De værste astroabstinenser stillet

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI De værste astroabstinenser stillet

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 709 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg fik lige 1½ time mellem skyerne i går eftermiddag og fik set på Månen fra ca kl 1630 – 1800.

Planen var at observere videre når det blev mørkt og bl.a se ISS.

Jeg lod newtonen hænge på den permanente opsætning i kikkertskuret og fandt den gamle EQ5 med dc motore frem, IN ED 70 refraktoren, 2″ penta prisme (retvende diagonal) samt 2″ 23mm Plössl okular.

Der må have været lidt dis i atmosfæren for der var ikke megen kontrast på Månen.

Men lige i terminatoren skilte Manilius sig markant ud med sin krid hvide, ja nærmest selvlysende kraterring.

Ligeledes var de tre kratere længere sydpå langs terminatoren, Theophilus, Cyrillus og Catharina også meget mere markante end de øvrige kratere.

Her et skud med iPhone hold foran okularet:

Jeg prøvede at sætte en 2″ TeleVue 4xPowerMate på, men det var ikke særlig godt, så jeg gik tilbage til kun okularet.

(Jeg glemte desværre at prøve til med 2″ 2xbarlow)

Det blev derværre ikke til mere da fruen syntes vi skulle se på en anden måne, nemlig Moonjam som spillede til Hansted Live i Svendborg.

Da vi endelig kom hjem var der totalt overskyet.

/Rudi B. Rasmussen

jakob1234
      Deltager
        • Nova

Altid godt 😀

Jeg glæder mig også til sæsonen går i gang – er der nogen som har det der kort, som viser hvornår det er mørkt nok i henhold til månederne?

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Jeg har observeret deep-sky halvanden til to timer hver nat de sidste fire nætter, så for mig er sæsonen i fuld gang.

Thomas, Bornholm

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'De værste astroabstinenser stillet' er lukket for nye svar.