› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Den allerførste gang…
- Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af finnr. This post has been viewed 764 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. oktober 2015 kl. 22:55 #138608
klinting- Asteroid
Jeg har i gave fået et Skywatcher BK 767 AZ1 teleskop (Diameter: 76mm, Focal Length: 700mm, F/9.2), og havde første forsøg på nattehimlen her til aften.
Vejret i Nordsjælland var under forsøget klart til smådiset med et par skyer og flystriber undervejs, men de mest kendte stjernebilleder kunne spottes, dog en smule sløret.
Jeg er nybegynder, uden generel viden om hvordan og hvorledes, men jeg læser med stor interesse med herinde, og prøver løbende at få alle specialudtryk tolket til noget, der giver mening.
Til at starte med tog jeg et kig på månen, først med et 10mm okular og derefter blev også isat en 2x Barlow linse.
Når man har stået og kigget på månen med det blotte øje, er det meget imponererende mange detaljer man via teleskopet kan se. Dertil skal man være hurtig, da den jo flytter sig
Min næste test var at gå efter at få M31 i fokus. Teleskopet blev flyttet til den anden side af huset, og trods nogle tynde skyer, og kraftigt månelys, gav jeg det et forsøg.
Det lykkedes mig at få stjernen Mirach i søgeteleskopet (Det var ikke nemt), og derefter også fange den i selve teleskopet, men efter 2-3 sekunder blev jeg overrasket over et passerende stjerneskud. Det havde jeg ikke lige tænkt over muligheden for, og sandsynligheden var nok også meget lav, men jeg må jo tage det som nattehimlens velkomsthilsen til mig
Der var drevet nogle skyer ind over, så jeg antog, at jeg ikke ville have held med M31, og rettede derefter søgetelesopet mod Plejaderne. Der var også et tyndt skydække, men jeg kunne ane stjernerne igennem, og prøvede derfor.