Der røg astrobudgettet…

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Der røg astrobudgettet…

• Dette emne har 11 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 2 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 24 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Blev nødt til at købe en ny PC… Harddisken på den bærbare er gået død. Købte en stationær med 2GHz quadcore og 8GB ram og en 24″ fladskærm. Ikke noget særligt, men jeg fik det til en god pris, synes jeg. 2800,- for PCen og en tusse for skærmen, begge hos Computercity.dk

P.T. må jeg bruge min oldsag af en bærbar (den første, jeg fik, ikke den der er gået i stykker), som hoster og hakker fælt i det, når den skal vise video fra YouTube og andet grafiktungt, så jeg glæder mig helt vildt.

Thomas, Bornholm

proshot
      Deltager
        • Giant

Kender det godt.

Men nu er en pc jo også en ting man ikke kan mangle i hjemmet. Så de 2800 er vel givet godt ud 😉

Dette skete for mig for 14 dage siden… Haha…

Jeg havde sparet en del op, og skulle købe extra astro grej, men så fandt min kone ud af, at vores datter skulle have et kørekort til hendes 18 års føsdags gave. Så der røg mine 12.000kr.- Men det er ok. Jeg finder altid en anden vej og får det jeg vil have 😉

Og må sige du slap billigt med 2800kr.proshot2015-01-03 18:36:54

edbbob
        Deltager
          • Super Nova

Tillykke med computeren Thomas.

Den bliver du glad ved, som de siger ovre i Jylland.

Min Mac er en oldsag fra 2008. Jeg har været computernørd siden 1978 og har altid haft et dogme om kun at opgradere når jeg kunne fordoble hastigheden for under 10.000,-

Af samme grund kiggede jeg forleden på oldsagen, og tænkte på, hvad man her syv år efter jeg købte den kunne få for en rimelig penge. Først kørte jeg en PixInsight benchmark, og til min overraskelse var oldsagen stadigvæk pænt hurtig, sammenlignet med de andre PixInsight brugere.

Det undrede mig lidt. Iflg Moore’s lov, vil hastigheden fordobles på ca. 18 måneder, så idag burde en hurtig computer køre ca 4,5x hurtigere end min. Det gør de ikke.

Så kom jeg til at tænke på udviklingen i disse år, som går mere i retning af bærbare dimser, såsom smartphones. Her kører Moore’s lov derudaf for fuld skrue. Noget tyder på at de dage er slut for computere.

I mange år har det også undret mig at udviklingen blev ved. De fleste mennesker jeg kender, bruger deres computer til at surfe på nettet, se film, tjekke mail og Facebook. Det er virkeligt ikke noget som stiller de store krav til en computer. Tværtimod vil en gammel computer kunne løse de opgaver smertefrit. På spil siden har gamerne altid tørstet efter mere power. Det har i mange år drevet udviklingen af grafikkort.

Tilbage står så os, som vitterligt har brug for hestekræfterne. Pt. sidder jeg og genbehandler et tidligere crowd image af M45. Bare de 300+ jpg filer, alignet til en 5K master og konverteret til 16 bit Fits fylder over 100 GB. Samlet fylder hele projektet efterhånden over 985 GB på disken.

Harddisk plads er blevet billigere og hurtigere, specielt har SSD diske betydet et kvantespring i hastighed, men harddiske er jo bare et lager. Alle de data man har liggende på en disk skal behandles via computerens professor(er) og det begynder efterhånden at være flaskehalsen.

Altsammen lidt frustrerende, men hvis man skal se på de lyse sider, er det måske meget godt for pengepungen at man slipper for at investere i en ny maskine hvert 1,5 år.

Vh

Morten

Ps. Skal du så også til at tage billeder og nørde PixInsight?

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Iflg Moore’s lov, vil hastigheden fordobles på ca. 18 måneder, så idag burde en hurtig computer køre ca 4,5x hurtigere end min. Det gør de ikke.

Så kom jeg til at tænke på udviklingen i disse år, som går mere i retning af bærbare dimser, såsom smartphones. Her kører Moore’s lov derudaf for fuld skrue. Noget tyder på at de dage er slut for computere.

Sidder lidt med den samme følelse. Min bærbare, der er gået i stykker, købte jeg for 5000,- for omkring tre år siden. Den har 1.7GHz quadcore, 8GB ram og 2GB grafikkort. En bærbar med nøjagtig de samme specifikationer i dag koster stadig 5000,-! Det skulle den rent faktisk ikke gøre, hvis Moores lov skulle holde vand, den skulle kun koste 2000,-.

Jeg føler mig faktisk på en eller anden måde en smule snydt! Jeg burde jo have kunnet købe en 3.2GHz quadcore (eller 1.7GHz octacore) med 16GB ram og 4GB grafikkort for 5000,- ….

