Det ble kun månen i går !

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Det ble kun månen i går !

• Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 10 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 115 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hei alle !

Det var en klar og fin kveld i går den 30fte, men jeg fikk kun tatt bilder av månen ! Det begynner å bli altfor lyst nå som det går mot sommer !

Min søster var også her med sitt rør og utstyr så det var riktig så hyggelig !

Sky Watcher 150 HEQ5 Pro og Pentax K 200D i primærfokus ISO 400 Eksponering 1/60 sekund. Bildet er ubehandlet.

Mvh Arne Martin

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Fin måne, den er jeg ikke god nok til at skyde, fik lavet DSO i nat, og ja, du har ret, det er ikke let lige for tiden, selv på et mørkt sted er himmelen nu ret lys, og kontrasten forsvinder…

Anonym
          • Nova

Hei Tommy !

Takk skal du ha !

Jeg forsøkte meg på et 5 minutts eksponering av M 51, men det gikk bare i kurven LOL

Så det blir nok å studere fru Luna frem til mørket atter senker seg over oss !

Kanskje jeg skulle ta med WO 80’en til Kreta i September, der bør det jo være riktig så mørk himmel ??

Venter spent på din DSO !

Mvh Arne Martin

Bjørn Sandåker
          Deltager
            • Neutron star

Fin måne, Arne Martin.

Arne Martin wrote: Kanskje jeg skulle ta med WO 80’en til Kreta i September, der bør det jo være riktig så mørk himmel ??

Du kan jo benytte anledningen til å besøke noen observatorier der?

http://www.cretegazette.com/2008-05/sasteria-observatory.php

http://www.physics.uoc.gr/en/menu/skinakas.php
            http://www.jamesvillas.co.uk/regions/Crete/news/Open-days-announced-at-the-Skinakas-observatory-Crete-18211117.cfm

Bjørn T. Jønsson2009-05-01 16:58:14

Mvh,
            Bjørn

Anonym
              • Nova

Takker for tipset Bjørn !

Da tar jeg med Pentax’en og kamera adapter og sjekker ut det fra Cretegazette !

Ser jo bra ut det der, 300 clearskies/år ! Hvor mange har vi mon tro ? LOL

Til lykke med nytt utstyr foresten, skal bli kjekt å se hva du får til Thumbs%20Up

Mvh Arne Martin

nive
              Deltager
                • Super Nova

Hej Arne Martin

Flot MÅNE . Det er et godt mål at træne på. Wink

johnni.gade
                  • Giant

nive wrote: Hej Arne Martin

Flot MÅNE . Det er et godt mål at træne på. Wink

Ja det er nemlig så! Også til os der ikke lige er klar til deep-sky.

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Arne Martin wrote: Til lykke med nytt utstyr foresten, skal bli kjekt å se hva du får til Thumbs%20Up

Takk for det!

Det blir nok en stund til jeg får tatt noen fotos, siden jeg ennå ikke har noe egnet kamera. Det digitale kompaktkameraet jeg har er ikke egnet til annet enn korte eksponeringer av månen eller solen med et afokalt stativ. Så det er vel det jeg vil prøve først, etter at jeg har bestilt et Orion Digitalkamera adapter – også kalt en Digiscope-klemme. Men det er jo grenser for hvor fine fotos man kan få til med en slik.

Mvh,
                    Bjørn

Anonym
                      • Nova

Hei Nils og mange takk !

Joda, fru Luna er et flott objekt å både øve seg på og studere !

Om det nå kommer noen skyer så skinner den jo mange gange igjennom det hele !

Mvh Arne Martin

Anonym
                        • Nova

Hei Bjørn !

Det blir sikkert flott skal du se !

Mine første fot av månen ble tatt gjennom en håndholdt Nokia N95 og kom ut overraskende bra synes jeg selv !

fokus var ikke bra, men med ditt stativ så blir det nok mange ganger bedre enn det her Bjørn !

Skal bli spennende å se hva som kommer Thumbs%20Up
                      Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Det ble kun månen i går !' er lukket for nye svar.