Den centrale del af IC1805

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Den centrale del af IC1805

• Dette emne har 36 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 4 måneder siden af jacobb. This post has been viewed 1503 times
Viser 7 indlæg - 31 til 37 (af 37 i alt)
  • Forfatter

jacobb
      • Nova

Hejsa Mogens

Ja jeg er godt klar over at de hotpixels skal fjernes på hver frame før stacking. Wink

Mht de mange hotpixels så skyldes det at min køling kun var sat til -12gr og der er der altså lidt flere. (havde glemt at ændre temp efter de varme sommernætter…)

Jeg har derudover en idé om at drizzle fremhæver hotpixels… Da de ellers ikke har været så fremtrædende før. Jeg har dog i længere tid brugt sd mask stacking og der forsvinder de jo helt.

Mvh

Jacob

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Var ude i går og lavede lidt 500sek expo fra kroppedal, det var ret
        varmt i forhold til årstiden, men er du gal der var mange og klare
        hotpixel, billedet var næsten ubrugeligt, så dem bliver jeg nødt til at
        fjerne først, tror først når temperaturen er nede på 3-4 grader+køling
        at jeg igen kan kører uden kalibrering. Næsten 🙂

jacobb
          • Nova

Hmm, havde lige overset dit svar Tommy.

Jeg kunne en nat med +18gr presse ccd’en ned på -15 men så kørte min TEC også på 95-100% (ikke optimalt)

Hvor meget under ambient temp kan din komme?

Mvh

Jacob

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

Er ikke helst sikker, men mener den køler til -25, det er ikke stilbart…

motomandk
              • Main Sequence

Håber det er i orden at jeg svarer på den slags (forhandler er jo forbudt forbudt på dette forum).

Til Jacob – det gør ikke noget at TEC kører 100%. Idet hele power-elektronikken IKKE ligger inde i kamera, vil den naturlige øgede elektriske udstråling IKKE påvirke dine billeder.

Generelt vedr. gain og offset. Er der en der kan forklare hvad optimalt gain og offset er? Er det en fast indstilling i kameraet, eller er det en dynamisk tilpasning?

Bør man som bruger ikke kende den gain (ISO?) som kameraet optager med? En gain på f.eks. 50% halverer jo dynamik området – i et 16 bit kamera, vil dynamik området ved gain 0(1) være 0-65535 og ved gain 50% fra 0-32767.

Craig Stark (ham med Nebulosity) optager altid ved gain 1 og Johannes (i kender alle hans flotte billeder) ynder at optage med højt gain, og laver så ‘tricks’ i PS efterfølgende.

/Henrik (Q)

jacobb
                • Nova

Her er der endnu en mellemtid…

Der er en hel del problemer med dette billede men det skal nok blive rigtig godt når jeg får et par klare nætter

Nu er der kommet lidt dårlig SII data på, JEG VIL SNART HAVE GODT VEJR OM NATTEN!!!!!!!!!

Jacobb2008-10-18 23:55:06

jacobb
                  • Nova

Hejsa Henrik

Jeg er godt klar over at Qcam ejere ikke har samme problem med elektrisk udstråling som andre der får mere støj.

Når det så er sagt er det stadig ikke optimalt at køre med TEC’en på 100% da der bliver udviklet meget mere varme ved 100% end ved feks. bare 95%.

Og så mister man jo også al spillerum når den er helt oppe på 100% .

Da jeg startede kørte jeg med et gain på 50+ , så var der en periode hvor jeg brugte gain 1 og nu bruger jeg gain 20-30.

Hvad der er det rigtige skal jeg ikke kunne sige men hvis man kan “løfte” histogrammet op fra 0 (så der ikke er noget i billedet der har værdien 0) så har man vel brugt en gain der er høj nok.

Offset kan jo bruges til at styre “0” men jeg må indrømme at jeg ikke piller så meget ved den da jeg sagtens kan håndtere det med gain’et.

Er der nogen her der er lidt mere oplyst end jeg mht brugen af offset?

Mvh

JacobJacobb2008-10-19 11:06:57

Viser 7 indlæg - 31 til 37 (af 37 i alt)
                • Emnet 'Den centrale del af IC1805' er lukket for nye svar.