Deep cycle batteri og 18v

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Deep cycle batteri og 18v

• Dette emne har 9 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 2 måneder siden af munkholm. This post has been viewed 64 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

munkholm
    Deltager
      • Neutron star

Skulle i går oplade mit batteri, som ikke har været brugt i et par mdr. og startede med at måle på det, og til min forbavselse viste den næsten 19 volt. Nu har den så stået og ladet natten over, og viser lidt over 18v. Det er da for meget, skulle jeg mene, til 12 volt udstyr. Er der noget galt med batteriet, som kun er et 6 mdr. gammelt og har været i brug 5 nætter.

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

skruen
        • Asteroid

Nej den er ok, spændingen falder når du belaster batteriet, prøv evt. at måle på laderen i din bil

John
        Deltager
          • Nova

jeg prøvede lige at måle på mine, de giver 12.5 Volt og 12.8 Volt

munkholm
          Deltager
            • Neutron star

Hej Michael, det er et marine batteri, og som kun bliver brugt til astro, derfor er jeg lidt bekymret over at fyre 19v ind i mit Sbig kamera eller andet af udstyret, som jo gerne skulle have 12-13 volt.

Alle de andre gange hvor jeg har målt på batteriet har den vist knap 13v derfor er jeg lidt usikker, og har ikke lyst til at lade det komme and på en prøve. Har på fornemmeren der er noget galt med batteriet

munkholm
            Deltager
              • Neutron star

Hej John, ja det plejer mit batteri også at vise, så jeg tror det skal retur

xplode
              Deltager
                • Nova

Har du sjekket hva laderen gir? Det burde ikke være mulig att ett batteri når 18-19v hvis ikke laderen gir altfor høy spenning.

Det kan også være voltmeteret ditt som viser feil

munkholm
                Deltager
                  • Neutron star

Har lige haft Finn i røret, han foreslog at jeg lige prøvede at måle hvor meget min CTEK lader med, og den lå over 18volt, så spørgsmålet er nu om batteriet har taget skade af det. Min lader skal skrottes, desværre, så der må en ny under juletræet

munkholm
                  Deltager
                    • Neutron star

Tak for tilbagemeldingen Ole, voltmeteren er kontroleret, så det var laderen, surt, håber ikke batteriet skal kasseres det er jo ikke helt billig

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Hov, vent lige lidt ang. den lader.

En lader til bilbatterier giver en fast STRØM, men SPÆNDINGEN vil variere afhængig af hvor meget batteriet er opladet.
                      Så jeg mener ikke, at en simpel måling af output spændingen på laderen kan sige noget fyldestgørende om den er defekt eller ej.

Men jeg er ved ikke om der er en special lader til marinebatterier, men det tror jeg ikke…

Angående de 18 V på marinebatteriet, så lyder det lidt højt.
                      Som andre er inde på, så er det normalt med op til ca 14V på et alm. bilbatteri, men det kan jo være, at marinebatteriet er lidt anderledes!

Bent, har du prøvet at sætte f.eks. et varmebånd (det tager ikke skade af overspænding) på marinebatteriet og så måle spændingsfaldet. Hvis det ligger på 13-14V, så mener jeg at batteriet er raskt.
                      Batterier kan sagtens vise en lidt højere spænding, når der ikke er belastning på det…

munkholm
                      Deltager
                        • Neutron star

Tak Lars, jeg tror jeg prøver med et varmebånd og ser hvad der sker. Håber den kommer ned i det normale felt, uden skader

CTEK XS 3600 er til alle typer. Batteriet AGM type har en standby på 13,6 – 13,8V som vel er ret nomalt.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Deep cycle batteri og 18v' er lukket for nye svar.