Hej,
Jeg vil gerne i det indlĂŠg dele mine erfaringer med DeepSky og Canon DSLR â dog fra en helt anden vinkel, nemlig ved at bruge âMagicLanternâ add-on firmware og dens fordele. Som en âbegynderâ i sagen bruger jeg min Canon 60D DSLR – har hverken budget eller adgang til CCD. Derfor har jeg tĂŠnk mig at fĂ„ beskrevet noget af de funktioner, som MagicLanter giver adgang til, og ikke mindst kan vĂŠre interessant for at komme i gang med optagelse af DeepSky.
MagicLanter er add-on firmware, der blevet oprenligt udviklet for 5D Mark II. Det kan p.t. bruges med mange andre Canon DSLR â tjekk lige: http://www.magiclantern.fm Generelt ved at bruge af MagicLantern kan du fĂ„ adgang til relevante (dog som udgangspunkt skjulte) parameter som:
![](/wp-content/uploads/ppMigration/uploads/1378/Temp_og_akku2.jpg)
DeepSky = Intervalometer + Bub Timer
PĂ„ âShootâ faneblade kan det vĂŠlges at bruge de to mest afgĂžrende features som er:
![](/wp-content/uploads/ppMigration/uploads/1378/Shoot2.jpg)
Intervalometer:
![](/wp-content/uploads/ppMigration/uploads/1378/Intervalometer2.jpg)
Indbygget softwaremĂŠssige intervalometer â ikke lĂŠnger behov for hverken eksterne hardware eller software. Hermed har man fuld fleksibilitet omkring tilpasning af indstilinger, som ikke mindst kan have betydning for slutresultat:
Start after: Indstill helst til X sekunder, sĂ„dan at de vibrationer, der opstĂ„r ved at betjene Canon DSLR pĂ„ stjernekikkerten, nĂ„r at blive âdampet afâ
Take a pic every: Kan frit indstilles til 0 sekunder. Jeg anvender 2 sek for, igen, reducere vibrationen, som kan opstĂ„ ved shutter / spejl – hvis ikke bruges LiveView, bevĂŠgelser (Inside a Camera at 10,000fps – The Slow Mo Guys – https://www.youtube.com/watch?v=CmjeCchGRQo)
Stop After: Op til Ăžnskede antallet af billeder
Bulb timer:
![](/wp-content/uploads/ppMigration/uploads/1378/Bulb_Timer2.jpg)
Hvis de âout of the Canonâ 30 sekunder ikke er nok, sĂ„ er det bare at bruge âBulb Timerâ. Den kan sagtens kombineres med ovenbeskrevet intervalometer og indstilles frit fra 1 sekund op til timevis ![](/wp-content/uploads/ppMigration/smileys/smiley1.gif)
Jeg har ikke nĂ„et at opbygge so meget erfaringer med planetbillede og Canon DSLR + MagicLantern, men det er pĂ„ ToDo listen – der findes bl.a. Raw Video det kan bruges til det (lossless 14 bit raw, ikke som 8bit compressed H264). Lad mig hĂžre om det indlĂŠg overhovedet har vĂŠkket jeres interesse… (mĂ„ske til at lege lidt med jeres stĂžvet Canon)
Hilsen
Michal
Michal.Powalko2017-02-14 11:39:39