Den ultimative beton pier

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Den ultimative beton pier

• Dette emne har 11 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 2 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 281 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

lehmann
      • Super Giant

[TUBE]https://www.youtube.com/watch?v=Irg5t8Lw-i8[/TUBE]

lehmann
        • Super Giant

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Fin timelapse. Men han går dæleme ikke særlig dybt i jorden

/Rudi B. Rasmussen

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Det behøver han heller ikke med det klima, han har (bemærk palmetræerne). Det er kun nødvendigt ved meget store instrumenter med stor egenvægt eller hvor der er risiko for længerevarende frost, der kan krybe under soklen og løfte den.

I øvrigt ikke nogen særlig “ultimativ beton pier”. Den Darnell havde i Rødovre var LANGT større og kraftigere dimensioneret. Her var den nederste del én meter i diameter og gik halvanden meter ned. Den øverste del var tilnærmelsesvis konisk og omtrent halvanden meter høj i alt. På midten var den lidt under en halv meter i diameter.

Thomas, BornholmAstrojensen2016-12-09 23:54:24

joergen.k
            Deltager
              • Nova

Gør det selv mand af værste skuffe.😳😳😳😳😳

Om jeg begriber hvorfor de gevindstænger skal flagre 15 cm over betonen.

Fylder røret halvt og venter 2 timer,så er man da også sikker på at det første beton er brændt af,inden man fylder op.

Frostfri dybde herhjemme ja men at smide 7 tons beton i jorden er jo helt udé af proportioner til en montering.

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

at smide 7 tons beton i jorden er jo helt udé af proportioner til en montering.

Ikke efter min mening. Den var voldsomt stabil og det betyder meget ved planetobservationer. Desuden tror jeg næppe, at der var syv tons beton i Darnells søjle, men et par tons eller tre skal der nok have været.

Darnell var dyrlæge og statsansat og tjente ret gode penge, så lidt beton betød nok ikke så meget for budgettet. Beton i dag koster kun 1200kr/m3 + moms, hvad det har kostet dengang ved jeg ikke.

Thomas, Bornholm

lehmann
                  • Super Giant

Overskriften var selvfølgelig ironisk ment.Smile
                  Han får godt nok også høvl hvis scroller ned i kommentarerne.

Det kan være han har læst en Skandinavisk vejledning mht. at grave ned til frostfri dybde.
                  Det er jo hurtigt overstået når der er palmer i baggrunden LOLLOL

Jeg elsker hans argument for de lange gevindstænger, men jeg tror desværre også at der er mange andre der tænker sådan.
                  Man ser i hvert fald tit overdrevne lange gevindstænger på mange piers.

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

Gevindstængerne på min søjle er næsten lige så lange. Der skal jo være plads til at man kan få hånden ind under til monteringens låsebolt. Samt tage den ud uden at fjerne flangen.

/Rudi B. Rasmussen

xplode
                    Deltager
                      • Nova

Det er ikke nødvendig med gjengstag, lag ett hull i senter på den nedre plata som har plass til skruehodet som fester monteringa til den øvre plata.

Platene skrus sammen uten att det trenger å være avstand mellom dem

Her er søyle jeg laget til EQ8

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Nu kender jeg ikke en EQ8, men min EQ-5 skal løsnes for at justere azimuth ved polalign.

Det skal så til gengæld kun gøres een gang med fast opsætning.

/Rudi B. Rasmussen

xplode
                        Deltager
                          • Nova

Det holder å skru til så monteringa sitter godt, men att du fortsatt kan vri på den med azimuth justeringa.

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Arhhh Ole, det er noget fusk

/Rudi B. Rasmussen

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Den ultimative beton pier' er lukket for nye svar.