› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Det er bare LØGN
- Dette emne har 62 svar og 20 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 1 måned siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 4315 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. november 2016 kl. 20:00 #153691
RudiDeltager- Neutron star
Man kan jo også hygge sig lidt inde på Trump’s officielle side (husk at skrue op for lyden):
/Rudi B. Rasmussen
9. november 2016 kl. 20:55 #153695
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
rudibr wrote: Man kan jo også hygge sig lidt inde på Trump’s officielle side (husk at skrue op for lyden):
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
9. november 2016 kl. 21:36 #153698
Anonym- Super Nova
Det har vel snarere været et Præsident-fravalg end et Præsident-valg. Man har stemt på Clinton hvis man simpelthen ikke vil have denne avekat ind i det hvide hus, eller på Trump hvis man er dødtræt af det etablerede politiske system, som Clinton-klanen er en del af.
Men gi’ nu manden en chance. Som selfmade milliardær er han næppe Dum eller en klovn. Hvis han vælger at omgive sig med kompetente folk i sin stab og regering skal det nok gå. Under valgkampen kunne skabe sig tosset og ignorere sine kampagnefolk. Nu er det dødsens alvor, og det går jo nok op for ham..
Anders
9. november 2016 kl. 22:51 #153701
astrojensenDeltager- Neutron star
Lars Malmgren wrote:
…, det har kun dem med højere uddannelser, så de fattige bliver snydt igen.
Thomas, Bornholm
Med udgangspunkt i Danmark.Fortæl mig så lige, hvordan man er blevet SNYDT, når man selv har valgt IKKE at tage en uddannelse ud over gymnasie/HF/HTX etc. ??????Jeg har en gl. gym ven, som ikke gad at læse videre og som i dag sidder og ytre lignende holdning fordi han kun kan få lavtlønnede jobs.Jeg har andre bekendte, som valgte at droppe ud af uni, fordi de hellere ville sidde og drikke bajere til foldboldkampe osv, og som i dag ytre lignende holdning.IMO er det er total absurd opfattelse !!Det eneste grundlag for at kunne bruge ordet snydt i denne sammenhæng, er at man har snydt sig selv!Kontinuerlig uddannelse er det vigtigste overhovedet, og det har det været lige siden mennesket huggede den første flinteøkse!
Jamen hovhov! Det er Danmark, derover er det USA og der skal man selv betale for sin højere uddannelse, så der har børn af forældre med lav indkomst ikke en chance. Når der så mangler industrijobs, og dertil hørende lærepladser, ja så kniber det jo i de små hjem.
Desuden er det langt fra alle, der egner sig til en gymnasial- eller universitetsuddannelse. Man kan jo ikke tage en sådan uddannelse, hvis man har svært ved at læse, lære sprog eller matematik, og det er der jo mange, der har. Nogle er bare rastløse, føler sig indespærrede, eller passer på andre måder dårligt ind i det højere uddannelsessystem, som jeg selv.
Men selv en høj uddannelse er ingen garanti for fast arbejde, hverken i USA eller herhjemme. Hvilken type uddannelser, der er efterspørgsel efter, skifter hele tiden. Jurauddannelser har typisk været sikre kort (men også en svær uddannelse), især i USA, hvor der jo bruges mange advokater, men nu er en stor del af den juridiske rådgivning faktisk allerede blevet overtaget af kunstig intelligens eller er på nippet til det og det har givet mange arbejdsløse advokater. Om få år er store erhverv som taxi- bus- eller lastvognchauffør måske helt borte, erstattet af selvkørende biler. Mange sikkert drevet af elmotorer, der heller ikke kræver særlig meget vedligeholdelse og dermed også færre mekanikere, men desto flere programmører og dermed igen et skift fra en erhversuddannelse over til en akademisk uddannelse, hvilket igen ikke er til gavn for dem fra små kår, i hvert fald ikke i USA.
Thomas, Bornholm
9. november 2016 kl. 23:06 #153704
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Acnielsen wrote: Det har vel snarere været et Præsident-fravalg end et Præsident-valg. Man har stemt på Clinton hvis man simpelthen ikke vil have denne avekat ind i det hvide hus, eller på Trump hvis man er dødtræt af det etablerede politiske system, som Clinton-klanen er en del af.
Men gi’ nu manden en chance. Som selfmade milliardær er han næppe Dum eller en klovn. Hvis han vælger at omgive sig med kompetente folk i sin stab og regering skal det nok gå. Under valgkampen kunne skabe sig tosset og ignorere sine kampagnefolk. Nu er det dødsens alvor, og det går jo nok op for ham..
