DeepSky med Canon DSLR og MagicLantern firmware

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR DeepSky med Canon DSLR og MagicLantern firmware

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 7 Ă„r siden af jens. This post has been viewed 284 timesjacobsen. This post has been viewed 284 times
Viser 2 indlĂŠg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

michal.powalko
    Deltager
      • Moon

Hej,

Jeg vil gerne i det indlĂŠg dele mine erfaringer med DeepSky og Canon DSLR – dog fra en helt anden vinkel, nemlig ved at bruge ”MagicLantern” add-on firmware og dens fordele. Som en ”begynder” i sagen bruger jeg min Canon 60D DSLR – har hverken budget eller adgang til CCD. Derfor har jeg tĂŠnk mig at fĂ„ beskrevet noget af de funktioner, som MagicLanter giver adgang til, og ikke mindst kan vĂŠre interessant for at komme i gang med optagelse af DeepSky.

MagicLanter er add-on firmware, der blevet oprenligt udviklet for 5D Mark II. Det kan p.t. bruges med mange andre Canon DSLR – tjekk lige: http://www.magiclantern.fm Generelt ved at bruge af MagicLantern kan du fĂ„ adgang til relevante (dog som udgangspunkt skjulte) parameter som:

Temperatur i C

Batteri i %

SD / CF kort frit kapacitet i GB

DeepSky = Intervalometer + Bub Timer

PĂ„ ”Shoot” faneblade kan det vĂŠlges at bruge de to mest afgĂžrende features som er:

Intervalometer:

Indbygget softwareméssige intervalometer – ikke lénger behov for hverken eksterne hardware eller software. Hermed har man fuld fleksibilitet omkring tilpasning af indstilinger, som ikke mindst kan have betydning for slutresultat:

Start after: Indstill helst til X sekunder, sĂ„dan at de vibrationer, der opstĂ„r ved at betjene Canon DSLR pĂ„ stjernekikkerten, nĂ„r at blive ”dampet af”

Take a pic every: Kan frit indstilles til 0 sekunder. Jeg anvender 2 sek for, igen, reducere vibrationen, som kan opstĂ„ ved shutter / spejl – hvis ikke bruges LiveView, bevĂŠgelser (Inside a Camera at 10,000fps – The Slow Mo Guyshttps://www.youtube.com/watch?v=CmjeCchGRQo)

Stop After: Op til Ăžnskede antallet af billeder

Bulb timer:

Hvis de “out of the Canon” 30 sekunder ikke er nok, sĂ„ er det bare at bruge “Bulb Timer”. Den kan sagtens kombineres med ovenbeskrevet intervalometer og indstilles frit fra 1 sekund op til timevis

Jeg har ikke nĂ„et at opbygge so meget erfaringer med planetbillede og Canon DSLR + MagicLantern, men det er pĂ„ ToDo listen – der findes bl.a. Raw Video det kan bruges til det (lossless 14 bit raw, ikke som 8bit compressed H264). Lad mig hĂžre om det indlĂŠg overhovedet har vĂŠkket jeres interesse… (mĂ„ske til at lege lidt med jeres stĂžvet Canon)

Hilsen

Michal

Michal.Powalko2017-02-14 11:39:39

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Michal.

SpÊndende forklaring pÄ alt det trylleri du lavede med Canon D60 forleden.

Det bliver ogsĂ„ spĂŠndende nĂ„r du fĂ„r EQ6-R og din nye 8″ SCT til at virke. NĂ„r man tĂŠnker pĂ„ det du kan fĂ„ frem med en 5″ sĂ„ skal det nok blive godt.

mvh
        Jens

Viser 2 indlĂŠg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'DeepSky med Canon DSLR og MagicLantern firmware' er lukket for nye svar.