› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Daystar Quark + et ekstra spørgsmål
- Dette emne har 13 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 670 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. september 2016 kl. 11:39 #150724
Anonym- Super Nova
Hejsa
Da jeg slog græsset her til morges, og da der var brug for en pause og en kold hindbærbrus , kom jeg i tanke om at der var nogen spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med. Det er til dels et spørgsmål der udspringer fra en tråd hvor AstroJensen kommer med et bud på et godt begynder teleskop.
Hvis man har en refraktor med en åbning på ca 100mm + Daystar Quark. Så har jeg forstået at men ikke behøver et ERF filter, men et UV/IR cut filter. Hvis det er rigtigt forstået så forstår jeg ikke hvorfor at Daystars egen hjemmeside skriver følgende : ” All DayStar Hydrogen a filter assemblies need to be used in conjunction with a lens cover and Energy Rejection Filter ” .
Mit andet spørgsmål går på: Vil al varmen ikke sætter sig i brandpunktet i diagonalen ? Og vil det stille særlige krav til valg af stjerne diagonal ?
Mit sidste spørgsmål går på noget helt andet. Er der nogen der kan forklarer mig hvad ” diffraction limited ” betyder. Har set det nogen gange på beskrivelserne for egenskaberne på en refraktor.
Igen tusind tak for alle de svar der måtte komme, de er meget værdisat.
Bedste hilsner
Jan.H =))
10. september 2016 kl. 13:39 #150729
jakob.andersenDeltager- Super Giant
Hvis du kan læse på engelsk, er her et par side om emnet “Diffraction limited”:
https://en.wikipedia.org/wiki/Diffraction-limited_system
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/phyopt/diflim.html
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffraction-photography.htmJakob A.
10. september 2016 kl. 13:50 #150730
Omkring Quark’en: En Quark er ikke bare et H-alpha filter. De kalder den selv en “Hydrogen Alpha Eyepiece”. Hvis du kigger på http://www.daystarfilters.com/Quark.shtml, så står den sætning, du henviser til ude i venstre side. Men den står som en generel notits, ikke specifikt for Quark’en. Der står også under selve produktet at “For use on refractors of F/4 to F/9, the user
needn’t worry about configurations. Just insert in your diagonal, add
an eyepiece and view.”Brændpunktet er ikke i diagonalen, men bag ved den. Normalt der, hvor okularet er. Desuden skulle spejlet i diagonalen gerne reflektere det meste af lyset og ikke absorbere det, og dermed er det begrænset, hvor meget energi, der bliver afsat der.
Jakob A.
10. september 2016 kl. 15:15 #150735
Anonym- Super Nova
Hej Jakob
Jeg kan se at begrebet “Diffraction limited ” kræver lidt mere nørderi fra min side. Mest fordi der introduceres nogle nye begreber jeg lige skal have et bedre greb omkring. Det skal nok komme, ikke mindst med de link du gav mig.
Og ja, jeg kan Engelsk/tysk/ og fransk til husbehov plus en smule Fynsk =))
Hvorfor jeg spurgte ind til begrebet var fordi jeg så en refraktor hvor der stod Diffraction limited. Gider ikke tænke at det lyder fint, men vil gerne forstå vad der tilbydes.
Fandt også en anden forklaring af begrebet ude på nettet der gav en overordnet forståelse, synes jeg:
” A definition of quality in an optical system indicating that it meets the Rayleigh criterion. This is met when there is no more than a quarter of a wavelength of light between the wavefronts reaching the focal point from all of parts of the aperture. “
Forklaringen af Quark’en/brændpunktet var super.
Jeg kan godt forstå det du skriver Jakob, men med faren for at fremstå dum, vil jeg alligevel tillade mig at spørge dig om jeg har forstået det rigtigt i det her eksempel:
Hvis jeg en refraktor på 150mm åbning men med et F/8 forhold, da behøver jeg stadigvæk ikke være bekymret, og kan stadig nøjes med et UV/IR cut filter.
MVH.
