› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Det svære valg/en forvirret rookie
- Dette emne har 26 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 7 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 318 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. juli 2013 kl. 14:03 #104972
Anonym- Super Nova
Hej alle gode kræfter hos Astro forum.
Jeg hedder Jan, bor i københavn og er så prilivegeret at jeg har en lille have, med rimelige gode forhold til stjerne kikkeri. Så godt som det nu kan blive, når man nu bor i København. Nå men, jeg har virkelig brug for jeres hjælp. For ser i, jeg står for her i August, for at købe mit allerførste teleskop. Jeg har opsat et budget der hedder max 16000,-kr, men det betyder jo ikke nødvendigvis at alle pengene skal bruges. Jeg er nået til det stadie hvor jeg er ved at analyser det hele ihjel. Og er lidt bange for jeg ikke kommer i gang pga. at der hele tiden er nye detaljer der dukker op. Som man da jo ikke lige havde tænkt over. Men er til trods for alt dette,nået til to mulige konfiguration. Jeg skal måske nævne at begge konfigurationer skal være lette, dvs max. 8” teleskop. Skal have Ækvatorial-montering. Gerne computer styret. Hvorfor lige max 8” er fordi, jeg hellere vil have en mindre kikkert, der er hurtig at opstille, og som jeg derfor vil bruge mere tid med, end et stører, og dermed mere besværlig teleskop. Der pga. af størrelse og vægt bliver mindre brugt. Jeg har mulighed for i min lille have, at stille hele teleskopet samlet ind i et tørt fyrrum der ligger ud til haven.
Konfiguration 1: God optik – computerstyret montering- lav teleskopvægt. Pris hos lyra, da jeg skrev til dem: 15000,-kr: Link http://www.celestron.com/astronomy/celestron-advancedvx-8-inch-edgehd.html (teleskop tubus 5,9kg)
Konfiguration 2: Celestrons nye Advanced VX ækvatorial-montering, pris 7000, kr (tilbud lige nu hos lyra). Teleskop Quattro 200P f/3,9 tubus 7,8 kg, pris hos lyra 4900,-kr. Samlede pris 11900,-. Faktisk meget valuta for pengene. Her får jeg også et computerstyret montering, men et teleskop der er lidt tungerer, og måske ikke så optimalt til planeter, men med god optik også.(så vidt jeg kan forstå). Jeg kan forstå at man ofte skal kalibrer disse teleskoper, for at de skal yde deres bedste, men bortset fra det har jeg ingen forstand på om dette er et for svært begynder teleskop?
Jeg har virkelig desperart brug for at høre jeres forskellige meninger. Det jeg har prøvet på i mine to konfigurationer er at lægge vægt på et god montering, der kan bære et mellem stor teleskop, og som i fremtiden kan benyttes til astro fotografering, og det ekstra udstyr ,det så skal bære. Teleskopet skal kunne benyttes til lidt af hvert, dvs planeter samt lidt deep sky . I første omgang bare visuelt. Kære astro brugere hvilke konfiguration ville i vælge? Måske en helt tredje? Lad mig hører.
De bedste hisner fra Jan H.
16. juli 2013 kl. 15:42 #104974
htj- Planet
Hej Jan
Det er lidt svært at give et godt råd, når det skal bruges til det hele.
Når du siger astrofoto, mener du så deep sky eller planet/måne/sol? De
to ting er meget forskellige at fotografere, og kræver forskelligt
udstyr.Åbning er ret vigtig ved visuel, men mindre vigtig ved (deep sky) astrofoto, her er det mere vigtigt at få noget hurtigt optik, med en ikke alt for lang brændvidde, så det er til at guide.
En newton kan være et fint planetinstrument, men en hurtig newton vil skulle kollimeres ret tit. Derudover er newtons på ækvatorialmonteringen ret gode til at komme ud i underlige observationsstillinger. Jeg har aldrig haft en newton, men den går at være den type teleskop der har det sværest med lysforurening og lys fra andre kilder.
8″ er heller ikke bare 8″ mht. størrelse og lethed i opstilling. En 10″ dob vil kunne stilles op meget hurtigere end noget som helst på en EQ montering. Der er også betydelig forskel på en 8″ SCT og en 8″ Newton.
AVX monteringen er stadig ret ny og jeg ved ikke hvor godt den tracker til astrofoto. Til astrofoto er monteringen det vigtigste. Herefter kamera og teleskop.
Jeg ville overveje noget cassegrain (og det kunne sagtens være en 8″ edge) / dob til visuelt og så nok en refraktor til (deep sky) astrofoto.
