› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › Den krakilske amatørastronom?
- Dette emne har 10 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af mhansen. This post has been viewed 945 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. oktober 2008 kl. 22:43 #1942
jensDeltager- Giant
Her til aften da jeg stod ved teleskopet, fangede jeg mig selv i hvad jeg vil kalde en “destruktiv” tankegang.
Den bestod i at jeg, ofte når jeg skal ud med teleskopet, altid lige tager bestik af himlens transparens og skydække.Ser jeg bare en lille vattot hænge på himlen, tænker jeg straks, at det er vist lige en overvejelse værd om det overhovedet kan betale at slæbe al udstyret frem . . .Jeg måler så også transparensen via NELM, som en hurtig og sikker indikator for hvad teleskopet kan yde denne aften.Min NELM skal ikke være meget under 5.0, så bliver jeg inde og skumler over at nu når det endelig er stjerneklart, så kan vejret ikke engang finde ud af at levere en kold og klar himmel.Således har jeg meget ofte en tendens til at “perfektionere” mine observationsaftener.Jeg elsker udfordring – at udfordre mit teleskop . . . at gå meget dybt. Men med en ringe NELM (ringe transparens) er dette udelukket og jeg må ty til mere klare objekter, men disse vil jo heller ikke fremstå kontrastrige med ringere betignelser for observation.Summa summarum er, at det er en elendig aften og jeg kan lige så godt passe min sengetid.Så er det jeg efterrationaliserer – og siger; det kan ikke altid være lige perfekt, så hvorfor ikke bare nyde det der nu kan nydes og så nøjes med dobsonopsætningen i 1-2 timer. Foretag lidt lysmåling på et par klarere variable, eller surfe rundt mellem de åbne hobe jeg alligevel betragter som lidt af en pestilens i H400 kataloget – der bare skal overståes (bortset fra enkelte der så virkelig er showpieces).Men ak nej . . . mindre end 100% er “ikke godt nok” . . . en god kikkert skal have en god himmel.Det skal så med, at jeg virkelig er perfektionist som person og det afspejler sig i alt hvad jeg foretager mig.Haven renoverede jeg selv og huset renoverede jeg selv (bedst jeg selv gør det syndrómet) , bilen vasker jeg selv (ikke noget med vaskehal), min kost, min træning, strygning af tøj (som er mit projekt) osv. . . . . I guder jeg kan blive ved . . .Nu er det så at I derude kommer på banen!Kan i genkende dette billede i jer selv og stiller ikke teleskopet op medmindre “der er noget at stille op for” – eller tager I det bare oppefra og nedefter og “ser hvad der kommer ud af det” ud fra de givne forudsætninger med ringe himmel?At skrue ned for mit amitionsniveau er mit mål – og jeg arbejder stadig hen imod det, men det tager tid.Som teenager med en 60mm Helios og Huygensokularer var jeg altid ude når der var stjerner, men efter jeg købte min 10″ og fik opgraderet med rigtig gode okularer m.m., så er mit ambitionsniveau steget og kravene til den “perfekte himmel” blevet større.Hjælp . . . . .HilsenEn ven i nød7. oktober 2008 kl. 00:28 #1952
rigoDeltager- Super Nova
Hej Jens (meget sjov indlæg ), du er ikke alene om sådan nogen tanker / har det lidt på den samme måde. Men det er sundt at tænke over. Det viser kun at man er et beder/moden menske der gider at forbede sig lidt, og stiller spørgsmål om sig selv
Jeg har det lidt på samme måde Jens, bare kryret med lidt dovnskab også , men dovnskab er ikke bare dovnskab, der er flere måder det optræder på, og kan være sundt nok i nogen tilfælde, men også pain in the ass!. Nogen dovne er jo dem som opfinder de smarte løsninger/arbejder hurtiges, og effektiv! Mensket er dovn VS dyr, derfor er vi nået længer end dem ikk’ 🙂 Det trøster lidt ikk’ hehe
Er selv perfektionist på nogen områder, og tænker meget som du beskriver, Men jeg kan se jeg nok elsker at tingen går let og hurtige, eks. vasker jeg altid min bil i bilvasken, da jeg ofte tænker tid er penge eller fritid. Jeg elsker så også at sæt folk i arbejde, og lære fra mig og kan lide at lære mine ansatte /arbejder, AT arbejde let, sjovt og effektiv, og være dovn eller det modsatte på de rigtig steder/tidspunkter.
Eks. på mit “perfektionist liv”, så kan jeg ikke arbejde/starte med at arbejde med et rodet skrivebord (ej rodet PC skrivebord), eller et U-støvsuget gulv m.m Og da jeg også er håndværker, har jeg også opdaget at jeg ikke kan starte med at arbejde før der er ryddet op, og materialer skal stå korrekte og byggeplads indretning stå rigtig og effektiv, og der skal ikke mangle noget osv. (tankerne går ihvertfald i den retning konstant) JA selv skidt dyngen/affaldsækken kan stå pæn. Men alt dette her, er meget hormonstyret har jeg opdaget over årene, til tider er jeg næsten ligeglad og andre tider så går det bare stærkt og præsis, og der går lidt perfektionist i det, før man kan “hviler i sig selv”.