Jan.H
10. september 2016 kl. 15:22 #150738
astrojensenDeltager- Neutron star
En Quark kan ved en åbning på 80mm og derunder, bruges uden filter. Ved åbninger mellem 80 og 125mm skal der bruges et UV/IR filter foran diagonalen. Ved åbninger over 125mm skal der benyttes et specielt filter foran objektivet. Dette i følge Daystars vejledning.
I praksis er disse regler nok ret konservative og jeg ville ikke være bange for at bruge en Quark med et UV/IR filter foran diagonalen på en 150mm f/8 refraktor, men hvis det var en f/5 ville jeg nok være betænkelig ved det.
*
Diffraction limited, eller diffraktionsbegrænset, betyder at de optiske fejl i linsen eller spejlet er så små, at de ikke begrænser linsens eller spejlets opløsning, men at denne alene er begrænset af linsen/spejlets åbning.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2016-09-10 15:24:43 10. september 2016 kl. 16:58 #150741
Anonym- Super Nova
Hej Astrojensen
Det var en super god forklaring af begrebet ” Diffraction limited “. Ikke en god, men en virkelig…virkelig god forklaring.
Mit valg står nu mellem en 150 ED eller 100 mm refraktor fra APM. Har haft skrevet til Markus Ludes, og han har været ekstrem imødekommende og forklaret at de problemer der har været er blevet rettet, og at teleskopet ikke forlader butikken uden at optikKen er blevet tjekket.
Jeg kan godt lide tanken at jeg kan benytte mit teleskop til solobservation, og dermed have et teleskop der kan bruges når jeg har lyst. Derfor syntes jeg at en Daystar Quark er en super god ide.
Hvorfor det bliver en refraktor er der mange grunde til, men jeg syntes det er det nærmeste jeg kan komme på et , easy going telescope.
Og så er der bare en irrationel forelskelse, fra dag uno, i denne type af teleskop som tiltaler mig.
Hvis jeg en dag bliver ramt at det som jeg ofte læser som ” aperture feber ” så
må det blive en dobsonian jeg skal have fat i.
Endnu engang tak for alle de gode råd.
Venlig hilsen:
Jan.H
10. september 2016 kl. 17:09 #150742
Astro OpticsDeltager- Main Sequence
Hej Jan,
Astrojensens svar vedr. sikkerhed og filtrering ved brug af Daystar Quark på refraktor svarer fint til hvad Daystar oplyser.Herunder er et udpluk fra min hjemmeside vedr. Daystar Quark for refraktor:Sikkerhed og ekstra filtrering: Refraktorer op til 80mm i diameter som IKKE følger Solen konstant – (ikke har motor), behøves ikke yderligere filter. Man bør dog kun observere i kort tid ad gangen og med korte mellemrum køre teleskopet væk fra Solen. Et godt råd er montere et UV/IR Blockingfilter på indgangen af diagonalen alligevel. Refraktorer op til 80mm i diameter som følger Solen konstant – (har motor), bør have et UV/IR Blockingfilter monteret på indgangen af diagonalen. Alle refraktorer fra 80mm til 120mm i diameter bør have et UV/IR Blockingfilter monteret på indgangen af diagonalen. Alle refraktorer over 120mm i diameter bør have et Energy Rejection Filter (ERF) monteret foran frontlinsen på teleskopet. Alle refraktorer med Oil Spaced frontlinse eller indvendig Corrector, Field Flattener eller Petzwal Lens bør have et Energy Rejection Filter (ERF) monteret foran frontlinsen på teleskopet. Kontakt evt. teleskop leverandør / producent for at få klar besked om dette.
Mvh
Mogens Zachariasen
http://www.astro-optics.dkForhandler og importør af astronomisk udstyr til private, til skoler og til EU siden 1995.
