Delvist klart, månen og jupiter

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Delvist klart, månen og jupiter

• Dette emne har 23 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 1 måned siden af astrojensen. This post has been viewed 192 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hej Allesammen.

Det er delvist klart, men blæsende. lige nu omkring 10 m/s i Egeskov.
      Har sat C8’eren på, da C11’eren ville ryste for meget med den vind. Jeg har østenvinden fra havet lige ind i baghaven.

Jupiter er på nu, GRS er ved at træde ind på skiven.

Lidt senere måske en månemosaik med DMK41??

mvh
      Jens

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Jeg fik slæbt C11’eren ud trods diskusprolaps, og hvad kommer der så? SKYER!

palle.b.
        Deltager
          • Nova

Kikker Jupiter, ville engentligt have et på månen med jupiter står bare så flot.

så jeg kommer nok ikke til månen iaften.

Altså klart her endnu Smile

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Ej, du er det klart igen, super GRS er midt på skiven!

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Lars.

Træls med ryggen, hvordan er det dog sket? En for tung opstilling??

Her blæser det så meget at jeg kun med nød og næppe kan bruge C8’eren. Men det går da.
              Lige om lidt skifter jeg til månen, skal prøve mit DMK41!

mvh
              Jens

palle.b.
              Deltager
                • Nova

Nå så kom skyerne. Nåede lige at lure lidt M42.

Så kom der ellers skyer væg til væg – ØV
                men der er næsten ingen vind endnu. Og ifølge DMI ja så går der hvist noget tid
                før der bliver skyfrit igen.

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Jeg giver op!
                  Skyer kommer og går. Så er det klart i 5-10 min, så skyer i 15 min. Frem og tilbage. Argh !!

Jens, jeg røg af hesten for 14 dage siden. Og for første gang i 28 år er jeg kommet til skade.
                  Desværre faldt jeg så uheldigt, at en diskus er blevet klemt i venstre side.
                  Jeg kan gå, stå og sidde samt bevæge mig rundt derhjemme. Men sport er helt no-go.
                  Jeg kan faktisk også løfte en del, hvis jeg er forsigtig og bruger benene som man bør.
                  Men en pludselig forkert bevægelse og jeg har knive i ryggen. Utroligt at det kan gøre så ondt.
                  Men fysioterapeuten siger, at den vil hele hurtigt. En 3-4 uger med nogle øvelser og behandling, så skulle jeg være ok igen.

Håber du får nogle gode serier i kassen.
                  Det jeg nåede at så på Månen, så er seeing ret elendig hos mig.

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Lars.

Træls med faldet, sådan kan det gå. Måske er det alderenEvil%20Smile

Her er der kommet slør om månen, jeg fik taget en mosaik (tror jeg ) af hele månen med DMK41 i primærfocus af C8’eren i Ir-pass.
                    Det bliver et stort job at stykke sammen.

Sådan en blæsende (vel en hård vind lige ind fra øst) kommer C8’eren til sin ret.

mvh
                    Jens

mogens
                    Deltager
                      • Super Nova

Hej Lars
                      Så har vi en C11er og en discusprolaps til fælles(jeg måtte dog opereres)..

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Skal jeg af diskussionen konkludere at der er en 66% chance for diskusprolaps, hvis man køber en C11?

Thomas, Bornholm

mogens
                        Deltager
                          • Super Nova

Nok ikke, Thomas, men hvorfor lige 66%??WinkWink

htj
                            • Planet

Var ude i 1½ time her i Aalborg. Udover et kort besøg hos M42 og Jupiter (seeing ville ikke helt), brugte jeg det meste af tiden på at studere månen langs terminatoren ved 90x som ca. var det seeingen kunne holde til (mit næste okular giver 128x og det var for meget).

Derudover fik jeg testet mit nyeste stykke udstyr: En dunjakke fra Alpkit, som fungerer rigtig godt og holdt mig meget varm. Nu skal jeg bare have funde ud af noget med fødderne (tykke uldstrømper og støvler er ikke nok).

Henrik

Anonym
                              • Super Nova

Nej hvor er det synd for jer med alle disse skyer! Nu har jeg haft to taltalt klare nætter her i Stenderup, hvor jeg er i færd med at teste nogle nye
                              L-kameraer fra Qcam. Jeg tog nogle serier til en månemosaik som i kan se her – taget
                              med den nye QhyII-Lcolor. Pga. den store chip kunne fire optagelser gøre det,
                              og billedet her er endda kun i halv størrelse!

Jeg skal ikke her gå ind i
                              den evige kvalitetsdiskussion mellem DMK og Qkameraerne, men jeg kan bare
                              konstatere: QhyII-L er lynhurtig og jeg pressede faktisk 204 støjfrie frames
                              igennem pr. sekund ved reduceret billedstørrelse og 80 pr. sekund ved 1,3 mp.
                              Software og driver er iorden og kører 100% stabilt. Billederne er taget ved 3
                              ms. og 8% gain. Den lille pixelstørrelse samt lysfølsomheden, gør samtidig
                              kameraet til et suverænt guidekamera, og så passer prisen under 1800,- for
                              colormodellen, til enhver pengepung.
                              Decideret review med flere billeder
                              kommer senere!

Mvh.

John
                              Deltager
                                • Nova

Hej Johannes

Hold nu op – hvor ser det godt ud. Jeg vil da meget gerne se billedet i fuld størrelse. Stacker du i softwaren der kommer med kameraet?

hilsen fra John

Anonym
                                  • Super Nova

Hej John.

Nej – her har jeg stacket i Registax. 500 frames x 4 (Tog jo med dette hurtige kamera kun ca. 4 x 5 sekunder at optage!).
                                  Men ved planetfoto bruger jeg oftest avistack, hvor mange andre istedet bruger autostakkert – men sådan er vi jo forskellige. Nu er mit grej desværre ikke specielt fantastisk til planetfoto, idet min newton kun har 1 meter brændvidde, hvilket så kan pyntes med en 2,5 x TV-barlow. Derfor vil jeg ikke selv kunne fremstille planetfotos som. f.eks. Jens Jacobsen, der har en mange gange større brændvidde. Derfor er månen her valgt som det der kan fylde bedst på chippen!
                                  Mvh.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
                                • Emnet 'Delvist klart, månen og jupiter' er lukket for nye svar.