Den 3 april var god og dog.

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Den 3 april var god og dog.

• Dette emne har 14 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 132 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Jeg var ude igår, mellem gave indpakningen, og tage lidt af hvert.
      Det blev til en panorama af mit observations sted, desværre havde jeg ikke tænkt på hvordan de andre havde stillet deres kameras. Men efter lidt hjælp fra en expert – Morten Brix – fandt jeg ud af at man jo kan korrigere for at jeg havde brugt f/8 og ISO 400, hvor de andre havde brugt f/3,6 og F5 og ISO 800. Men de 5 sekunder havde jeg dog holdt.
      Se billedet her: http://www.flight.dk/astro/upload/Michael_Stauning/lege_Mappe/Untitled_Panorama2.jpg
      Det er lavet med Nikon D80, en Tamron 18-250mm zoom ved 22mm ISO 400, f/8. 5 sekunder på stativ og der er 22 billeder på højkant for at dække +360 grader. Samlet i Photoshop, og efterjusteret på følgende måde:
      Da de er optaget i RAW, kan jeg jo gøre meget efterfølgende blandt andet: Hvidbalence var sat til kunstlys, lavet om til dagslys for at vise “naturlige” farver. Exponerings korrigering på +2 for at justere for f/8, og da ISO400 på Nikon skulle modsvare ISO800 på Canon har jeg ikke gjordt noget ved det.
      Man ser at der er lidt dis i luften, især til højre for min montering.
      Det store gule hus er stik syd, gyngestativet er nord. Monteringen står mod vest…

MEN det lykkes mig at finde en god måde at stille CG5 op på, jeg stiller op så det er i vatter. Vægtstangen nedad (det er nemt nok) også … vatterpas på undersiden af downtailen, til tubus også er i vatter i DEC. Så bare justere til Polaris er som den skal være i søgeren, og vupti… Kun lidt drift over 5min unguided.

Min CGE stod og hyggede sig med M99, M53 og en G2v måling – som viste at meget farve forsvandt noget i disen igår.
      Billder kommer lidt senere, skal lige have dem sat sammen.

CG5 blev monteret med min f/15 Mak, og et Meade LPI. Men det viser sig at LPI driveren ikke kan bruges i Vista, så jeg havde intet kontrol over den! Men Saturn blev der lavet et par AVI’s af, med Nero Vision!! Men justere på noget kunne jeg ikke, så det virker som om at den bare kylede så mange frames af pr sek som den kunne og derved kom der ikke meget lys ind. Slet ikke da jeg lige prøvede ved f/37 !!! Men et par Avi’s kom der også ind der. Over på månen, som jeg håber at kunne lave en mosaik af… Fik vist nok hele månen over 42 Avi’er ved f/15.

Prøvede så også noget Deepsky med den LPI, men der kom intet ind.
      Så på med NikonD80 og tage en masse unguided frames, som den står og tygger på nu. (80 x 33mb er ski meget at behandle for en lille PC).

Så der kommer en stor stak billeder fra mig, når den har stakket noget af det.

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Så er det billeder, bare råt behandlet. Alle som Median og en DDP ikke andet.

M57 er uden Darks, Bias eller noget som helst.

Så her er M57 60 x 20 sek, Nikon D80 ISO 1600, Skywathcer Pro 180Mak f/15 2700mm fokal længde unguidet – Placeret som goto ramte, Celestron CG5.

Resten er med CGE800 f/6,83 og SBig ST-2000xm flats, darks og bias brugt.

G2V måling – 3 sek unguidet, Hercules35.

Og M53 – 5 x 60 sek guidet med Extern guidehead på FS-60 f/6,02.

M99 guidet med AO-8 i Lum, og FS-60 guidet for RGB. Lum er guidet med 0,1 sek, RGB 2sek.

Der er 12 frames i Lum af 600sek, og 8 RGB af 600sek.

