› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Deepsky observing The Wizard's Challenge
- Dette emne har 10 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 509 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. september 2008 kl. 23:10 #912
nightskyDeltager- Neutron star
Skal prøve at oprette en tråd på dette flotte forum.
Jeg har fulgt med omkring tilblivelsen af en den ultimative observationsliste. Steven Aggas har samlet denne liste ud fra rigtig mange input fra de dygtigste visuelle amatører.
Flere ting på listen er ikke fotograferet endnu, men betragtes mulige visuelt med det rigtige udstyr. Personligt skal jeg da prøve nogle af dem og når jeg engang får det store teleskop, sååå.
Listen kan ses her:
http://darkskyobserving.com/WizardsChallenge.htmlSteven’s hjemmeside kan ses her:
http://darkskyobserving.com/PS: Jeg har en åben invitation til Chiefland Starparty til at ligge her. Hvis nogen skulle have lyst til at udfordre denne liste med de største af de største amatør teleskoper, så er chancen her. Flere ejere af de store bl.a. denne 42″ vil stille obs. tid til evt. besøgende på Chiefland.
19. september 2008 kl. 23:35 #919
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Se DET kalder jeg et seriøst ATM projekt !!
Hvornår går vi i gang ???
Nå ok, vi skal lige blive færdig med 4″ schiefspiegleren og 10″ astrografen først…
Nå ja ok så, men det kan vel heller ikke tage mere end en weekend at slibe sådan et par 4″ glas, vel Lars Z !?He-he
(siger vi her 7 måneder efter vi begyndte)Men manner, det er altså en seriøst stor kikkert !!
19. september 2008 kl. 23:51 #923
mikkellund- Giant
Uha sikke en list. Så skal nok også ha en 42 i new mexico før det bliver til noget.
Ja, hvad sker der med de schiefspiegleren? Kan vi få en opdate? (hvor svært kan det være det er jo kun 4″
)
20. september 2008 kl. 00:00 #926
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Angående schiefspiegleren:
Jeg tror der gik generel travlhed i den hen over sommeren for de fleste i gruppen.
Det er svært at holde sliberiet i gang alene hjemme, når man har vænnet sig til at mødes med gruppen hver anden uge, så da møderne blev aflyst bla. fordi Allan skulle til Grønland og bagefter til Færøerne gik det i stå.Jeg fik dog bakset en Faucoult tester sammen og fik lidt gang i sliberiet hjemme, så nu er jeg i gang med at figurere primæren.
Lige i øjeblikket er min fokus dog på at få bygget en trefod til det nye mount.20. september 2008 kl. 00:15 #928
Jeg fik en meget dårlig skulder pga. sliberiet. Så kom et starparty i vejen, og nu en tur til ITT Østrig sammen med Allan.
Omkring listen. Der faktisk nogle objekter som vil kræve mindre teleskoper og wide-field for at kunne ses.
Happy hunting. Eller tag med til Chiefland Florida.
23. september 2008 kl. 09:46 #1128
henrikDeltager- Nova
Holy
or en Dobson!
16″ må være et miniumskrav og en menneskeret, men 42″…
(Og hold nu min kone udenfor :O)
Jeg kan godt se at vi MÅ have sådan en log.
Mvh Henrik
2. december 2008 kl. 00:34 #5083
astrojensenDeltager- Neutron star
Flere af objekterne på listen er faktisk allerede observerede.
Nr 18, Hoags objekt, en ringgalakse, er set med mellemstore teleskoper.
Nr 24 De ydre loops omkring NGC 604, er også observeret. Med en 14″…
Nr 25 Ditto.
NR 29 GJJC 1, PN i M22. Set med en 90″ ved 1085x…..
Nr 30 Set af adskillige observatører gennem årene
Nr 35 kender ikke resultat, men med de efterhånden mange 30″, så burde det ikke være umuligt.
Nr 50-55 Der er flere amerikanske amatører der har set hele Abell kataloget. Jeg har selv set Abell 50, i en 80mm Vixen. Og nej, det er ikke løgn. Abell 50 har også NGC nummer 6742.
Nr 63 se ovenfor
Nr 75 Dwingeloo 1 er observeret af flere tyske amatører, og sikkert også amerikanske
Nr 85 Gomez Hamburger, er også set. Der var en notits om det i S&T for mange år siden, i forbindelse med en artikel om Texas Star Party
Nr 88 er beskrevet af Jay McNeil i S&T
Men mange af objekterne er sindssygt svage og med extremt lav overfladelysstyrke. KDG 061 har jeg selv tænkt på at foreslå som extrem udfordring for ejere af store teleskoper. Det er en ledsager til M81. Den får Holmberg IX til at ligne en starburst galakse…!
Clear skies!
Thomas, Bornholm
2. december 2008 kl. 00:40 #5084
ATM og ATM, jeg ved ikke rigtig. Den er bygget af Tom Clark, som i mange år byggede dobsonians og solgte dem gennem sit firma Tectron Telescopes.
Clear skies!
Thomas, Bornholm
2. december 2008 kl. 01:19 #5085
Hej Thomas
Vi skal vel bare have et stort teleskop, et mørkt sted og masser af klare nætter.
Listen er vist ikke et udtryk for hvad der ikke er set, men mere en liste med ultimative udfordringer. Det bliver i hvertfald svært med mit lille skop
2. december 2008 kl. 01:37 #5086
Hej Lars
Bare jeg kunne få nogle klare nætter, så jeg kunne fortsætte min Herschel 400. Jeg er gået lidt i stå… Når jeg endelig kommer ud, føler jeg mig så ude af træning, og trænger bare til at se lidt på de nemme ting, og så går tiden med dem.
Hvad for “et lille skop” har du?
Clear skies!
Thomas, Bornholm
2. december 2008 kl. 19:39 #5124
Hej Thomas
Klare nætter er hvad vi mangler, big time.
Er selv i gang med et større Arp projekt, AL’s komet, asteroid program m.m.
Mit teleskop er primært en lille 10″ Newton. Har også mindre teleskoper, men bruger dem meget sjældent.
Nightsky 2008-12-02 18:42:31 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Deepsky observing The Wizard's Challenge' er lukket for nye svar.