Den er godtnok (ikke) rød?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Den er godtnok (ikke) rød?

• Dette emne har 19 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af Mogens. This post has been viewed 1277 timesBildsøe. This post has been viewed 1277 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Omkring midnat blev det klart – dog med en del drivende skyer – så jeg fik observeret nogle timer.

Bl.a. kiggede jeg på den åbne hob NGC 7789 i Cassiopeia, ” Caroline’s Rose”, som er ret stor og spredt.

Mit forlæg var et foto fra Sky & Telescope dec. 2014, som viser hoben og en fin dobbeltstjerne Espin 38, som består af en klar hvidgul og en lidt svagere rødlig stjerne. Farverne var tydelige. Den rødlige stjerne skulle være variabel mag 10 – 13.

Billedet i S&T er fra Poss-II.

Nederst i billedet er der en klar rød/orange stjerne, som nærmest dominerer billedet. Den ligger inde i en trekant af lidt svagere stjerner. Den kiggede jeg efter, men feltet så slet ikke sådan ud.

Jeg kunne nemt finde stedet og stjernen, som imidlertid ikke var rødlig og kraftig, men en svag gullig stjerne, som var svagere end de to nederste i trekanten og lidt klarere end den øverste.

Guide angiver mag på de tre stjerner i trekanten til mag. 11.9 (toppen) og mag. 10.5 og 9.9. Stjernen i midten er TYC 4009 1430 1 med mag.10.8, så mit estimat ved kikkerten passer nogenlunde.

Guide viser stedet således:

Andre billeder på nettet viser også den røde stjerne, bl.a. det herunder, hvor den vist har fået hvad den kan trække.

Måske er billederne optaget med filter eller lignende, men kan det virkelig gøre så stor en forskel?

Jeg må ud og tjekke igen, når der er hul.

mvh
      Lars

Mogens.Bildsøe
      Deltager
        • Nova

Hej Lars,
        du finder alle oplysninger (om TYC 4009 1430 1) HER i Simbad databasen. En stjerne med en noget spøjs spektral type betegnelse. Med et farveindex (B-V)
        på 1.7 bør den syne ret meget rød Shocked!

Mogens B2016-10-01 12:06:14

Hilsen Mogens B.

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Spøjs stjerne. jeg vil lige se om jeg kan fange den ved næste lejlighed.

Her i Svendborg var vejret mærkelig i går, det skiftede mellem meget klart og regnbyger. Så jeg opgav observationer og fik indhentet lidt forsømt søvn.

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

Ja, stjernen er jo tydeligt rød alle steder, men det var den ikke i aftes.

Jeg tjekkede med kort og stjernerne på fotoet flere gange for at være sikker på, at jeg var på rette sted, da der ikke var noget rødt der.

Stjernen var “stjernefarvet” som de andre i området. Måske skyldes det dis og bylys etc.

Byvejr lover huller i skydækket igen i aften, så må den have et besøg igen.

mvh
            Lars

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Lars.

Det er stjernen WY Cas, som er en langperiodisk M type (Mira lignende)

Her er et søgekort med sammenligningsstjerner fra AAVSO, og iøvrigt velkommen til sektionen for variable stjernerSmileSmileSmile

lindhard
              Deltager
                • Super Nova

Tak

Så er billederne nok taget ved max..

Se et godt billede her

Stjernen varierer åbenbart mellem mag 7 og 14.Lindhard2016-10-01 14:39:19

mvh
                Lars

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Tja, mellem mag 10 og 16,9 fotografisk. Så der sker noget.

Hvis den var lidt tættere på os, ville den f.eks variere mellem mag -1 =Sirius og 6 = usynlig.

Tankevækkende.

Men tillykke med opdagelsenSmile

lindhard
                  Deltager
                    • Super Nova

Takker

Det er altid sjovt at opdage noget nyt – også selv om andre måtte have været der først

mvh
                    Lars

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Jo jo Lars, man kan nemt snuble over en Mira, de er også store i deres maksimum

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

rudibr wrote: Jo jo Lars, man kan nemt snuble over en Mira, de er også store i deres maksimum

mvh
                        Lars

allan_dystrup
                        Deltager
                          • Nova

Jeg var forbi Carolines Rose d. 13. September i år, og kan se af min tegning, at jeg har plottet ES 38 som en aflang stjerne – men jeg var ikke klar over, at B-komponenten er en rød carbon-stjerne, så den må da studeres nærmere!

Jeg har ikke plottet WY CAS på min tegning, men der var også en 11 dages gammel måne og en NELM på 4.8 med tynde høje cirrus, så det er nok forklaringen.

Allan

lindhard
                          Deltager
                            • Super Nova

Jeg var på besøg hos WY Cas igen i aften.

Inspireret af Jens hentede jeg et AAVSO kort med større forstørrelse og brugte det til at tjekke feltet.

jeg kunne se stjerner under mag 14, og WY virkede faktisk lidt rødlig (eller også var det bare hjernen der snød, fordi jeg vidste, at stjernen skulle være rød).

Jeg vurderede WY til mag 11.

Her er kortet. prøv selv.

mvh
                            Lars

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Iflg AAVSO har WY Cas epoch 2457654 22 Sep 2016 04:19, så den skulle lige have toppet, dvs mag 10.0. Så din vurdering på 11 passer jo meget godt.

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Tja, den ligger vist omkring 10.7

Rudi
                                Deltager
                                  • Neutron star

Lidt rød er den da, men der er også trukket lidt i PhotoShop saturation håndtaget:

10 stks 60 lights med Skywatcher Explorer 130 PDS + Canon 1000D (unmod)

/Rudi B. Rasmussen

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
                                • Emnet 'Den er godtnok (ikke) rød?' er lukket for nye svar.