I øvrigt. Astro har et ret godt tilbud på en 8″ SCT for tiden, som jeg selv overvejer at springe på:
http://meade.dk/product/meade-8-f10-lxd75-acf-ota-1236/
Meade ACF har ikke koma som en newton / alm. SCT, men har dog ikke et fladt felt som edgen har. Prisen på et kombineret 8″ Edge og AVX montering er dog ret god. En SCT er – efter min mening – dog ikke videre anvenlig til deep sky foto (heller ikke med reducer, for langsom og for svær at guide), men er fin til planetfoto.Hilsen Henrik
HTJ 2013-07-16 15:50:05 16. juli 2013 kl. 15:56 #104975
jesperDeltager- Neutron star
Hvis du gerne vil have et all round setup som er godt visuelt og fotografisk til både planeter og deepsky er konfiguration 1 med en 8″ EdgeHD et udmærket bud imo.
17. juli 2013 kl. 12:58 #104983
Anonym- Super Nova
Hejsa
Hej Henrik og Jesper!
Tusind tak for jeres indlæg. Sætter stor pris på at, i ville bruge lidt tid på mit udspil. Henrik, i øjeblikket hælder jeg mest til konfiguration 1. Så vidt jeg har forstået, er en SCT bestemt egnet til visuel observationer af planeter og deep-sky objekter. Teleskopet i konfiguration 1 har mulighed for noget der hedder Fastar/Hyperstar, og kan få teleskopet ned på f2, vis jeg har forstået det korrekt. Synes umiddelbart at dette teleskop dækker redt bredt, med gode udbygningsmuligheder. Jeg skal ikke beskæftige mig med astro fotografering lige med det samme, men det er rart at vide at det udstyr man vil købe især når det er mit første teleskop, ikke er helt hende i skoven. Tak Henrik med pointen, med henblik på at newtonian er/kan være citat: ” ret gode til at komme ud i underlige observationsstillinger”. Det spiller jo også en rolle. Har også kigget lidt på teleskoper som CPC800XLT. Men synes umiddelbart at de er for dyre, samt at jeg for lagt mere for pengene ved køb af konfiguration 1. Hvis, i har andre ideer til et godt begynder teleskop/opsætning så hold jer endelig ikke tilbage, Henrik og Jesper. Under alle omstændigheder bliver august måned det måned jeg vil købe et teleskop, så jeg har lidt tid til at lære det lidt at kende, inden den mørke del af året for alvor starter.
Bedste hilsner fra Jan H.
17. juli 2013 kl. 14:20 #104984
Jo, SCT’er er glimrende til visuelle observationer af både planeter, måne og deepsky. Månen og planeterne bliver ikke generet af bylyset fra København, men deepsky vil være problematisk uanset hvilket teleskop du vælger. Men der er trods alt flere deepsky objekter som kan observeres fra byen, bare ikke nær så godt som fra en mørk hinnel.
EdgeHD er en optisk og mekanisk opdatering af det velkendete SCT design. Jeg mener bestemt den er merprisen værd i forhold til standard SCT, især til foto, men også visuelt hjælper det flade billedfelt.Husk at teleskoper i den størrelse helst skal stå ude en times tid før man går igang sådan at metal og glas har samme temperatur som den omgivende luft. Den skal også kollimeres, det vil sige at optikken skal justeres, men det er ganske let at gøre på en SCT når man lige får det lært (manualen fortæller hvordan) og generelt holder de kollimeringen længe.Hvis du bliver interesseret i foto er EdgeHD også meget fleksibel idet der er mulighed for at bruge mange forskellige brændvidder og f/forhold med ekstraudstyr som for eksempel den Hyperstar du nævner.Alt dette ikke for at skræmme dig væk fra refratorer, Newtons og hvad der ellers er at vælge imellem, de har alle deres fordele, jeg synes bare at en 8″ Edge er det måske bedste bud på et teleskop der kan det hele, i hvert falt hvis prisen spiller en rolle.17. juli 2013 kl. 20:54 #104986
chrjensen- Super Giant
Enig med Jesper.
Et andet råd er at starte med noget brugt udstyr, og så erkende at det bliver skiftet inden for en årrække. Man finder ud af meget, når teori og drømme møder den praktiske virklighed. F.eks. fandt jeg ud af, at jeg alt for sjældent fik brugt mit dyre (og uhåndterlige) setup til astrofoto, så jeg jeg er på udkik efter noget HELT andet nu (kamera + astrotrac).
