Det må kunne gøres bedre

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Det må kunne gøres bedre

• Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af palle. This post has been viewed 133 timesb. This post has been viewed 133 times. This post has been viewed 133 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

palle.b.
    Deltager
      • Nova

Hej Astro’er

Jeg har efter hånden fået samlet mig et passendne antal okulare. samt filtre.

Det som jeg mener kunne gøres bedre kommer her:

De små fingerskruer der holder bla. okularet på plade i røret/diagonalen, bliver

skruet ind og ud i en uendelighed, der skal jo skiftes forstørelse og filtre under

nydelsen af Galaxen, planeten eller hvad aftenen nu går ud på.

Her MANGLER en slags quik realece eller noget……. Tongue

Er der ikke en løsning på det, ellers må der opfindes noget, der kan gøre det lettere

og hyggeligere, samt spare på det mekaniske slid….Smile

jeppe
      Deltager
        • Super Giant

Hej Palle,

Hvis du er til visuel astronomi, hedder løsningen en okularrevolver og et filterhjul. Dine okularer sidder i revolveren, og dine filtre sidder i filterhjulet. Når du vil benytte dig af et andet okular, drejer du blot revolveren, og når du vil benytte et andet filter, drejer du blot filterhjulet.

Så slipper du helt for at skulle benytte dig af quick releases el. lign., og samtidig er alle dine okularer og filtre altid monteret, så du ikke skal bruge tid på at rode rundt efter dem i mørket.

palle.b.
        Deltager
          • Nova
          Ja Jo

okularrevolver og et filterhjul Det er jo en løsning. jeg har overvejet et filterhjul.

Men jeg syntes at en okularrevolver til et antal 1,25″ okulare. må virke meget stor

på min lille Celestron 102SLT…

jeppe
          Deltager
            • Super Giant

Hej igen Palle,

Jo, en revolver fylder naturligvis noget, men egentlig ikke urimeligt meget. Men det er først nu, jeg lægger mærke til, at du har en SLT. Så er problemet nok ikke størrelsen, men snarere at du kan få svært ved at afbalancere teleskopet. Med 4-5 okularer, revolver og filterhjul vejer det pænt til. Og på en SLT er det ret begrænset, hvor meget man kan flytte tubus. Du skal nok ud i noget med at flytte svalehalen for at finde balancepunktet.

Hvis du er interesseret, er der her et link til en revolver: http://www.galileo.cc/GALILEO-france/descriptif_accessoires.php?ref=TEC010500

Den viste er fra TEC, så mon ikke Niels Haagh kan hjælpe med at skaffe den, hvis du er interesseret? Ellers er der også andre, der fremstiller revolvere. Dog primært kun high-end producenter, som TEC jo også er. Takahashi har f.eks. også en revolver.

palle.b.
            Deltager
              • Nova

Jeg kommer nok til at flytte eller udskifte den svalehale under alle omstendigheder…

efter jeg har opgraderet til 2″ Diagonal. så ere det som om at det ville passe med at

skuppe scoppet lidt længere frem end det er nuligt…

Man altså Det er ok efter min mening at bytte okular, men det ville være godt med en

sametere tilspending…. Smile

pbm77
                • Moon

Der er også denne

ClickLock

Er måske lidt nemmere end at skulle skrue, men ved ikke hvor meget pbm772009-05-18 00:02:44

mhansen
                Deltager
                  • Nova

Du kan jo altid starte med at anskaffe dig et filterhjul, så er du jo trods alt kommet så langt. Og så er det ikke den helt store katastrofe at skulle skifte okular engang imellem.

palle.b.
                  Deltager
                    • Nova

JO da pbm77

Det er lige noget i den stil jeg havde forestillet mig. Og MHansen jeg syntes ikke jeg har nået en følelse af katastrofe endnu…..

Det er heller ikke for at gøre det til et stort problem. men men der burde være en de kunne

finde på en smart og billeg løsning. evt. noget gør det selv, det må der tænkes over. Approve
                  Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Det må kunne gøres bedre' er lukket for nye svar.