Men ang. astro / vejer perfektionist, så skal du, som jeg tænker ofte, at det er forfriskende at komme UD i den friske natte luft (sådan prøver jeg at overbevise mig selv hehe), og det er så dejlige at kom ind igen (og ganske rigtig). Og man sover så godt bagefter, og måske putte sig ind til sin varme kone osv = det er da hygge… Det med at kik TV / PC m.m. eller hvad man nu kan finde på der sidst på aften, og det bliver man sku ikke frisker af / sover beder, og det er nu ret sjælen der er stjerneklart, og alt det andet kan man sku se en anden dag når der skyet eller regner…
Jeg var eks. ude her i aften, ikke god himmel, men jeg kom ud!, tog lidt fotos, gik lidt rundt omkring huset der i mørket og så op og ud!, lidt snak med naboen over hækken, og lad tankerne flow!, og det var sku da en dejlige frisk aften, som jeg kun kan takke min nye astro hobby for. Man mærke sku også lige årstiderne og “tiden” på en rolige måde. Der er også noget fedt over at byen er “død” og menskerne “sover”, verden er dejlige rolige på sådan en hverdags aften/nat…En ok afslutning på dagen, og uden større krav til den “perfekte himmel” og man kan gå i seng som en person der ” hviler i sig selv”Nå det var nok lidt U-perfektionist skrevet , men det er sku for sendt at gå op i detNAT NAT 🙂http://www.rigorigo.dk 2008-10-07 00:42:47 7. oktober 2008 kl. 00:53 #1956
jensDeltager- Giant
Tak for indlægget Rigo.
Jeg ser nogle ting i mig selv i det du skriver (med værktøj, skrivebord på arbejde m.m.)Mit skrivebord på arbejdet ligner hver dag til fyraften et sted hvor en ny skal starte, hæ, hæ.Der falder mange kommentarer fra kollegerne (“tegn på jeg ikke har noget at lave” o.tilsv.)Alt er organiseret og struktureret. Registreret med sagsforløb, datoer for hvem der har gjort hvad osv. . . . altid styr på det og efterlader altid et tomt bord når jeg går hjem.Jeg elsker også det at være ude, men putte hos konen – na, hun putter med dynen og så kan jeg passe mig selv.Det jeg kan lære af dit indlæg er absolut et must!Have et mere afslappet forhold til astronomien og skrue lidt ned for forventningerne.Puha det må jeg arbejde videre på . . .nat, nat Rigo . . .Jens 2008-10-07 00:54:12 8. oktober 2008 kl. 19:54 #2078
steffan- Giant
Hej Jens,
Jeg har problemet relateret til ‘observationstid’ – altså jeg skal være i seng kl 00.00 på en hverdagsaften da man skal kunne præstere på arbejdet. Det er min politik.Dvs. jeg tjekker vejret kl 17 og ser om det er klart, og manner jeg er så mange gange blevet skuffet over at jeg måtte tage lortet ned igen 2 timer senere. Nu venter jeg næsten til det er mørkt og så må det akklimatisere imens jeg er igang.Om sommeren er det så umuligt for mig, da det er meget sent man kan se noget og det dur bare ikke – altså har jeg ikke ret mange måneder tilbage til selve hobbyen…Jeg er ikke så kritisk med forholdene bare skyerne er væk – jeg er alligevel ikke god nok til at kunne udfordre vilkårene, men det kan være man bliver ligesom dig den dag man bliver bedre.Men mon ikke det bare er et holdningsspørgsmål? Altså lev med vilkårene og få det bedste ud af det – jeg skal være lidt mere standhaftig og stoppe tudefjæset, der skal nok komme nogle klare aftenener hvor jeg har tid til at observere… 🙂Mvh Steffan8. oktober 2008 kl. 22:08 #2091
hoejholt- Asteroid
Hej Jens, Rigo og Steffen.