17. juli 2013 kl. 21:05 #104987
mortenDeltager- Super Nova
Hej jan
Den montering du har set på vil du nok ikke kunne fotografere med.
Den kan være fin til at starte visuelt med, men du vil ret hurtigt skifte den ud. Se evt på en brugt EQ6 eller HEQ5pro
M
17. juli 2013 kl. 22:45 #104988
Anonym- Super Nova
Hejsa
Tak chrjensen, for dit gode råd…jeg kan godt følge din ide, vil overvejen den. Og desuden en tak til Jesper, dine svar er gode og fyldige. Hælder også til EdgeHD.(8”).
Bedste hilsner Jan.H
17. juli 2013 kl. 22:46 #104989
Anonym- Super Nova
Hej Moten!
Undskyld Morten, men jeg er ikke umiddelbart enig med dig. Riv nu ikke hoved af mig, for der er helt sikkert nået jeg overser ,som en total begynder. Men specifikationerne på monteringen fra Lyra indikerer ellers at den kan benyttes til Astro-fotografering.( http://www.lyra.dk/monteringer-og-stativer/computerstyrede/advanced-vx-mount.html). Og med et teleskop vægt på 5,9 kg skulle der jo være plads til at fylde på i fremtiden. Er der noget jeg har overset Morten?
Bedste hilsner, Jan.H
18. juli 2013 kl. 10:42 #104995
swr- Giant
Hej JanJeg er nybegynder lige som dig, og stod i samme situation for få måneder siden. Jeg har også købt Celestron ud fra de samme overvejelser som du har gjort dig. Jeg valgte en CGEM DX 1100 EdgeHD men ellers er argumenterne de samme. 2800mm/f10 til planeter og evt. små DSO’er hvis man engang med tiden bliver god nok til det. 1960mm/f7 til lidt større DSO’er eller som trin på vejen til at beherske f10, og endeligt 560mm/f2 til wide field som jeg tror er et godt sted at starte.Jan.H wrote: Men specifikationerne på monteringen fra Lyra indikerer ellers at den kan benyttes til Astro-fotografering.
Jeg venter stadig på at få leveret min kikkert, så jeg har ingen praktisk erfaring som Morten har, men ud fra det jeg har læst på nettet tror jeg at Morten sigter til at specifikationerne typisk er opgivet for visuel observation.
AVX monteringen står opgivet til 10 – 14 kg maksimal belastning. D.v.s. omkring 12 kg max til visuel observation. Tommelfingerregelen er at man halverer belastningen ved brug til astrofoto. D.v.s. at du maksimalt bør montere 6kg på monteringen til astrofoto. Med en tubus vægt på 5,9kg er der ikke meget tilbage til kamera’er, filtre og ledninger. Man kunne nok godt montere en lille QHY5-II eller lignende, men det ville knibe med et stort DSLR.Fordelen ved et SCT er at det er relativt kort i forhold til f.eks. en Newton eller en refraktor, så den er knapt så vindfølsom alt andet lige, så det trækker da en anelse i den rigtige retning.En anden lille ting jeg har investeret i for at trække det endnu mere i den rigtige retning, er et Hypertune kit fra Deep Space Products. En Celestron montering er et massproduceret made-in-China produkt, hvor der ikke er tid til at kæle så meget for detaljerne som de meget dyrere håndbyggede alternativer. En af de processer der er tidskrævende i en produktion er polering af lejerne, og det bliver derfor sprunget over i de billige Celestron monteringer. Hvis du selv har tid og lyst til at gøre arbejdet, kan du få en væsentlig bedre ydeevne ud af din montering ved at følge den tydelige Hypertune videoinstruktion. Teleskopet skulle efter sigende også blive væsentligt nemmere at afbalancere.Ved at være omhyggelig med alle de små ting der kan gøre en forskel, kan det være at du alligevel kan bruge AVX monteringen til foto, men det er også klart at jo mere man belaster monteringen jo sværere bliver det. Hele opstillingen bliver mere følsom over for den mindste fejl, jo mere den er belastet.Held og lykke med dit svære valg.Mvh Søren18. juli 2013 kl. 12:49 #105001
VX monteringen skulle efter sigende være opdateret og svare nogenlunde til HEQ5Pro. Om det holder stik skal jeg kke gøre mig klog på. Til visuelt brug og til planetfoto burde den være helt fin med EdgeHD 8. Til “seriøs” deepsky foto med lange, guidede eksponeringer kan den muligvis vise sig utilstrækkelig. Hvis du vil fremtidssikre til det brug kan du vælge EQ6Pro eller AZ-EQ6GT. Men så vil du ende et godt stykke over dit budget. Måske kan du forhandle dig til en pakkepris hos TS.
