Det er (var) klart

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Det er (var) klart

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 5 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 797 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Aftenen begyndte godt her på sydfyn, men nu er der totalt lukket

Venter lige lidt og krydser fingre…

Andre ude?

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Jeg var ude og tage et sidste kig på Saturn for en halvanden times tid siden, men da var der mange skyer og satellitbillederne så ikke opmuntrende ud. Går snart i seng.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hejsa.

Har lige være ude. Vejret er skummelt, meget fugt i luften efter dagens skybrudsagtige byger…

Men jeg har et eksperiment igang med DSLR fotometri. Jeg har fredag, lørdag og nu søndag, fotograferet tre variable stjerner med forskellige (15,30 og 60 sek) eksponeringstid.

De tre stjerner er nogle meget velobserverede, VV Cep, SS Cyg og R CrB. Det tager ikke mange sekunder at skyde en serie på dem.

Jeg har lavet et stykke Vixen-skinne med 1/4″ hul til en fotogevind skrue. Jeg sætter kameraet og min 300 mm Pentacon telelinse på, og tjekker at polaris er i fokus med liveview. That’s it. Så klarer GOTO med synscan resten.

Det jeg så tjekker er at de fotometriske målinger på den grønne kanal er konsistente med de V målinger der lægges ind på AAVSO. Og at de er gentagelige fra aften til aften..

Hvis ja, så tyder det på at dette vil være en brugbar metode til at følge VV Cep igennem eklipsen de næste par år.

mvh
          Jens

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Nu klart igen her

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Har nu fået min dosis IRAS 19597+2258 for i aften.

Kikker nu på NGC891 (den er godt nok mørk)

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Har du set det her Jens:

https://youtu.be/MsaXhIAe_Q0

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Det fine vejr fortsætter her. Men en ny dag truer i morgen, så godnat herfra.

Der blev samlet ca 1 time ind på NGC891

/Rudi B. Rasmussen

allan_dystrup
                  Deltager
                    • Nova

Stadig klart her på N.Sjælland — en fin aften / nat (omend lidt fugtig) med NELM ~5½!

Har fået studeret NGC 752 (smuk OC i Andromeda) samt Abell 262 —

herligt at se nogle fjerne galakser igen (efter at jeg har brugt det meste af sommeren

på at studere OB-associationer i Orion og Perseus spiralarmene…)

AllanAllan_Dystrup2017-09-18 01:29:20

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Ja Allan, vejret i vores lille kongerige var noget kontrastfuldt i går. I SSvendborg var det solskin hele dagen så vi var på havearbejde, vaske/støvsuge biler osv. Så det var noget overraskende da vi så hvordan vejret havde været i København til halv maraton

Det var også utroligt fugtigt i Svendborg, haloer omkring de klareste stjerner, men varmebåndene holdt fugten fra guidescope og sekundærspejlet, søgerteleskopet som er uden varmebånd var helt lukket med dug!!!

/Rudi B. Rasmussen

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Det er (var) klart' er lukket for nye svar.