Anders
Lige nøjagtigt Anders.
Man den var jo ikke kommet så langt hvis han var skør eller dum. Det havde Amerikanerne jo luret for længst. Og jeg er enig, i at man virkeligt trænger til en præsident med noget gennemslagskraft, som kan styre både Kina og Rusland. Det er jeg ikke helt sikker på at Hillary kunne.
Desuden har Obama jo i den grad lidt af at være en “lame Duck” præsident, som ikke kunne få noget igennem kongressen uden det var udvandet/tilføjet en masse udenomstillæg. Men Trump har bådet senatet og repræsentanternes hus (hedder det vist), så der burde nu være mulighed for at få nogle reformer vedtaget. Også deres store gæld skal de have gjort noget ved. Det ved de, og Trump ved især godt hvad gæld betyder.Det kan såmænd være godt med noget forandring.
mvh
Jens9. november 2016 kl. 23:22 #153706
nightskyDeltager- Neutron star
Nu er Trump altså ikke self made milliardær, han har arvet. Mange af hans firmaer er gået konkurs og nogle undersøges for svindel. Han har ikke betalt skat iflg. ham selv. Jo han vil det amerikanske samfund noget godt, ha ha.
Come on – manden syntes Putin er en helt. Mener i virkelig vi skal se op til personer som Putin eller Trump. Lad ham da rage nogle flere kvinder i fissen, det kan man nemlig tillade sig når man er kendt.
Hvis man har set bare nogle få minutter med idioten, så kan man ikke være i tvivl om at han er mindre begavet og en klovn. F.eks. mener han at iraknerne angriber Mosul for at hjælpe Hillary.
Utroligt……
10. november 2016 kl. 00:10 #153711
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Astrojensen wrote:
…, det har kun dem med højere uddannelser, så de fattige bliver snydt igen.
Thomas, Bornholm
Med udgangspunkt i Danmark.Fortæl mig så lige, hvordan man er blevet SNYDT, når man selv har valgt IKKE at tage en uddannelse ud over gymnasie/HF/HTX etc. ??????Jeg har en gl. gym ven, som ikke gad at læse videre og som i dag sidder og ytre lignende holdning fordi han kun kan få lavtlønnede jobs.Jeg har andre bekendte, som valgte at droppe ud af uni, fordi de hellere ville sidde og drikke bajere til foldboldkampe osv, og som i dag ytre lignende holdning.IMO er det er total absurd opfattelse !!Det eneste grundlag for at kunne bruge ordet snydt i denne sammenhæng, er at man har snydt sig selv!Kontinuerlig uddannelse er det vigtigste overhovedet, og det har det været lige siden mennesket huggede den første flinteøkse!
Jamen hovhov! Det er Danmark, derover er det USA og der skal man selv betale for sin højere uddannelse, så der har børn af forældre med lav indkomst ikke en chance. Når der så mangler industrijobs, og dertil hørende lærepladser, ja så kniber det jo i de små hjem.
Desuden er det langt fra alle, der egner sig til en gymnasial- eller universitetsuddannelse. Man kan jo ikke tage en sådan uddannelse, hvis man har svært ved at læse, lære sprog eller matematik, og det er der jo mange, der har. Nogle er bare rastløse, føler sig indespærrede, eller passer på andre måder dårligt ind i det højere uddannelsessystem, som jeg selv.
Men selv en høj uddannelse er ingen garanti for fast arbejde, hverken i USA eller herhjemme. Hvilken type uddannelser, der er efterspørgsel efter, skifter hele tiden. Jurauddannelser har typisk været sikre kort (men også en svær uddannelse), især i USA, hvor der jo bruges mange advokater, men nu er en stor del af den juridiske rådgivning faktisk allerede blevet overtaget af kunstig intelligens eller er på nippet til det og det har givet mange arbejdsløse advokater. Om få år er store erhverv som taxi- bus- eller lastvognchauffør måske helt borte, erstattet af selvkørende biler. Mange sikkert drevet af elmotorer, der heller ikke kræver særlig meget vedligeholdelse og dermed også færre mekanikere, men desto flere programmører og dermed igen et skift fra en erhversuddannelse over til en akademisk uddannelse, hvilket igen ikke er til gavn for dem fra små kår, i hvert fald ikke i USA.
Thomas, Bornholm
Jamen, hov hov selv, kammerat
Du bringer robotter i kina ind i debatten, derfor taler du ikke isoleret om USA.