18. juli 2013 kl. 13:36 #105002
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Jan
Nu har du ikke hverken kamera, guidekikkert og guider samt evt hyperstar inde i din beregning og det er store poster.
Ift det valg du opstiller kommer det meget an på hvad du ønsker at tage billeder af og at observere og på hvilket niveau.
Jeg har selv valgt Celestron HD Edge og hyperstar netop pga fleksibiliteten, hvor man både har f2 og f11 og næsten alle muligheder derimellem. Dvs at der er fuld adgang til både widefield og til små planetariske tåger samt planeter og alt derimellem.
Prisen er så – udover prisen – nok en lille smule større stjerner end hvad du ville kunne få med en af de nye kvalitets newton.
Hvis du vil have sjov astronomi så er hyperstar fantastisk, især hvis du bor et nogenlunde mørkt sted, hvor du kan bruge et color kamera. Så kan du på kort tid og meget nemt lave nogle meget fornemme billeder af større objekter og felter, og med fine små stjerner og et meget fladt felt. F2 er 25-30 hurtigere end f10-11, så der sker virkeligt noget på kort tid og brændvidden er 5 gange kortere, så kan køre med uguidede eksponeringer på måske 30 sekunder, hvilket ikke stiller så høje krav til monteringen.
Ved f 10-11 er kravene til monteringen helt anderledes, regn selv ud hvor lang din brændvidde vil være og så læg til, at eksponeringstiderne skal være meget længere, dvs du har brug for en guider og sikkert en off axis guider, hvis du skal bruge den montering du tænker på ved f10-11 eller sågar ved f7-8 med reducer.
Hvis du herudover gerne vil arbejde med mono kamera eller smalbåndsfiltre stiger kompleksiteten.
Så det handler nok om at afklare behov og ambitioner. Hvis du bor i København er du formentlig nødt til at vælge noget hvor du fotografisk anvender filtre, det afhænger ikke mindst meget af hvor meget bylys du har? Det kan stadig lade sig gøre at anvende Hyperstar, som fås med filterskuffer osv.
Ved ikke om dette hjælper dig, men vend gerne tilbage, hvis du vil vide mere. Du er også velkommen til at komme forbi hos mig eller på et astrofoto møde i KAF regi, hvor der er samlet mange erfaringer med forskelligt grej bland deltagerne.
Vh
Michael Rask
18. juli 2013 kl. 18:22 #105007
Anonym- Super Nova
Hej Søren, tak for dit indlæg. Det perspektivere det hele, især din kommentar med at, citat: ”Tommelfingerregelen er at man halverer belastningen ved brug til astrofoto”. Så hvis det var det, som Morten mente, så forstår jeg meget bedre hans svar. Tak for dit fine indlæg. Fik en lille heureka oplevelse
Bedste hilsner, Jan H.
18. juli 2013 kl. 18:23 #105008
Anonym- Super Nova
Hej Jesper
God ide, jeg kan da prøve at skrive til dem, der er jo inte at tabe, men måske en rabat at vinde. Håber jeg.
Hilsen Jan.H
18. juli 2013 kl. 18:24 #105009
Anonym- Super Nova
Hej MichaelR.
Kæmpe tak for din gæstfrihed, MichaelR. Selvom jeg ikke på nuværende tidspunkt har budget til at købe udstyr som en hyperstar, så var det super dejligt at du kunne bekræfter de muligheder der ligger deri. Det er så pokkers svært som nybegynder at overskue det hele. Mange begreber flyver om ørerene på en, det er næsten som at lære et nyt sprog. Det værste er dog, at hver gang jeg har fået svar på et spørgsmål, ja så melder der sig et nyt. Men min kære kone, (som er regerende administrator) , satte en budget ramme for mig, på 16000,-kr max. Jeg tro hun var bange for at jeg ville pantsætte, kone- hus og børn. Hvilket der rent faktisk lå en latent risiko for. Jeg har fået en meget bedre forståelse for betydningen af monteringens betydning især når snakken falder på astro-fotografering. Det er bare en tanke, men man burde måske vende det hele på hoved, så man brugte de fleste penge på en solid montering, for så at stille sig til takke med et mindre teleskop?
Bedste hilsner Jan H.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Det svære valg/en forvirret rookie' er lukket for nye svar.