Den ultimate plass for astronomi ?

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Den ultimate plass for astronomi ?

• Dette emne har 16 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 617 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Nova

Hei alle !

Kanskje man kunne lave en pakke-reise for forumets medlemmer ?

Man skal bare ha varmt tøy med ! Wink

MVH Arne Martin

Arne Martin2009-09-03 14:27:28

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Det kan være det er for koldt til amatør udstyr Cool

chrjensen
          • Super Giant

TommyF wrote: Det kan være det er for koldt til amatør udstyr Cool

Njaa, man skal såmend bare købe sig en montering fra astro-physics. Wink

se bunden af siden…

Anonym
            • Nova

Den montering ser ut til å kunne tåle det meste Approve

For pokker det så kaldt ut ! brrrrrrrrr

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Nå ja, lol,,,,,

mr.mox
                • Nova

Bliver man ikke generet af nordlys?

max
                  • Nova

Og man kan vil kun observere i vinterhalvåret hvor det er mørkt

med mindre det lige er solen der er målet.

VH. Max

Max2009-09-04 21:18:31

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Bliver man ikke generet af nordlys?

Øøøh? På sydpolen??????

LOL! Jeg ved hvad du mener! Skulle bare drille lidt!

Iøvrigt, nej, breddegraden er så lav, at man på basen er syd for sydlysbæltet, ligesom man kan komme nord for nordlysbæltet. Så vidt jeg har forstået, så er der kun lidt flere aurorae end her i DK.

Thomas, Bornholm

morten.brix
                    Deltager
                      • Super Giant

Max wrote:

Og man kan vil kun observere i vinterhalvåret hvor det er mørkt

Det er så også mørkt og i lang tid, sikke nogle sub frames man kunne lave:

billedet er så taget med: 30 X 3 dageLOL

Morten Brix2009-09-04 21:59:19

max
                        • Nova

Desværre er der vist også nogle heftige snestorme om vinteren.

Men ellers jo. Gode lange mørke subframes.

VH. Max

Anonym
                          • Nova

Det står faktisk på siden at det også er det mest vind-stille sted på jord.

Men jeg tror nok allikevel jeg ville sitte her hjemme framfor ovnen og kjøre noget fjernstyrt LOL

Ha en god weekend alle sammen !

Anonym
                            • Nova

Den montering ser ut til å kunne holde en Mini Cooper mens man tar dekk skift LOL

max
                              • Nova

Ja Arne, hvis man havde sådan en fin montering, behøvede man ikke at tænke på om

det var 10 eller 20 kg man satte på. Dog ser den ikke særlig mobil ud så det skulle

jo nok være til en fast montering.

VH. Max

morten
                              Deltager
                                • Super Nova

Når jeg tænker på hvor lyst det er på vinternætter her i DK, så fatter jeg ikke at man kan lave astronomi når solen midt om vinteren kun kommer ca 23 grader under horizonten. Det svarer til situationen her kl 01 sidst i august, hvor det jo aldrig bliver heelt rigtigt, dejligt mørkt.

Jeg har altid troet at en bjergtop mellem 23 grader nord og 23 grader syd var det bedste, og at det kun blev værre når man nærmer sig polerne….Stern%20Smile

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

“Når jeg tænker på hvor lyst det er på vinternætter her i DK, så fatter jeg ikke at man kan lave astronomi når solen midt om vinteren kun kommer ca 23 grader under horizonten. Det svarer til situationen her kl 01 sidst i august, hvor det jo aldrig bliver heelt rigtigt, dejligt mørkt.”

Ahvaba? Jeg tror du bor det helt forkerte sted, for det der er ABSOLUT ikke min oplevelse her fra 55*14′ nord. Når solen er mere end 18 grader under horisonten er det i praksis umuligt at se så meget som et hint af dæmring og det er i praksis svært, så snart den er 15 grader eller mere under. Og august er en af de bedste måneder her, med klare nætter og mørk himmel. Og kl 01 sidst i august, ja så er det altså mørkt her.

Og lyse vinternætter?????? Ja, hvis der er fugt og dis i luften kan det virke sådan, men ikke hvis den er tør, med østlige eller nordlige vinde, så er baggrunden IKKE lys her på Bornholm – jo, en smule, men det er airglow, som er et naturligt fænomen.

Og har man rigtig god mørketilvænning, så er der ikke supermørkt noget sted på jorden, himlen vil altid være lidt lys pga airglow.

Det værste ved at bo tæt på polerne er jo at man ser et mindre udsnit af himlen og at en del af sæsonen har meget korte – eller slet ingen – nætter.

Kom til Bornholm engang, og observer lidt herfra. Jeg kender et godt sted, hvorfra man kan se gegenschein på gode nætter og M33 med det blotte øje. Jeg skal prøve at se M81 med det blotte øje nu i vinter, det er et lille projekt, jeg har haft kørende i et par år. Det skal nok lykkes en gang.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Den ultimate plass for astronomi ?' er lukket for nye svar.