Et meget interessant emne, som du tager op Jens.Jeg kender meget vel den perfektionistiske levevis. Sådan var jeg også som barn, ung og yngre. Men uvist af hvilken årsag, så jeg givet mere eller mindre slip på det perfekte.Måske hænger det sammen med, at arbejdet, familien og ønskerne om at gøre det hele perfekt giver en form for stress over tilværelsen og man kan stort set ikke nyde nogen situation, da der hele tiden er noget der lige skal gøres eller gøres bedre. Jeg kan stadig godt lide, at skrivebordet er ryddet, at regnskabet er lavet, bilen er vasket (stadig af mig selv), at plænen er slået og alt affald er kørt på genbrugsstationen, men jeg er blevet bedre til at prioritere min tid og lade regnskabet ligge (dog ikke til sidste øjeblik) og så give mig selv et frikvarter til konen, familien, at læse en bog eller sidst men ikke mindst – bruge nogle timer med teleskopet en hverdagsaften.Jeg er ikke ligeglad med om der er skyer, men jeg nyder at være ude og derfor tager jeg det lidt som det kommer. På de gode aftener/nætter tager jeg de store udfordringer og når vejret er delsvis godt, så nyder jeg det jeg kan få at se og roder med at forbedre grejet, når skyerne driller lidt.For mig er det nok blevet mindre vigtigt om det er perfekt seeing og transparency – bare jeg kan få nogle gode timer med astronomien ud af den sparsomme fritid.Jeg stresser fint af med teleskopet selv på en aften med drivende skyer.Men jeg kender til det med det perfektet, men jeg “prøver at holde op”8. oktober 2008 kl. 22:15 #2092
rigoDeltager- Super Nova
Så vil jeg næsten væde med at i alle 3 lever sammen med en der ikke er så “perfekt” til alt det i nævner, altså den lidt modsatte type ? eller hva’
http://www.rigorigo.dk 2008-10-08 22:18:46 8. oktober 2008 kl. 22:33 #2093
hoejholt- Asteroid
Nej, min kone er faktisk mere perfektionist end migselv
Hun kan slet ikke med rod eller forsinkelser i aftaler.Men jeg kan godt forstå din pointe Rigo. Sådan er det jo ofte.8. oktober 2008 kl. 22:46 #2094
rigoDeltager- Super Nova
Vil sige min kone er 50/50 på det plan! Men lære nok lidt af hvordan jeg syndes de tinge skal være, smitter lidt af
9. oktober 2008 kl. 07:39 #2098
jensDeltager- Giant
Min hustru må jeg også betegne som lidt af en perfektionist.
Hun nyder også der er orden i tingene.På nogle områder er jeg værre end hende, mens hun distancerer mig på andre områder.Et af mine store dilemmaer som jeg har lært at abstrahere fra er, at jeg før ikke kunne tåle at der sad en fedtfinger på tubus, den skulle altid stå skinnende blank og et enkelt støvfnuller på et okular . . . UHA!!Det er heldigvis fortid . . . så er der lige nogle flere ting jeg skal arbejde videre på.9. oktober 2008 kl. 12:36 #2113
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Jens
Det er som bekendt lysten der driver værket – og har du ikke lyst til at observere fordi himlen ikke er optimal, så er det jo i orden.Lige et eksempel i relation til “konen”. For nogle år siden købte vi en campingvogn – og sådan en skal jo ikke bare stå ubrugt hen. Det er især min kone som presser på med at komme af sted i weekenden, men det er ikke altid det lykkes. Det kan være pga. en dårlig vejrudsigt. Viser det sig så, at weekendvejret alligevel er fint, så er det man må finde sig i bemærkningen – “SE, vil kunne jo godt have taget af sted” 🙂På en måde forstår jeg godt din indstilling. Hos TOC praktiserer vi astrofotografering, og vi bruger alle muligheder for at komme i observatoriet, da der altid er ting på udstyret der kan trænge til en finpudsning. Vi kan f.eks. rode med justering af optikken eller forsøge at forbedre guidingen – og så er der også flere justeringer af mekanikken vi kan gå og rode med, så vi keder os ikke .Så hvis der skal gang i den, så må du søge nye udfordringer på den ene eller anden måde – det er mit forslag.mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
9. oktober 2008 kl. 15:51 #2124
mhansenDeltager- Nova
Hej Jens.
Jaa, jeg må jo indrømme at jeg ikke helt er ligesom dig. Jeg kan sagtens leve i det jeg ville kalde organiseret rod. Dvs. at jeg aldrig kunne finde på at rydde op, bare for at rydde op. Der skal være et overordnet formål med det. Desuden når jeg sidder og arbejder, så kan jeg godt lide at de ting jeg skal bruge, er indenfor en sådan fornuftigt rækkevidde.Når det så er sagt, så kan jeg tilgengæld også lide at tingene er organiseret og planlagt. Dette kommer sikkert også lidt forbindelse med mit arbejde som skolelærer, hvor du bliver afstraffet kontant af dine elever, hvis du ikke har planlagt og er forberedt. De kan squ lugte det på en, de asener. Hehe.Jeg har feks. også en tendens med at organisere opvasken, rengøringen osv. osv. For ikke så lang tid siden der organiserede jeg ikke mine observationer, hvilket resulterede i jeg fik taget en del halvdårlige billeder af en 5-6 objekter på himlen. Nu har jeg jo så måtte erfare at det skal planlægges helt og aldeles, så jeg allerede inden jeg stiller op ved hvad jeg vil bruge tiden på. X antal minutter til polalignment, x antal minutter på PEC og x antal minutter på fotografering, plus at jeg på forhånd også har bestemt mig for 1-2 objekter, jeg så tilgengæld bruger al tiden på.Jeg er ikke så kritisk med himlen. Her gælder det bare om at der ikke kommer alt for mange skyer drivende ind. Hvis der med 5-6 minutters mellemrum konstant kommer drivskyer, så overvejer jeg kraftigt at pakke sammen. Men jeg er også den fødte optimist, så jeg lader det lige stå ude i en time mere, inden jeg pakker helt ned. (Afhængig af tidspunktet og om det er en hverdag). -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Den krakilske amatørastronom?' er lukket for nye svar.