De sidste småting i Egeskov..

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER De sidste småting i Egeskov..

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 160 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Har gået og puslet med at få de sidste ting på plads inden sæsonen med variable stjerner starter.

Jeg har lavet en hylde til fralægning af håndkontrol og diverse udstyr. Det er ikke helt enkelt når den skal monteres på en søjle.

Men jeg har prøvet at lave en krum hylde, det blev således

Jeg har monteret de to USB hubs jeg bruger nedenunder hylden. De lå hele tiden i vejen, og på denne måde sidder de beskyttet.

Lidt større:

Set ovenfra:

Jeg har også fået lavet en skrue til justering af polhøjden. Et stykke passende messing og lidt arbejde med drejebænken:

Så er der kommet et guideteleskop på. En vidunderlig Vixen akromat, 102 mm åbning.
      Den ses her med DMK21 guideskop monteret.

Og til flatfieldning har jeg fået skruet denne liste op:

På den kan jeg hænge min flatfieldbox, så den er i en passende position for C14’eren.

Så næste gang det er klart kommer der nok et CCD kamera i C14’eren.

mvh
      Jens

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Flot arbejde, men… Hvorfor sidder der en kagerulle i okularudtrækket på C14’eren?

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Det er så jeg kan rulle dejen ud på den store hvide bageplade på væggenSmile

Spøg til side, det er en cylinder med lidt silicagel tørremiddel. Jeg har haft lidt fugt på indersiden af korrektoren.

Den ser sådan ud:

og inde i tubus:

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Aha! Det var jo smart fundet på.

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Hej Jens

Fin opstilling

Din Vixen er placeret længst væk fra ophængningspunktet, hvor

14″eren er fastgjort. Er der ikke fare for nedbøjning?

Kan guidekikkerten ikke placeres tættere på ophængningspunktet?

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hej Torben.

Der er mangfoldige måder at placere en guidekikket på en C14. Masser af eksempler på nettet, og nogle endda meget opfindsomme.

Måden med de to prismeskinner er dog ganske meget brugt, og både opstilling og tubus på C14 er stiv nok til at tillade opsætningen, ser det ud til. Nu må det jo komme an på nogle praktiske forsøg.

Jeg blev f.eks inspireret af denne side:

http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=1260553

Jeg er iøvrigt mere bekymret for mirror-flop, og hvis det er et stort problem, så må jeg off-axis guide. En sådan har jeg, da jeg i sin tid (for knap 25 år siden) købte en Lumicon Giant Easy Guider. Den passer perfekt på C11 og C14.

http://www.cloudynights.com/classifieds/item/33519-lumicon-giant-easy-guider/

Men hovedsagligt er det jo exoplaneter og variable stjerner der interresserer, og her er skponeringer over 120 sek jo en sjældenhed. Drift imellem billeder er ikke et kæmpe problem.

mvh
                Jens

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej Jens

Nu ved jeg slet ikke, om den omtalte skinne kan placeres andre steder

end hvor den sidder. Af praktiske årsager er det vel bedst, at bredden

af den samlede åbning holdes så smal som muligt – altså at de to

instrumentåbninger sidder oven på hinanden, når teleskopet peger i syd.

Mirror-flop – du mener selvfølgelig mirror flip – altså at hovedspejlet

kan vippe?

EDIT: ok, det hedder flop

Ja, det kunne måske være st større problem end den øgede vægtbelastning.

Du efterlyste en 80 mm ED. Skal den afløse din Vixen?

mvh

Torben

Torben Taustrup2015-08-18 08:31:44

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'De sidste småting i Egeskov..' er lukket for nye svar.