Det er klart – og vi er ude

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Det er klart – og vi er ude

• Dette emne har 22 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 204 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Halloooo, sover I?

Nu er det ved at være sidste chance, så vi har indstillet kanonen på M-82.

Det er roligt, og guidingen kører rigtig fint. FWHM 2,2.

mvh

TOC

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jesper.husted
      Deltager
        • Giant

Hej Torben

Jeg har bøvlet med en bærbar som begyndte at update, det tog kun 5 kvarter Så kunne jeg ikke få gang i noget lignede TeamViewer, det tog 1 time, så indstallerede jeg så Teamviewer, fungere ganske fint Jeg havde haft guidecam taget af, så da den kom på igen, så kunne jeg ikke finde fokus, opgav efter en halv time. Så nu køre jeg på M13 inspireret Rudi’s M13, uguided 30sek. Så jeg er da lidt igang

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Godt at høre at I er ude, glæder mig til at høre/se nærmere

Selv er jeg dels kommet bag ud med at sove og dels har jeg en hektisk dag i dag og i morgen, så jeg satser på at vejrudsigten for fredag+lørdag holder, det er jo desværre snart slut med de rigtig mørke nætter for denne DSO sæsson.

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Vi har lige en enkelt natteroder – lad os se, hvad du får ud af det

Jesper

Ja, sæsonen er tæt på sin afslutning. Vi er nu officielt kommet bagud

med at sove. Jeg fik tre timer i nat

Egentlig var det bare en almindelig rodeaften, hvor vi modificerede

træktandhjulet til R.A.

Men så var det lige, at himlen så klar ud, så vi genoptog luminans-

optagelserne af M-82. 150 minutter blev det til.

Vi hyggede os med kolde dåseøl og en enkelt lille whiskey, så det var

da lidt hyggeligt

Før påske gik vores nye drejebænk i stykker. Jeg var i gang med at dreje

en bøsning til det omtalte tandhjul, da stålet pludselig bed for meget i

emnet. KNALD sagde det, og så kørte patronen ikke længere rundt.

Det viste sig, at et tandremshjul af POM var knækket. Det nye kom i går,

så det fik jeg monteret i en fart.

Uheldet skyldes muligvis, at stålholderen ikke var spændt tilstræk-

keligt. Drejebænken kører fint igen.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Her er så den seneste version. Læg mærke til, at der kl. 2 for galaksen

– mellem de to orange stjerner – findes en lille galaksehob med rødlige

galakser. Gad vide, hvor langt væk den er?

M-82,2

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Wau!!! Vi mangler en jaw-drop emonic

Og det ser lovende ud for lørdag nat på Sydfyn (Meteoblue spår dog en fuzzy seeing):

rudibr2017-04-28 15:45:31

/Rudi B. Rasmussen

jesper.husted
                Deltager
                  • Giant

Torben Taustrup wrote: Her er så den seneste version. Læg mærke til, at der kl. 2 for galaksen

– mellem de to orange stjerner – findes en lille galaksehob med rødlige

galakser. Gad vide, hvor langt væk den er?

M-82,2

Må man sprøge hvad du bruger af kikkert, for det ser godt ud Der er en lille farvefejl i højre side af de store stjerner på min skærm Jesper Husted2017-04-28 16:13:02

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej Jesper

Du kan se kikkerten på vores hjemmeside – se link nederst.

Farvefejlen skyldes bleeding når vi opererer med 2×2 binning – som farverne er optaget med.

mvh

Torben

jesper.husted
                    Deltager
                      • Giant

Torben Taustrup wrote: Vi har lige en enkelt natteroder – lad os se, hvad du får ud af det

Jesper

Jeg fik da et billede ud af det. Men det holdt hårdt. Mange ting drillede på aftenen Har selv kollimeret min RC, selvom jeg havde fået nogen til at gøre det for mig. Men når jeg selv kan se at det ikke er gjort ordentligt, så er det skidt. Men er rimelig glad for resultatet, for det er nu ikke så langt fra mere

M 13

TS 6″ f/9 RC + 0,67 reducere

ZWO asi1600mc-cool Gain 0

Lights 124stk * 30sek unguided (kunne ikke finde fokus på guideskopet )

Darks 50stk

Bias 50stk

Flats 50stk (har ikke fundet en workaround, så der er meget hvide hjørner, når billedet er kalibreret)

Har ikke brugt mit Hutech IDAS P2 Light Pollution Suspression Filter. Der er kommet nye LED gadelamper op hele vejen rundt om haven, og resten af byen. Så har hørt, at filteret ikke virker, når det er LED. Men jeg skal have prøvet det af, om det også passer.

Jesper Husted2017-04-28 18:49:12

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Det er du dæleme slupper godt fra Jesper

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Den er blevet rigtig nydelig Jesper. Farverne synes

jeg rammer ret godt.

Mvh

Torben

jesper.husted
                          Deltager
                            • Giant

Torben Taustrup wrote: Hej Jesper

Du kan se kikkerten på vores hjemmeside – se link nederst.

Farvefejlen skyldes bleeding når vi opererer med 2×2 binning – som farverne er optaget med.

mvh

Torben

Jeg bliver lige nød til at spørge, lige så jeg er helt sikker på, at det er det samme vi taler om Så jeg har lige lavet en pil, på det jeg mener

Jesper Husted2017-04-28 17:41:04

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Ja, det er det der stammer fra bleedingen.

jesper.husted
                              Deltager
                                • Giant

Mange tak Rudi og Torben

jesper.husted
                                Deltager
                                  • Giant

Torben Taustrup wrote: Ja, det er det der stammer fra bleedingen.

Så har jeg lært det Det der med bin 2, der er jeg ikke kommet til endnu. Men hvad kunne være fordelen i at bruge den teknik?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
                                • Emnet 'Det er klart – og vi er ude' er lukket for nye svar.