Og for dem der gerne vil se 5 min unguidet med en ringe opstilt CG5:

2,8mb JPG. Så man virkelig kan se hvordan driften er.

Også kommer der noget måne og Saturn sernere.

bwinkler
        Deltager
          • Nova

Hej Michael

Jeg glæder mig til at se dine måne og saturn billeder. Saturn har jeg selv taget og fik rimelige billeder, men månen kunne jeg simpelthen ikke få noget godt ud af, meget urolig luft.

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Uha Saturn ved F/37 kan jeg godt glemme at gøre noget ved, der er ganske simplet ikke kommet lys nok ind til en LPI der ikke kan styres !

Men sidder og roder med AVI’erne nu.. Og ser ud til at ved f/15 kom der noget ind.

tomvictor
            Deltager
              • Giant

Vakkert arbeid dette Michael! Jeg kan godt like din M53 og M99. M99 er jo en liten tass som kommer god frem på ditt bilde så din seeing kan ikke ha vært så ille. Hva er din imagescale på dette oppsett? Har du brukt binning på dine RGB?

Fornax Ligthtrack II
              Tokina AT-X 300mm f 2.8
              Canon 600D Baader

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Hejsa.

Har lavet en Saturn og en måne mosaik, som dog skal have en tur igemmen vride maskinen da hver frame ikke har helt samme belysning.

M53 og M99 er lavet med en imagescale på 1,1″. Og Nej RGB er i bin 1×1.

Poster Saturn som ikke er god også den måne mosaik om lidt.

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Oki i skal jo ikke snydes, selv om det ikke er godt 😉

Så her er Saturn, der er 1710 frames stakket i RegiStax. Optaget med LPI som ikke kunne styres, og CG5 samt Skywacther 180Mak f/15:

Opløsningen her er: 0,57″

Også min måne mosaik, her en ned skaleret til ca 1/3 størrelse:

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Hej Michael

Flot månemosaic – mon ikke det har været varierende airmass tab der er
                    skyld i variationen da den ser meget systematisk ud. Ser ud til at
                    maskinen har bevæget sig i en zigzag op og ned mens månens lysstyrke er
                    faldet eller steget. I såfald burde du kunne forudberegne
                    skaleringsfaktoren udfra billedernes optage tidspunkt og månens ALT på
                    det givne tidspunkt.

Med mindre du selvfølgelig havde skyer og dis.

Du er også ved at komme efter det med dine planetbilleder.

FrankLarsen2009-04-06 16:21:44

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole
                      En bedre udgave, hvis man ser bort fra baggrunden…

Takker, det hjælper mere og mere.

bwinkler
                      Deltager
                        • Nova

Hej Michael

Hvorfor vender du billedet på hovedet, det er i første omgang meget forstyrrende når kaster et blik på det.???

Jeg har altid kæmpet for at ALLE billeder skal vende med nord opad osv. ellers er det ikke til at finde hoved og hale i.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Fordi det er månen… Det er jo flere år siden jeg har haft fandt i den 🙂 Og må nok erkende at jeg ikke aner hvad der er hvad på den.

Men her er hvad jeg tror er retvendt:

Og nu har jeg ikke helt styr på opløsningen af den lille udgave, men den store er 0,57″ pr pixel – ligesom Saturn.

morten.brix
                          Deltager
                            • Super Giant

Nice moon mann.

det er faktisk sjovt at se månen i så god opløsning

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Takker, skal bare lære baggrundsbehandling…

Og kan se der er et par der ikke er alignet ordenligt..

MStauning2009-04-06 19:11:44

lazze
                                • Asteroid

Fina bilder Michael. Får man fråga vad du använder för reducerare för att få f/6,83?

Jag använder en C8 med Celestrons reducerare men lyckas aldrig få så fina sjärnor som du. Det ser mer ut som en kometattack för min del…

Mvh

/Lasse

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

En noget bedre behandling af M99:

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Den 3 april var god og dog.' er lukket for nye svar.