› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › De fantastiske billeder – hvordan?
- Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 8 måneder siden af morten. This post has been viewed 60 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. juni 2010 kl. 10:46 #40027
daniel- Asteroid
Når jeg ser billeder taget af amatørastronomer, så undrer jeg mig meget over hvordan I kan se så mange utrolige detaljer med jeres teleskop? Jeg har prøvet at bruge mit ikke specielt dyre teleskop, og jeg kan ikke tilnærmelsesvis se det samme som jer.
Hvad er grunden til det?
Daniel 2010-06-16 10:57:09 16. juni 2010 kl. 11:57 #40028
mhansenDeltager- Nova
Det kan jeg ret hurtigt svare på.. Øvelse øvelse og øvelse. Udstyret bestemmer da også noget. Det er klart at en af de store RC kikkerter med et ordentligt kamera på naturligvis vil have potentialet til at tage bedre billeder end en 80mm med et Orion Starshoot II på. Men det er med dette her ligesom med ræs. Man kan helt klart køre hurtigere i en Lancer Evo end en Skoda Favorit. Men fordi man ejer en Evo vinder man jo ikke VM i Rally.
Et par gode erfaringer med på vejen. Hvis du ikke har råd eller lyst, til at anskaffe dig en automatisk fokuser, så kan jeg varmt anbefale en fokuser med trinjustering. Min er 1:10 og sammenligner jeg med den ordinære fokuser på min gamle Skywatcher newton, så er den her noget lettere at fokusere med. Ligeledes skal du kunne guide for at komme meget højere end 2 minutters eksponering. Det gør selvfølgelig også en forskel.Sidst men ikke mindst kan jeg nævne at de fleste af de store flotte billeder du ser herinde og på andre fora, er taget med “ægte” S/H kameraer med smalbåndsfiltre foran, som Hydrogen Alfa, Oxygen III og Svovl II. Hvis du gerne vil have uddybet hvad de forskellige filtre optager, vil jeg (og mange andre herinde) gerne uddybe.Jeg kan fortælle dig at jeg på nuværende tidspunkt har et 200mm GSO Newton på en Skywatcher EQ6 Pro med 80mm guideteleskop. Til det har jeg et Starlight Express M7C og et Starlight Express guidecam og alt det løse. Alt i alt en opsætning til omkring 20-30000 nypris. Og jeg tager bestemt heller ikke billeder i den samme kvalitet som mange andre herinde. På trods af at min pixel/buesekund opløsning faktisk er rimelig god.Så erfaring er alt!MHansen 2010-06-16 11:59:48 16. juni 2010 kl. 12:19 #40029
mortenDeltager- Super Nova
Hej Daniel
Når du ser på flotte farvebilleder, så husk: Vi SER ingenting. Kameraet ser, og det er der fandens til forskel på. Både visuel astronomi og astrofoto er fascinerende, men det er to helt forskellige dyr. Ved visuel astronomi ser du galakser, tåge etc som grå tåger som du måske endda kun kan se hvis du kikker lidt ved siden af selve objektet. Der er ingen farver, og få detaljer – du kan ikke købe dig til et teleskop der kan præstere det samme som du kan få med astrofoto og en 120 mm refraktor og bare 30 min eksponering. Det fascinerende ved visuel astronomi er at man faktisk kan se det, real time. Planeter er en anden sag, der kan du se farver og detaljer, som ikke er så vanvittigt langt fra de du ser på billeder.Når du fotograferer så udnytter du kameraets evne til at opsamle lys gennem flere timer, og det giver så meget mere information, at farver detaljer og alt det andet flotte kommer frem. I fototermer, så er den længste lukkertid dit øje kan præstere ca 100 ms. Prøv og se hvad du kan få ud af astrofoto med den lukkertid!Illustrerende eksempel: Lad os sige du køber en af orions monster dobson på 50″ = 127 cm. Det er et af de største amatørteleskoper, jeg kender til, at man umiddelbart kan købe, det koster 123.000 US$ – pæn lille kikkert, og helt sikkert med en WAF på 0,00:Det lyssamlende areal på orionen er ca. 112 gange større end 120mm refraktoren. D.v.s. vi får fanget det samme antal fotoner ved at eksponere 112 gange længere med 120mm refraktoren. Da øjets lukkertid er 0,1 sek skal der altså eksponeres 112*0,1 = ca 10 min med den lille kikkert for, at det samme antal fotoner er fanget. Det hører til sjældenhederne at vi poster billeder med kun 30 min eksponering.Bemærkning om kvanteeffektiviteten (=QE), d.v.s. antallet af sansninger pr foton. Den er ikke meget forskellig for et fuldt mørkeadapteret øje som for en CCD. (En stav fra en tigersalemander blev for mange år siden vist at have en QE på ca 1, men det er en helt anden historie).morten 2010-06-16 12:21:34 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'De fantastiske billeder – hvordan?' er lukket for nye svar.