Der er nordlys nu !

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Der er nordlys nu !

• Dette emne har 24 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år siden af jesperg. This post has been viewed 362 times
Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
  • Forfatter

paul
      • Nova
      Flot fanget Jesper…gik straks ud og tog nogle billeder mod Nord da jeg saa dit indlaeg, mon der er lidt nordlys paa dette billede?
      taget med et S95 lommekamera, iso 1600, 15 sek

Wink

mikael_joe
      Deltager
        • Super Nova

Det kunne da godt se ud som om du har fået farverne med der Paul.

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Mikael_Joe wrote: Fed video.

Hvor lang ekspo tid er der per frame?

5 sek.

Paul du har fået både røde og grønne emissioner fra ilt med, de grønne ligger i en højde på ca. 90-150 km., de røde derover op til 3-400 km. højde.

Formodentlig lå det 5-800 km. nordpå over Norge et sted.

Jesper G.

paul
            • Nova

Ja der er kommet lidt rødt og grønt med. Super video også, kan se den også ligger hos DMI.

Der er nok ingen vej udenom at få fjernet filteret i sit dyre fullframe DSLR kamera hvis man vil have et kamera optimeret til nattehimlen.

Producenterne burde konstruere deres DSLR kamera´s med et clip in filter istedetfor et indbygget filter således at folk selv kan bestemme hvilket filter de vil have i.

Måske jeg skulle smide en mail til Canon og Nikon så de kan få rettet denne fejlkonstruktion på de kommende modeller.

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

Det fandt også vej til SpaceWeather http://www.spaceweather.com/archive.php?view=1&day=16&month=02&year=2012

Det kan kun gå for langsomt, med at få fjernet det blå filter i dit kamera, hvis du er lidt , så håber vi at du bagefter er – og ikke

Hvis du kan få producenterne til at lade være med at ødelægge chippene med de rødfarveødelæggende tingester, så vil jeg starte en indsamling til fordel for dig, og lægge ud med at donere den dyreste flaske rødvin jeg kan finde.

Jesper G.

paul
                • Nova

Kan se at dine billeder velfortjent rejser verden rundt. Jeg har fjernet filteret i mit eos 550D jeg bruger til astro, og det hjalp meget. Men hvis jeg køber et nyt fullframe kamera skal jeg nok lige tage mig sammen inden jeg gør det samme med den….omvendt er det den eneste udvej hvis man vil fange så meget lys som du gør det.

Ved ikke om fabrikanterne har et rigtigt godt billedkvalitets argument for ikke at benytte clip-in princippet som standard, det beskytter jo de indre dele af kamera huset men er skidt for salget af eksterne filtre til alle de forskellige objektiv diametre der findes idag.
                Tror desværre din rødvin bliver liggende trygt og godt hjemme i din vinkælder 🙂

jesperg
                Deltager
                  • Super Nova

Astronomik Clip-filtre passer kun i kamerahuse med APS-C chip (1,6x cropfaktor).

Objektivfatningen i fx. 5D og 1D serien er åbenbart svær at fremstille clip-filtre til. Derfor kan Canon ikke bruge det som standard, det er jo heller ikke deres system.

Det kunne være skønt, hvis kameraproducenterne designede husene så der kunne indsættes forskellige filtre i objektivfatningen, dels for at begrænse støv på chippen, dels for at kunne tilpasse kameraet efter forskellige behov. Selvfølgelig kan det designes, det er nok et spørgsmål om at producenten ser et tilstrækkeligt behov, og kan regne ud at det kan betale sig at investere i produktudviklingen. Hvis det kræver en ny objektivfatning, så millioner af EF-objektiver pludseligt ikke kan bruges længere, så er vi nok mange der ikke synes at det er en god idé længere.

Kan du få dem til at designe et nemt udskifteligt chipfilter i stedet, så kommer der alligevel en Amarone din vej

Jesper G.

paul
                    • Nova

Hej Jesper!

Jeg er helt med på at de clip-filtre jeg har set kun passer til APS-C huse, men det forhindrer jo ikke producenterne i at lave nye kamerahuse hvor man godt kan montere nye clip-in filtre.
                    Hvis man kan lave et APS-C kamerahus med clip-in filter og EF objektivfatning kan man nok også godt designe et fullframe kamerahus med clip-in filter på trods af den større billedchip. Og hvis man aldrig gør det får man aldrig startet en ny familie.
                    Så det er ret sikkert nok som du også er inde på ikke rentabelt at udvikle et helt nyt system der skal finansieres af en lille flok astro nørder og andet godtfolk der selv vil bestemme filter :-).
                    Din Amarone står derfor desværre nok fortsat godt og trygt hjemme i din vinkælder 🙂

kila
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej,

Jeg fik også lige nogle billeder af nordlyset. 30s ved ISO400 med Canon400D med 18mm brændvidde. Selvudløser og fotostativ.

Mvh Kim

jesperg
                      Deltager
                        • Super Nova

Flot bygning i forgrunden

Jesper G.

Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
                      • Emnet 'Der er nordlys nu !' er lukket for nye svar.