Der er nordlys nu !

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Der er nordlys nu !

• Dette emne har 24 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år siden af jesperg. This post has been viewed 361 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

Bare til orientering, billeder følger senere.

På billeder ses fine lodrette striber i nordlysbuen og farver, visuelt ses blot en farveløs ret svag nordlysbue.

UD MED KAMERAET – bedst i nordlig retning

Jesper G.

mikael_joe
      Deltager
        • Super Nova

Desværre umuligt at se fra Hvidovre, alt for tæt på KBH.

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Kan ikke ses nord for Randers kl 2034

jesperg
          Deltager
            • Super Nova

Det ser ud til at være fadet ud nu, men det var fint tidligere på aftenen

Jesper G.

mikael_joe
            Deltager
              • Super Nova

Meget heldigt fanget. Alle prognoser sagde meget lav til slet ingen chancer for nordlys.

ydefar
                • Planet

Ja jeg har heller ikke set nogen grund til at stikke af til et mørkere sted. Hvordan kan det være at det altid er dig der fanger det, Jepser?

jesperg
                Deltager
                  • Super Nova

ydefar wrote: Ja jeg har heller ikke set nogen grund til at stikke af til et mørkere sted. Hvordan kan det være at det altid er dig der fanger det, Jepser?

Det undrer jeg mig også lidt over, i aften er tredje gang i år med nordlys, og vi er kun 6 uger inde i 2012.

Jeg har nok fordel af at være ret højt placeret i landskabet med god udsigt i nordlig retning, og kun med moderat lysforurening i den retning. Jeg kan faktisk se lyskuplen fra Viborg og Kjellerup her fra Silkeborg,

Måske har det også en betydning at jeg bruger meget lysstærkt kvalitetsoptik, modificeret støjsvagt kamera, og er meget opmærksom på hvornår der er chance for nordlys.

Jesper G.

jesperg
                  Deltager
                    • Super Nova

Det relativt tydelige lys i horisonten til venstre er der altid, det er fra byerne Kjellerup og Viborg.

Heldigvis ødelægger det ikke nordlyset (et andet skud fra i aften):

Jesper G.

ydefar
                      • Planet

Og hvor lysstærk optik snakker vi her? Jeg har et par f/2,8’ere, men forestiller mig at min 10-22mm f/3,5 ville være oplagt til nordlys… Jeg bor nord for Århus, så her er ret mørkt mod nord. Og jeg synes jeg følger ret godt med i div. online forecasts, og har ikke set noget der så meget som antydede, at der skulle være en fest på himmelen i aften.

Jeg er i øvrigt i gang med at bygge en motoriseret slider til mit kamera, som jeg forestiller mig kunne give en nordlys-timelapse lidt ekstra liv. Jeg må bare være på det rette sted det rette tidspunkt 🙂

habo
                      Deltager
                        • Super Giant

Har været ude hele aftenen fra kl 18 til 2330, for at lave timelapse, har ikke set noget, har hovedsagelig skudt mod syd, men ikke noget visuelt.

deepsky
                        Deltager
                          • Planet

Sådan så der ud her fra sønderjylland mod nord kl 20.20-23.20
                          http://www.astropix.dk/timelapse/nord20120215.wmv

Man aner vist lige lidt nederst til venstre i timelapsen de første par sekunder.

Visuelt intet at se.

jesperg
                          Deltager
                            • Super Nova

Til Ydefar:

Jamen f/2,8 og f/3,5 kan da sagtens fotografere nordlys, hvis forholdene er gunstige.

Jeg brugte et 50mm f/1,0 blændet ned til 2,0 iso 800, lukkertid 5 sek.

2,8 er kun et trin mere, så det er bare at forlænge lukkertiden til 10 sek. eller iso til 1600. Kræver dog mere i den røde afdeling, hvis kameraet ikke er modificeret.

Du følger ikke godt nok med hvis du ikke var forberedt, både CalSky og SpaceWeather har råbt højt i dag:

Geomagnetic Warning: Potentially Aurora close to horizon (visible at night)

Geomagnetical activity: Moderate storm activity

Current Kp-Index: 6 (on a scale from 0-9);

Forecasted Kp-Index: 5.00 maximum within the next 4 hours.

SpaceWeather skrev godt nok at det var aftagende, men NOAA billederne var blodrøde sidst på eftermiddagen

http://www.spaceweather.com/archive.php?view=1&day=15&month=02&year=2012

Spændende med slæden, det kunne der blive noget spændende ud af, jeg pusler med noget tilsvarende

JesperG2012-02-16 00:09:36

Jesper G.

ydefar
                              • Planet

Hehe, sikkert mere fancy end mit forestiller jeg mig. Skinnen er en 1,4 m. Ikea-skabs-skinne… Men jeg har en god fornemmelse omkring det alligevel. Nu venter jeg kun på 3 meter tandrem og lidt elektronik, som ifølge DHL bør ankomme i morgen.
                              Mit cam er til moddning nu, og kan forhåbentlig afhentes allerede i morgen.

Og underligt med NOAA og Calsky… Det er slet ikke det de har fortalt mig i dag

jesperg
                              Deltager
                                • Super Nova

Der er en lille video her:

lille video

Jesper G.

mikael_joe
                                Deltager
                                  • Super Nova

Fed video.

Hvor lang ekspo tid er der per frame?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 25 i alt)
                                • Emnet 'Der er nordlys nu !' er lukket for nye svar.