var bange for at båndene til beltdrivet, kunne skabe en form for in stabilitet . Jeg ved det godt, dumt spørgsmål sikkert, men jeg måtte lige spørge. Endnu engang tak for din tid Astrojensen :¬-))

Hilsen Jan.H. (som er blevet lidt skoldet).

Viser 12 indlæg - 16 til 27 (af 27 i alt)
                          • Emnet 'Det svære valg/en forvirret rookie' er lukket for nye svar.