› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › Den ultimate plass for astronomi ?
- Dette emne har 16 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 617 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. september 2009 kl. 14:23 #21150
Anonym- Nova
Hei alle !
Kanskje man kunne lave en pakke-reise for forumets medlemmer ?Man skal bare ha varmt tøy med !MVH Arne MartinArne Martin 2009-09-03 14:27:28 3. september 2009 kl. 17:11 #21162
tommyfDeltager- Neutron star
Det kan være det er for koldt til amatør udstyr
3. september 2009 kl. 17:53 #21165
chrjensen- Super Giant
TommyF wrote: Det kan være det er for koldt til amatør udstyr
Njaa, man skal såmend bare købe sig en montering fra astro-physics.se bunden af siden…3. september 2009 kl. 18:12 #21166
Anonym- Nova
Den montering ser ut til å kunne tåle det meste
For pokker det så kaldt ut ! brrrrrrrrr3. september 2009 kl. 19:18 #21170
tommyfDeltager- Neutron star
Nå ja, lol,,,,,
4. september 2009 kl. 20:01 #21225
mr.mox- Nova
Bliver man ikke generet af nordlys?
4. september 2009 kl. 21:08 #21231
max- Nova
Og man kan vil kun observere i vinterhalvåret hvor det er mørktmed mindre det lige er solen der er målet.
VH. Max
Max 2009-09-04 21:18:31 4. september 2009 kl. 21:49 #21238
astrojensenDeltager- Neutron star
Bliver man ikke generet af nordlys?
Øøøh? På sydpolen??????
LOL! Jeg ved hvad du mener! Skulle bare drille lidt!
Iøvrigt, nej, breddegraden er så lav, at man på basen er syd for sydlysbæltet, ligesom man kan komme nord for nordlysbæltet. Så vidt jeg har forstået, så er der kun lidt flere aurorae end her i DK.
Thomas, Bornholm
4. september 2009 kl. 21:58 #21240
morten.brixDeltager- Super Giant
Max wrote:
Og man kan vil kun observere i vinterhalvåret hvor det er mørktDet er så også mørkt og i lang tid, sikke nogle sub frames man kunne lave:billedet er så taget med: 30 X 3 dageMorten Brix 2009-09-04 21:59:19 4. september 2009 kl. 22:10 #21241
max- Nova
Desværre er der vist også nogle heftige snestorme om vinteren.Men ellers jo. Gode lange mørke subframes.
VH. Max
5. september 2009 kl. 08:26 #21252
Anonym- Nova
Det står faktisk på siden at det også er det mest vind-stille sted på jord.
Men jeg tror nok allikevel jeg ville sitte her hjemme framfor ovnen og kjøre noget fjernstyrtHa en god weekend alle sammen !5. september 2009 kl. 08:28 #21253
Anonym- Nova
Den montering ser ut til å kunne holde en Mini Cooper mens man tar dekk skift
5. september 2009 kl. 08:56 #21254
max- Nova
Ja Arne, hvis man havde sådan en fin montering, behøvede man ikke at tænke på omdet var 10 eller 20 kg man satte på. Dog ser den ikke særlig mobil ud så det skulle
jo nok være til en fast montering.
VH. Max
7. september 2009 kl. 09:12 #21338
mortenDeltager- Super Nova
Når jeg tænker på hvor lyst det er på vinternætter her i DK, så fatter jeg ikke at man kan lave astronomi når solen midt om vinteren kun kommer ca 23 grader under horizonten. Det svarer til situationen her kl 01 sidst i august, hvor det jo aldrig bliver heelt rigtigt, dejligt mørkt.
Jeg har altid troet at en bjergtop mellem 23 grader nord og 23 grader syd var det bedste, og at det kun blev værre når man nærmer sig polerne….7. september 2009 kl. 09:55 #21343
astrojensenDeltager- Neutron star
“Når jeg tænker på hvor lyst det er på vinternætter her i DK, så fatter jeg ikke at man kan lave astronomi når solen midt om vinteren kun kommer ca 23 grader under horizonten. Det svarer til situationen her kl 01 sidst i august, hvor det jo aldrig bliver heelt rigtigt, dejligt mørkt.”
Ahvaba? Jeg tror du bor det helt forkerte sted, for det der er ABSOLUT ikke min oplevelse her fra 55*14′ nord. Når solen er mere end 18 grader under horisonten er det i praksis umuligt at se så meget som et hint af dæmring og det er i praksis svært, så snart den er 15 grader eller mere under. Og august er en af de bedste måneder her, med klare nætter og mørk himmel. Og kl 01 sidst i august, ja så er det altså mørkt her.
Og lyse vinternætter?????? Ja, hvis der er fugt og dis i luften kan det virke sådan, men ikke hvis den er tør, med østlige eller nordlige vinde, så er baggrunden IKKE lys her på Bornholm – jo, en smule, men det er airglow, som er et naturligt fænomen.
Og har man rigtig god mørketilvænning, så er der ikke supermørkt noget sted på jorden, himlen vil altid være lidt lys pga airglow.
Det værste ved at bo tæt på polerne er jo at man ser et mindre udsnit af himlen og at en del af sæsonen har meget korte – eller slet ingen – nætter.
Kom til Bornholm engang, og observer lidt herfra. Jeg kender et godt sted, hvorfra man kan se gegenschein på gode nætter og M33 med det blotte øje. Jeg skal prøve at se M81 med det blotte øje nu i vinter, det er et lille projekt, jeg har haft kørende i et par år. Det skal nok lykkes en gang.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Den ultimate plass for astronomi ?' er lukket for nye svar.