Det evige problem… fugt og is i observatoriet!

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Det evige problem… fugt og is i observatoriet!

• Dette emne har 20 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år siden af Anonym. This post has been viewed 539 times
Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hej Søren.

Velkommen til klubben. Det er den termiske inerti af glasmassen du ser. Det køler ned om natten og når så varmen kommer med solens opgang, så kommer duggen.

Det holder et spejl ikke til ret længe, så du er nok nødt til at få det varmet op… Jeg vil tro at en sæson med dug vil æde coatningen.

mvh
      Jens

Anonym
        • Nova

Ja det er lidt surt! Hvilke varmesystem kører du med?

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Søren.

Jeg har nogle selvklæbende varmelegemer klistret på spejlets bagside. De er så tynde at de kan sidde der selv om spejlcellen også er der. Intet problem. Det kunne f.eks være et sådan:

http://www.conradelektronik.dk/Thermo-Self-Adhesive-Heating-Foil-Heater,-12V,-14W,-50-60-%b0C-surface-temp.htm?websale8=conrad-dk&pi=189190&ci=SHOP_AREA_27807_0506031

Det forsyner jeg så med 12 V AC, fra en simpel lille ringkernetrafo, for minimalt tab. F.eks en sådan:

http://www.conradelektronik.dk/Ringkernetransformator-Sedlbauer-859729-230-V~-2-x-12-V-30-VA-1-ST.htm?websale8=conrad-dk&pi=518599&ci=SHOP_AREA_17430_2170280

Jeg styrer så varmen med et almindeligt sluk-tænd ur. Det tænder ca kl 4 om natten (hvor jeg er i seng alligevel) og slukker omkring kl 13. Derved kan spejlet blive varmet lidt om inden solen kommer op, og nå at køle af inden det bliver mørkt.
          Denne metode har virket fint for mig de sidste 5-6 år. Ingen dug, og spejlet er som nyt.

mvh
          Jens

Anonym
            • Nova

Smart og billigt 🙂

Sidder foliet imellem spejl og spejlcelle? Dvs. det er foliet som har kontakt med spejlcellen og ikke spejlet direkte?
            Har du både på hoved og sekundærspejl?

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Søren.

Folien er klæbet direkte på spejlet, selvfølgelig på bagsiden. Spejlcellen står et par steder på folien, men det virker fint.

Der er ikke noget på sekundæren, den dugger aldrig i min kikkert.

Hvis du vil have mulighed for at kunne justere varmen, kan du bruge en variabel forsyning, evt en transformator fra et gammelt modeltog.

Jeg driver varmelegemerne ved ca ½ effekt, dvs et 25 W varmelegeme giver jeg ca 12W, for at det ikke bliver alt for varmt. Det kan du jo gøre ved at sænke spændingen en sjat. Husk at P= I*V, og V=I*R -> I=V/R. Derved falder effekten til 1/4 ved halvering af spændingen. Så et 12V varmelegeme vil sikkert være fint ved 9 volt. Varmelegemet kan du betragte som en ren ohmsk modstand, det bliver jo ikke ret varmt.

mvh
              Jens

Anonym
                • Nova

Ja, den skal nok ikke køre for fuld skrue 🙂

Jeg så at nogle bruger 12V LED dimmers til kontrol af varmebånd:
                http://www.blackwaterskies.co.uk/2013/05/a-cheap-multi-channel-dew-heater.html

De kan fås ret billigt, specielt sammenlignet med et “rigtigt” teleskopprodukt Smile

Viser 6 indlæg - 16 til 21 (af 21 i alt)
              • Emnet 'Det evige problem… fugt og is i observatoriet!' er lukket for nye svar.