› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Det nostalgiske hjørne – 6 x 6 kamera
- Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 5 år, 8 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 733 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. juli 2018 kl. 14:44 #318388
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
1991
Det var dengang man brugte fotografisk film, hypersensibiliseret, hvis man var fremme i skoene. Stacking var stort set ikke en option, men der var da nogen, som rodede med det i Photoshop.Astronomisk Selskab havde en stor fotooptik. Den kom fra et flykamera, og havde en åbning på 150 mm og en brændvidde på 92 cm. Desværre var den blålige coating ved at skalle af nogle steder, men tanken om at fotografere med så stor en åbning var fascinerende. Wray hed objektivet, vistnok fremstillet af Kodak Eastman, og det var meget tungt, måske tre kilo.
Umiddelbart virkede det mest logisk at bruge film med et forholdsvis stort areal, derfor var 36 x 24 mm udelukket. Den næste tilgængelige format var 56 x 56 mm, men så skulle der laves en holder, da det var udelukket at købe et Hasselbladhus til flere tusinde.
I stedet købte jeg et gammelt 6 x 6-kamera, og hertil blev der flikket en kasse sammen, hvori der var et vippespejl og en okularholder til fokusering. Jeg husker ikke, om der i forbindelse med okularet var en matskive til sikring af perfekt fokus.Kamera med optik blev så sat ovenpå vores gamle 8-tommer-tubus. Det var ikke uden problemer, da der skulle en del kontravægt på under tubus for at få ligevægt. Det lykkedes ikke helt, men der var balance, når kikkerten pegede på hestehovedtågen.
DATA
Objekt: Hestehovedtågen med omgivelser
Feltstørrelse: 3,2 x 3,2 grader
Optik: Wray, 15 cm åbning. Brændvidde: 920 mm
Blændeåbning: 8
Filter: Wratten 8
27. december 1991
Eksponeringstid: 120 minutter
Film: 2415, hypersensibiliseret
Fremkalder: D-19
Fremkaldetid: 9 min. ved 20 grader CFor god ordens skyld skal jeg lige nævne, at linsen på billedet ikke er den omtalte. Om det pågældende objektiv stadig er i Foreningens eje ved jeg ikke.
Vi måtte efterfølgende sande, at image shift er et reelt problem, men set i bakspejlet var det nok også naivt at tro, at de to instrumenter ikke ville flytte sig i forhold til hinanden.
Som det fremgår, er filmen ikke uden fejl. Ud over at stjerner laver trails, så er der også et par bukkemærker, og ude til højre er der en streg efter noget klister.
Jeg har været nødt til at tage et par billeder af negativet, og de er så stacket. Noget af den ujævne belysning skyldes baggrunden, hvor der er træer.
Nu er spørgsmålet så om man bare skal kassere dette kamera? Vender den fotografiske film tilbage, ligesom vinylgrammofonpladen?
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.