Celestron, Sky-Watcher, Baader Planetarium, Explorer Scientific, ADM Accessories,
Starlight Xpress, Atik Cameras, ZW Optical, Lunt Solar Filters, Daystar Filters.10. september 2016 kl. 17:49 #150743
ASTRO OPTICS wrote:
Hej Jan,
Astrojensens svar vedr. sikkerhed og filtrering ved brug af Daystar Quark på refraktor svarer fint til hvad Daystar oplyser.Herunder er et udpluk fra min hjemmeside vedr. Daystar Quark for refraktor:
Sikkerhed og ekstra filtrering: Refraktorer op til 80mm i diameter som IKKE følger Solen konstant – (ikke har motor), behøves ikke yderligere filter. Man bør dog kun observere i kort tid ad gangen og med korte mellemrum køre teleskopet væk fra Solen. Et godt råd er montere et UV/IR Blockingfilter på indgangen af diagonalen alligevel. Refraktorer op til 80mm i diameter som følger Solen konstant – (har motor), bør have et UV/IR Blockingfilter monteret på indgangen af diagonalen. Alle refraktorer fra 80mm til 120mm i diameter bør have et UV/IR Blockingfilter monteret på indgangen af diagonalen. Alle refraktorer over 120mm i diameter bør have et Energy Rejection Filter (ERF) monteret foran frontlinsen på teleskopet. Alle refraktorer med Oil Spaced frontlinse eller indvendig Corrector, Field Flattener eller Petzwal Lens bør have et Energy Rejection Filter (ERF) monteret foran frontlinsen på teleskopet. Kontakt evt. teleskop leverandør / producent for at få klar besked om dette.
Har du et link til selve ERF’en? Linket ovenfor viser bare et billede.
10. september 2016 kl. 19:53 #150744
FinnDeltager- Neutron star
Hej Thomas
Er det ikke sådan en du har ???? Hvis det er så slår den aldt andet til jorden, var ret imponeret af den vi kikkede i på Starperty.
Måske også lidt vant med det system jeg køre med
10. september 2016 kl. 20:20 #150746
astrojensenDeltager- Neutron star
Jep, det er sådan en Quark, jeg havde med til starparty.
Thomas, Bornholm
10. september 2016 kl. 20:24 #150748
FinnDeltager- Neutron star
Ingen tvivl Jensen den slår alt visuelt, på nær min lille PSTmod men den er nu heller ikke rar at kikke i visuelt, svejseøjne tilfølge 🙁
m Finn
10. september 2016 kl. 21:07 #150749
Astro OpticsDeltager- Main Sequence
Har du et link til selve ERF’en? Linket ovenfor viser bare et billede.
Hej Jan,Har et link til Daystar:
Et monteret ERF på 150mm vil lande på ca. 8.700 inkl. moms, hvis det tages hjem sammen med en Quark.OBS! Daystar bruger normalt et gulligt filter nu, frem for det røde som ses på billedet. Har desværre ikke præcist navn eller data på filteret.Hvis du ønsker priser på andre størrelser så sig til.
Mvh
Mogens Zachariasen
http://www.astro-optics.dkForhandler og importør af astronomisk udstyr til private, til skoler og til EU siden 1995.
Celestron, Sky-Watcher, Baader Planetarium, Explorer Scientific, ADM Accessories,
Starlight Xpress, Atik Cameras, ZW Optical, Lunt Solar Filters, Daystar Filters.11. september 2016 kl. 09:06 #150755
clauskafDeltager- Nova
Der er også andre muligheder: Baader
11. september 2016 kl. 12:17 #150759
Anonym- Super Nova
Hejsa
Tak til Mogens/Astro-optics og ClausKAF Daystar Quark’en bliver højst sansynlig først købt til foråret. Det var lige så meget et undersøgende spørgsmål for at få at vide hvad der skulle til for at forvandle den refraktor jeg vil købe (fra AMP enten 150mm ed eller 100mm triplet også fra APM) til et sol-teleskop.
Jeg synes af Daystar’en virker som en genial løsning, der kan maksimerer udnyttelse af den Refraktor jeg end måtte ende med at købe.
Endnu engang tak for jeres tid og gode råd, ” allesammen ”
Venlig hilser fra
Jan.H
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Daystar Quark + et ekstra spørgsmål' er lukket for nye svar.