Der er uddannelser til ikke-boglige også, der er masser af faglige og håndværksfag. No excuse!Jeg opponerer mod dit postulat:
…, så de fattige bliver snydt igen.
Det er simpelthen et falsum!
Man er ikke nødvendigvis fattig selvom man ikke har taget en universitetsuddannelse.
Eller blot bedriver et håndværksfag. Man er heller ikke nødvendigvis fattig, når EL og Å siger det.
Man er heller ikke nødvendigvis fattig fordi man tjener mindre end gennemsnittet.Man er fattig, hvis man ikke har råd til at give sine børn tøj og mad og husly.
Man er fattig, hvis man bor på gaden.Skal vi ikke lige blive enige om det!?
Jeg ved godt, at en del partier til venstre åh så gerne vil erklære ½-delen af befolkningen for fattige, for så kan man skamme sine politiske modpart ud.
Det er jo pr definition altid synd for fattige. Og de rige er altid onde. Ikke !?Sådan en verdensopfattelse er til ar brække sig over! Sorry, men den er helt gal.
Så venligst, undlad at bruge sådanne sleske argumentationsformer.Så tilbage til materien.
Dumping af lønninger, og robotter der overtager jobs.
Det første er i hvert fald et problem, også i min branche. Det svarer lidt til, når det offentlige gang på gang lader sig narre til at bruge den billigste leverandør i et givet udbud. For så at modtage et skodprodukt langt langt efter leveringsdato og i langt ringere kvalitet. + selvfølgelig de budgetoverskridelser der kommer med. Tænk Ansolda Breda og DSB.Robotter, hmmm tjaa, so far har automatisering skabt flere arbejdspladser og mere vækst.
Tænk Ford og samlebånd.Hvad angår at nogle ikke egner sig til uddannelse.
Det mener jeg er lidt et skævskud også. Det er ikke menneskene, der ikke egner sig til at uddanne sig. Det er uddannelsessystemet, der er for rigidt.
Jeg mener, at vores uddannelsessystem skal være endnu mere fleksibelt, så sent modnet børn bliver samlet op. Ordblinde får specialuddannelse, de er jo nemlig præcis lige så intelligente som alle andre. Osv. Osv. Osv.
Der er faktisk ikke særligt mange, der har svært ved at lære både sprog, matematik og at læse. Men de kan så ofte blive ret gode til at holde på en hammer eller en skovl.Men du har ret i din observation af, at fremtidens jobs kræver mere og længere uddannelse.
Netop derfor er uddannelsessystemet så utrolig vigtigt, og at så mange børn som overhovedet muligt skal tage længere uddannelser.
Der vil dog altid være brug for kloakmestre, vejarbejdere, tømrer osv. Jeg tror på, at der er en plads til alle. Så det behøver ikke at knibe i alle de små hjem. Men jobgaranti er der selvfølgelig aldrig.
Derfor desto mere vigtigt er det, at de unge får et los i røven, så de ikke bare dovner den med hash og bajere, paradise hotel og hvad fanden ellers måtte have…. !USAs uddannelsessystem er FUBAR – fucked-up beyond repair!
De ligger som de har redt, og det viser præsident-valget også.10. november 2016 kl. 00:34 #153712
lindhardDeltager- Super Nova
Jens.Jacobsen wrote:
jeg er enig, i at man virkeligt trænger til en præsident med noget gennemslagskraft, som kan styre både Kina og Rusland. Det er jeg ikke helt sikker på at Hillary kunne.
Desuden har Obama jo i den grad lidt af at være en “lame Duck” præsident, som ikke kunne få noget igennem kongressen uden det var udvandet/tilføjet en masse udenomstillæg. Men Trump har bådet senatet og repræsentanternes hus (hedder det vist), så der burde nu være mulighed for at få nogle reformer vedtaget. Også deres store gæld skal de have gjort noget ved. Det ved de, og Trump ved især godt hvad gæld betyder.
Det kan såmænd være godt med noget forandring.
mvhJens
Og her er så de påtænkte forandringer, det skal nok blive sjovt
Politiske løfter:
En begrænsning på hvor længe politikere kan sidde i Kongressen.
Krav om, at hver gang der indføres ny lov eller regel, skal der fjernes to eksisterende.
En ophævelse af alle “forfatningsstridige” dekreter udstødt af præsident Obama.
Økonomisk løfter:
Færre offentligt ansatte.
Flere midler til ordenshåndhævelse og militære investeringer.
En skattereform med skattelettelser for middelklassen og virksomheder. Skatten for sidstnævnte skal sænkes fra 35 procent til 15 procent.