Thomas, Bornholm

edbbob
            Deltager
              • Super Nova

Jeg tror mere man skal se det sådan, at det er noget med markedsmekanismer. Der fremstilles ganske enkelt færre computere idag, end den gang vi allesammen havde brug for at købe en. Dermed er markedet mindre lukrativt. Hvis alle mennesker på kloden havde brug for en 18″ Ritchey Chretien, ville priserne også falde.

Udviklingen har i mange år været drevet af at vi nørder overbeviste alle ikke-nørderne om at de da ikke kunne leve med sådan en gammel oldsag, som den de havde.

Idag har de slamberter luret, hvad vi havde gang i. Nu sidder de med deres overudviklede tommelfingre og tjekker Facebook på deres smartphone, som de kan have i lommen. Smart for dem, surt for os nørder

I stedet kan vi jo så begynde at missionere for at alle skal have et super teleskop. Det er bare at komme igang!

edbbob
              Deltager
                • Super Nova

@Thomas

Nu vi er i OT sektoren, og apropos RC, hvorfor har du så ikke sådan en her? :

allan_dystrup
                Deltager
                  • Nova

Jooh, der er mange måder at brænde sit astro-budget af på…

Jeg skal fx til tandlægen nu på onsdag next week, for at få sat en ny krone på… Og så var der også lige de nye briller, jeg måtte investere i efteråret 2014… — men hey! de er jo med Zeiss glas, så det smager lidt af fugl

Allan

Søren Hansen
                  Deltager
                    • Giant

Tillykke med den nye stationære.

Nu kommer så det jeg personligt hader mest af alt, opsætningen, så den ligger til fingerspidserne, som den gamle gjorde, eller har du ikke de problemer ?

Du har nu en stationær, og efter mit stopur er en stationær stadig hurtigere end en bærbar, med samme processor hastighed, så noget burde da være vundet

EDBBOB: som Karius og Baktus råber: “Vi vil have astrogrej, vi vil have astrogrej”

edbbob
                    Deltager
                      • Super Nova

@Søren

Jeg kan efterhånden sige mange grimme ting om Apple, men lige når det kommer til opgradering må man sige at de har kunnet et eller andet.

Min første Mac købte jeg i 2007. Så installerede jeg programmer mm. og da jeg året efter satte min nye Mac til, spurgte den om jeg havde en gammel Mac? Det havde jeg jo, så den nye foreslog at jeg lige hægtede den gamle på, via et ethernet kabel. Derefter gik der en rum tid, og så startede den nye Mac op, 100,0% som den gamle, inkl. de vinduer jeg havde haft åbne!

Siden har jeg opgraderet styresystemet ovenpå det gamle (adskillige gange), helt uden problemer. Dvs. at den installation jeg kører med idag, i store træk, er den samme som den jeg begyndte med for 8 år siden. Det synes jeg er lidt imponerende. EDBBOB2015-01-03 21:33:18

Søren Hansen
                      Deltager
                        • Giant

EDBBOB: så kan Apple åbenbart noget jeg praktiserede gennem en årrække med Linux, opgradere uden at miste noget som helst, jeg kørte faktisk 4 kerne opgraderinger uden genstart, dvs. jeg var ikke nødt til at reboote fra scratch.

Jeg opgradereden en gammel bærbar fra Vista til Win7, den var 3 uger om at være færdig med at hente opdateringer . Nu kører den med Ubuntu fra en usbnøgle

troels
                          • Planet

Moore’s lov var gyldig, så længe man kunne blive ved med at gøre kredsløbene og lederne mindre og mindre. Nu er man nået så langt ned i størrelse, at det er de enkelte atomers og molekylers størrelse, der begynder at blive problemet, sammen med lysets bølgelængde (når man fremstiller printene). Det er ikke sådan lige at gøre noget ved.
                          Faktisk er de seneste par generationer af CPU’er kun blevet hurtigere ved at man har puttet flere processorkerner i dem.
                          Næste spring kommer, når man får udviklet kvantecomputere – eller DNA-computere – eller hvad det nu bliver af helt nye teknologier. Det er vist ikke lige om hjørnet.

Troels

astrojensen
                          Deltager
                            • Neutron star

Har fået den nye PC op at køre! Tju-hej, hvor det går! Alt virker indtil videre meget gedigent og hensigtsmæssigt. Dog er musen i den billigste ende, men det er jo en bagatel. Der er et endog over ordentligt behageligt tastatur med. PC’en kan stå på gulvet og fladskærmen og det minimalistiske tastatur fylder nærmest mindre end den gamle bærbare, selvom skærmen er nærmest dobbelt så stor.

Nu kommer så arbejdet med at geninstallere alle gratisprogrammerne man ikke kan undvære: Open Office, Stellarium, Virtual Moon Atlas, Google Chrome, World of Tanks…

Thomas, Bornholm

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Der røg astrobudgettet…' er lukket for nye svar.