Det er klart – og vi er ude

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Det er klart – og vi er ude

• Dette emne har 22 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 205 times
Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jesper. Hvilket program(er) bruger du til pre- og postprovessing?

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
      Admin
        • Neutron star

Jesper Husted wrote:

Ja, det er det der stammer fra bleedingen.

Så har jeg lært det Det der med bin 2, der er jeg ikke kommet til endnu. Men hvad kunne være fordelen i at bruge den teknik?

Når man binner pixels, så forøger man følsomheden. Binner man 2 x 2, så

vil følsomheden blive fire gange større. Til gengæld må man så acceptere,

at opløsningen bliver halveret.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jesper.husted
        Deltager
          • Giant

Torben Taustrup wrote:

Ja, det er det der stammer fra bleedingen.

Så har jeg lært det Det der med bin 2, der er jeg ikke kommet til endnu. Men hvad kunne være fordelen i at bruge den teknik?

Når man binner pixels, så forøger man følsomheden. Binner man 2 x 2, så

vil følsomheden blive fire gange større. Til gengæld må man så acceptere,

at opløsningen bliver halveret.

Bliver FoV så også tilsvarende mindre?

jesper.husted
          Deltager
            • Giant

rudibr wrote: Jesper. Hvilket program(er) bruger du til pre- og postprovessing?

I dag bruger jeg Sequence Generator pro, når jeg skal tage, fokusere, platesolve, auto guide (ved hjælp af PHD2). Blev nød til at finde et nyt program, da jeg fik nyt kamera. Før brugte jeg BYEos til Canon.

Jeg bruger PixInsight til langt det meste kalibrering og redigering. Det er et fantastisk program, men dyrt! Og næsten altid, klare jeg det sidste i Photoshop Jesper Husted2017-04-28 18:36:12

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

FOW forbliver uændret, da hele CCD’ens felt udnyttes uanset, hvor

mange pixels man binner.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

I går fik vi med hiv og sving 3 x 50 minutters farve i kassen. Kl. godt

02:20 kom der skyer lige som vi var ved at afslutte de blå optagelser.

Her er så resultatet af fire nætters eksponeringer. Som det fremgår er

forbedringen i forhold til forgængeren næsten ikke til at få øje på. Dog

kan man se forbedringen i området med de små galakser kl. 2, og endvidere

er sløret som udgår fra galaksens midte lidt mere defineret.

M-82,3

Hvis man vil se en version, hvor der er maksimal bundgas på farver, skarp-

hed og kontrast, så henviser jeg til Flemmings version –

M-82 – take one

mvh

Torben

jesper.husted
                Deltager
                  • Giant

Jeg kan se, at I har fjernet, de mindre pæne fejl, i højre side af stjernerne. Det pynter

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej Jesper

Jeg har ikke gjort noget for at fjerne den fejl, men det er rigtigt, den

er næsten væk.

mvh

Torben

Viser 8 indlæg - 16 til 23 (af 23 i alt)
                  • Emnet 'Det er klart – og vi er ude' er lukket for nye svar.