Indførelsen af et skattefradrag for pasning af børn og ældre.
International handel:
Genforhandling eller tilbagetrækning af handelsaftalen NAFTA med Canada og Mexico og TPP med blandt andet Japan, Australien, Mexico og Canada.
Toldbarrierer, der har til formål at afskrække virksomheder fra at flytte arbejdspladser til andre lande.
Klima:
Ophævelse af begrænsningerne på udvinding af olie, kul og naturgas.
Annullering af betalinger på milliarder til FN-klimaprogrammer. I stedet skal pengene bruges på vand- og miljøinfrastruktur i USA. Det står ikke klart hvilken infrastruktur, det dækker over.
Immigration:
Deportation af mere end to millioner kriminelle, illegale immigranter. Såfremt deres oprindelsesland ikke vil have dem, skal der ikke udstedes visa til de lande.
En suspendering af immigration fra regioner, der er “plaget af terror”, og hvor der ikke kan udføres “sikre” baggrundstjek af personer.
Alle personer, der skal ind i USA, skal igennem et “ekstremt baggrundstjek”.
En mur til Mexico. USA vil lægge ud for opførelsen, men Mexico vil senere betale.
Sundhed:
En afskaffelse af den såkaldte ObamaCare-sundhedsplan. I stedet skal der skabes øget konkurrence mellem private forsikringer.
mvh
Lars10. november 2016 kl. 00:40 #153713
Frank LarsenModerator- Super Nova
Retorikken drenge, Retorikken …
10. november 2016 kl. 00:43 #153714
lindhardDeltager- Super Nova
FrankLarsen wrote: Retorikken drenge, Retorikken …
Vores eller hans?
mvh
Lars10. november 2016 kl. 01:20 #153717
Når jeg taler om fattige, så mener jeg vitterligt folk, der kun lige har til mad og husly. Disse folk har i USA ikke råd til en videregående uddannelse. Du kan sagtens argumentere for, at de så bare kan tage en håndværksmæssig uddannelse, men hvis de ikke kan skaffe en læreplads, fordi industri og håndværk lukker ned i området (a la Detroit), ja så er krisen jo der. Hvad skal de så? De har måske lige understøttelse nok til at kunne leve for, men ikke nok til at kunne spare sammen til at flytte. Ingen vil låne dem penge. De er låst fast.
Hvor taler jeg i øvrigt om robotter i Kina det citerede indlæg? EDIT: Det gjorde jeg i et tidligere indlæg, my bad. Min mening med det var, at når kineserne, der stadig har en lav løn i forhold til USA, satser på robotter i produktionen, så vil den situation ikke se anderledes ud i USA. Desuden kan man ikke længere se på produktion i en bestemt verdensdel isoleret i forhold til alt andet. Alt hænger sammen i dag.
Robotter, hmmm tjaa, so far har automatisering skabt flere arbejdspladser og mere vækst.
Tænk Ford og samlebånd.
Sådan fungerer det ikke mere. Jeg har selv arbejdet i landbruget og set udviklingen der. Der har automatisering gjort over 95% af dem, der engang arbejdede i erhvervet, overflødige. Bare i min tid, de sidste tyve år, har jeg set en enorm effektivisering og affolkning af landbruget. Hvor to mand i starten af min læretid havde rigeligt at se til med 60 køer plus opdræt, så kan de i dag mageligt passe 250 plus opdræt (yderligere 500 dyr), hvis al moderne teknik tages i brug. Og ude på fabrikkerne, der laver maskiner til landbruget, er der sket en tilsvarende effektivisering. Fabrikker, der beskæftigede 500 mand, laver i dag fire gange så meget med 100. Dansk industri producerer i dag mere end før krisen i 2008, men beskæftiger flere hundrede tusind færre, takket være automatiseringen. I gamle dage, da industrialiseringen var ung, så fik de folk, mekaniseringen på landet frigav, arbejde i den industri, der producerede maskiner til netop landbruget, samt følgeindustrier og forædlingsindustri. Sådan er det ikke mere. Hele det puslespil er fyldt ud og nu presser automatiseringen folk ud af det. Der er ikke længere mange hundrede tusind jobs at hente der, som der var før.
Hvad angår at nogle ikke egner sig til uddannelse.
Det mener jeg er lidt et skævskud også. Det er ikke menneskene, der ikke egner sig til at uddanne sig. Det er uddannelsessystemet, der er for rigidt.
Jeg mener, at vores uddannelsessystem skal være endnu mere fleksibelt, så sent modnet børn bliver samlet op. Ordblinde får specialuddannelse, de er jo nemlig præcis lige så intelligente som alle andre. Osv. Osv. Osv.
