› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Den allerførste gang…
- Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 4 måneder siden af finnr. This post has been viewed 764 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. oktober 2015 kl. 22:55 #138608
klinting- Asteroid
Jeg har i gave fået et Skywatcher BK 767 AZ1 teleskop (Diameter: 76mm, Focal Length: 700mm, F/9.2), og havde første forsøg på nattehimlen her til aften.
Vejret i Nordsjælland var under forsøget klart til smådiset med et par skyer og flystriber undervejs, men de mest kendte stjernebilleder kunne spottes, dog en smule sløret.
Jeg er nybegynder, uden generel viden om hvordan og hvorledes, men jeg læser med stor interesse med herinde, og prøver løbende at få alle specialudtryk tolket til noget, der giver mening.
Til at starte med tog jeg et kig på månen, først med et 10mm okular og derefter blev også isat en 2x Barlow linse.
Når man har stået og kigget på månen med det blotte øje, er det meget imponererende mange detaljer man via teleskopet kan se. Dertil skal man være hurtig, da den jo flytter sig
Min næste test var at gå efter at få M31 i fokus. Teleskopet blev flyttet til den anden side af huset, og trods nogle tynde skyer, og kraftigt månelys, gav jeg det et forsøg.
Det lykkedes mig at få stjernen Mirach i søgeteleskopet (Det var ikke nemt), og derefter også fange den i selve teleskopet, men efter 2-3 sekunder blev jeg overrasket over et passerende stjerneskud. Det havde jeg ikke lige tænkt over muligheden for, og sandsynligheden var nok også meget lav, men jeg må jo tage det som nattehimlens velkomsthilsen til mig
Der var drevet nogle skyer ind over, så jeg antog, at jeg ikke ville have held med M31, og rettede derefter søgetelesopet mod Plejaderne. Der var også et tyndt skydække, men jeg kunne ane stjernerne igennem, og prøvede derfor.
Her gik det ganske fint, jeg fik nogle klare lysende stjerner i billedet. Jeg havde dog lidt svært ved at manøvrere rundt, da jeg får skubbet for meget til teleskopet, selv når jeg prøver at være forsigtig… og så skal jeg også lige vende mig til, at se det hele omvendt.
Alt i alt en god test, der lover godt for fremtiden, når jeg får mere styr på udstyret.
Fifs modtages med kyshånd!
23. oktober 2015 kl. 23:17 #138612
astrojensenDeltager- Neutron star
Dejlig rapport! Vent med M31 til Månen er væk, så ser du den tydeligt, hvis der ikke er alt for meget lysforurening.
Du skal nok få styr på tingene, efterhånden som øvelsen kommer. Du har tilsyneladende allerede et godt begreb om de grundlæggende ting.
Thomas, Bornholm
24. oktober 2015 kl. 11:40 #138620
finnrDeltager- Main Sequence
Tillykke med teleskopet! Månen, Plejaderne
og M31 er netop de bedste objekter at starte med. Og du kommer til at se mange
flere stjerneskud: som amatørastronom tilbringer man en del tid i mørket
udendørs, og så ser man også flere af dem end folk i almindelighed ser.Det er vigtigt, at søgekikkerten er
indstillet, så den peger præcis i samme retning som selve teleskopet. Det er nemmest
at ordne det før det bliver rigtig mørkt: ret teleskopet mod en fjern skorsten
eller flagstang, og stil på søgekikkerten, så den ser det samme. Månen kan også
bruges, den er relativt nem at fangeAt fange en bestemt stjerne i
søgekikkerten er ikke helt nemt. Trods lav forstørrelse dækker den kun et meget
lille udsnit af himlen. Man kan have meget fornøjelse en ”rødpunkt-søger”, der
er en indretning med et stykke glas eller plastik, hvorpå der projiceres en rød
prik eller ring. Den anbringes i en skinne på teleskopet. Der er ingen
forstørrelse i den – man ser på himlen gennem plastik’en, og placerer prikken
over den stjerne, man vil kigge på. Så er den i synsfeltet i søgekikkerten og
sandsynligvis også i selve teleskopet! Mange små teleskoper sælges nu med en rødpunktsøger
i stedet for en søgekikkert.Løse rødpunktsøgere fås fra 200 kr. hos forhandlere af astro-udstyr. Skinnen skal skrues eller limes på tubus og muligvis
købes særskilt, hvis ikke man vil brug den skinne, som søgekikkerten ellers
sidder i. Den klassiske rødpunkt-søger hedder Telrad, men det er en stor tung
klods og relativt dyr.Go’ fornøjelse med astronomien, FinnR
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Den allerførste gang…' er lukket for nye svar.