DeepSkyStacker BW til Farver

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR DeepSkyStacker BW til Farver

• Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af andreas. This post has been viewed 335 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

andreas
      • Super Giant

Hej Alle

Forleden var jeg (som flere andre) længe oppe, og fik en masse billeder af M42. Det blev gjort med R, G og B filtre, desuden også en række darks. Så er det at jeg gerne vil lave et RGB billede, men indtil videre har jeg kun haft held til at sætte billederne sammen hver farve for sig, programmet har skriver at billederne (BMP’er) jeg importerer er RGB format. Kameraet er med en sort/hvid chip. Hvordan ændrer jeg så den kan se hvad farve den er? En hver hjælp vil være værdsat.

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Kender ikke Dss men eks i Maxim bliver headeren indskrevet med RED osv, foruden en fil bliver navngivet eks…NGC2024_240-068green.fit Alt efter had man skriver i diverse felter.

k_holst
        Deltager
          • Nova

Hej Andreas.

DSS kan ikke sammensætte farvebilleder fra R, G og B filer.

Du stacker hver farve for sig i DSS og sætter dem sammen til et farvebilled i et andet program.

Jeg foretrækker at gøre det i Maxim, som jeg synes er det nemmeste.

I PhotoShop kan det gøres enten helt manuelt eller “halvautomatisk” med Astronomy tools.

Af gratisprogrammer kan nævnes Gimp eller Iris (som jeg ikke har prøvet).

k_holst
          Deltager
            • Nova

Der nævnt et par muligheder i den her tråd på et “konkurrerende” forum http://www.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3934

andreas
              • Super Giant

Jeg takker for svarene, det var efterhånden også det jeg gættede på. Men det er jo rart at få det verificeret, så der ikke skal spildes mere tid end nødvendigt. Takker!

andreas
                • Super Giant

Fitswork kan gøre det uden de store problemer, jeg bliver dog nok nødt til at hjælpe konen med Jule forberedelserne, hvis freden skal bevares 😉 God Jul

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'DeepSkyStacker BW til Farver' er lukket for nye svar.