Der er faktisk ikke særligt mange, der har svært ved at lære både sprog, matematik og at læse. Men de kan så ofte blive ret gode til at holde på en hammer eller en skovl.
Jeg er enig i, at skolesystemet er for ensidigt fokuseret. Det løser ikke problemet med, at der bliver færre og færre jobs, hvor man kun skal holde på en skovl eller en hammer. Der følger nemlig ofte meget mere med disse erhverv i dag, end blot at grave med skovlen eller slå søm i med hammeren. Det kunne jeg se både i landbrugsuddannelsen og som entreprenørmedhjælper. Mange elever, der starter på landbrugsuddannelsen, er chokerede over, hvor bogligt det er. Det er det samme i jern og metaluddannelserne, men i dag skal man kunne betjene CNC-maskiner, auto-CAD programmer, svejserobotter, laser- og plasmaskærere, osv., så det kan ikke nytte noget, at man ikke kan læse og skrive.
Derfor desto mere vigtigt er det, at de unge får et los i røven, så de ikke bare dovner den med hash og bajere,
Det kan man mene, men jeg mener, det ville være mere motiverende, hvis man lossede virksomhederne i røven, så de kunne skaffe praktikpladser til de pt. 20.000 danske unge, der mangler en. Virksomhederne jamrer over mangel på faglært arbejdskraft, men de nøler mange steder med at tage praktikanter og lærlinge. Det hænger ikke sammen i min verden.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2016-11-10 10:48:41 10. november 2016 kl. 11:53 #153731
Trump vil have indført en høj told på varer fra Kina. Gad vide, hvordan store amerikanske virksomheder, der har produktion i Kina, vil reagere på det? Ekstremt mange delkomponenter i alle mulige produkter, kommer jo også fra Kina, selvom en del af produktionen og slutsamlingen finder sted i USA eller Europa. Det ændrer man ikke på en nat. Derfor vil en toldmur også skade virksomheder, der har en stor del af deres produktion i USA. Kineserne vil heller næppe være venligt stemt overfor det og vil kunne finde på at indføre told på amerikanske produkter og derved afskære et gigantisk marked fra USA.
Thomas, Bornholm
10. november 2016 kl. 14:22 #153740
natteravnenDeltager- Main Sequence
Nightsky wrote:
Nu er Trump altså ikke self made milliardær, han har arvet. Mange af hans firmaer er gået konkurs og nogle undersøges for svindel. Han har ikke betalt skat iflg. ham selv. Jo han vil det amerikanske samfund noget godt, ha ha.Come on – manden syntes Putin er en helt. Mener i virkelig vi skal se op til personer som Putin eller Trump. Lad ham da rage nogle flere kvinder i fissen, det kan man nemlig tillade sig når man er kendt.Hvis man har set bare nogle få minutter med idioten, så kan man ikke være i tvivl om at han er mindre begavet og en klovn. F.eks. mener han at iraknerne angriber Mosul for at hjælpe Hillary. Utroligt……
Hvem er det største fjols?
Fjolset selv, eller dem der følger fjolset?
Lad os ikke tage sorgerne på forskud, vi ser hvad der venter os . . . alt andet er jo kun gisninger.
11. november 2016 kl. 17:30 #153824
HarkhoostDeltager- Planet
I nat kl. 00.00 sender Zulu “Michael Moore i Trumpland”.
12. november 2016 kl. 15:11 #153889
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Så lidt af “trump-land” og den bliver vist også genudsendt her i weekenden.
Men det ændrer stadig ikke på det faktum at Trump vandt valget fair and square. Det kan godt være at man ikke havde majoriteten af stemmer, men han havde jo valgmændene (ser det ud til).
Og det viser jo bare igen-igen at vi i europa skal holde op med at se USA gennem vores “europæiske” briller. USA er ikke Europa, ensige Danmark. Slet ikke. Men man kunne bruge lejligheden til at kigge hjemad.
Husk på at folk stemmer med deres følelser, pengepung mm, ikke så meget med intellekt og idealisme. Sådan var det i England, i USA og sikkert også i Frankrig til sommer. Folk er trætte af at der ikke sker noget. Også herhjemme.
Men uanset hvilket hold der sidder på posterne på Christiansborg, så kommer man fremover til at lytte mere til folkene i “udkantsdanmark”, den danske version af “rustbæltet” som det hedder i USA.. Ellers ryger man ud. Tror jeg
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Det er bare LØGN' er lukket for nye svar.