Daugård

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Daugård

• Dette emne har 43 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 1130 times
Viser 14 indlæg - 31 til 44 (af 44 i alt)
  • Forfatter

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

Et teleskopmuseum kunne være uhyre interessant, især hvis teleskoperne kunne blive brugt af sagkyndige til himmelfremvisning, som det sker på teleskopmuseet i Japan.

Ang. de gamle teleskoper ude hos ældre folk, så bør vi lægge en del enthusiasme i, at få besøgt dem og finde ud af, hvad de har og hvordan det skal gå videre efter deres død, så det hele ikke ender som storskrald. Hvad der for den uindviede kan se ud som ubrugeligt skrammel, kan for en anden være nærmest uvurderlige klenodier, som i eksemplet med min 150mm newton fra Nordisk Astro Optik. Der kan også let forsvinde nærmest uerstattelige bøger og tidsskrifter.

Interessen for emnet taget i betragtning, bør det have sin egen kategori her på forum.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Dennis torsten wrote:

God ide, Allan.Jeg tænkte faktisk det samme, om man kunne opfordre nogle af de “gamle” til at skrive nogle indlæg. Ikke nødvendigvis noget dybsindigt, men måske bare en anekdote som man har husket gennem tiden…mvhJens

Haha…Jens ! Du er jo selv én af de “gamle”, i alt fald i dén henseende !

Jeg er så superheldig at jeg har alle numre i alle årgange af “Dansk Amatør Astronomi”, “Astronomi & Rumfart”, og “amatørASTRONOMEN”.

Der i står beskrevet alt hvad der er værd at vide om dansk amatør astronomi, gennem en 20 års periode.

Især “Foreningsnyt”, som findes i alle 3 udgaver, er en guldgrube !

For mig står “Esbjerg-banden” som et vendepunkt, og nyskabelse i dansk amatør astronomi ! Bjørn Franck Jørgensen, Lars Lindhard, Ebbe Sørensen, m.fl., indførte en helt ny pioner ånd, både med udgivelse af tidsskrift, men også med at gå forrest i nye spændende projekter.

Og resten: Ja, det er jo som sagt, -historie

I lige måde, Dennis!

Jeg husker en masse gode år hvor Horsens foreningen virkeligt var fremme i skoene. Også Aksels fantastiske tegninger af planeterne er noget der står meget klart og tydeligt.

Hele den periode kunne det være godt at få nedfældet på, ja om så ikke papir, men så internettet…

mvh
        Jens

spatzek
        Deltager
          • Super Giant

Lad os blive lidt på den “gamle dage” tråd. For 35 år siden opdaterede jeg min okularsamling, der kom med min Celestron 8. Jeg fik købt et par dejlige Plössl okularer i Paris hos Clavé (den originale ejer) og fra USA kom en 19 mm WideField fra Televue. De 3 okularer bærer præg af mange års brug, men de holder stadig og selvom meget er solgt og købt siden, så bruger jeg dem stadig, primært på min 5″ refraktor til natteobservationer

Spatzek2017-04-15 17:42:19

dennis.torsten
            • Main Sequence

Spatzek wrote: Lad os blive lidt på den “gamle dage” tråd. For 35 år siden opdaterede jeg min okularsamling, der kom med min Celestron 8. Jeg fik købt et par dejlige Plössl okularer i Paris hos Clavé (den originale ejer) og fra USA kom en 19 mm WideField fra Televue. De 3 okularer bærer præg af mange års brug, men de holder stadig og selvom meget er solgt og købt siden, så bruger jeg dem stadig, primært på min 5″ refraktor til natteobservationer

Jeg har meget stor respekt for alles meninger ! Det har jeg virkelig ! Alle skal have mulighed for at udtrykke deres meninger !

Dennis torsten2017-08-03 13:46:38

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Mangler vi ikke et område til “klassisk udstyr”?, a la det der findes på Cloudynights? Det er et meget interessant område, som ofte rummer emner af stor historisk interesse? Selv i vores lille land er der mange klassiske teleskoper og observatorier..

mvh
              Jens

spatzek
              Deltager
                • Super Giant

Enig Jens, vi kan jo næsten selv “komme på museum”.

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

Jens.Jacobsen wrote: Mangler vi ikke et område til “klassisk udstyr”?, a la det der findes på Cloudynights? Det er et meget interessant område, som ofte rummer emner af stor historisk interesse? Selv i vores lille land er der mange klassiske teleskoper og observatorier..mvhJens

Hmm, en pendent til Cloudynights?? Jeg ved ikke, du nævner det jo selv, idet du nævner Cloudynigts. Det er der, det sner, men “kundeunderlaget” i Danmark er simpelthen for lille, fordi som Lars Zielke siger det, de relativt få astronomiinteresserede, der figurerer på forum i forhold til dem, der findes i Danmark.

Der er flere, der slet ikke er på forum og end ikke læser det. De glor bare på universets vidundere og har disse instrumenter ikke til gavn for andre, men blot anskaffet i egen interesse og så må historien gå sin gang, når manden med leen indhenter den pågældende.

I øvrigt så har vi jo netop Cloudynights for hvor mange har fx en Alvan Clark eller andre lige så eksotiske gamle “rør” i Danmark? En GOTO, en Nikon eller Pentax, en Clavé og mange andre gamle klassikere? Jeg gætter på, de fleste af “de gamle” herhjemme har en eller anden Zeiss eller russisk ditto, en Unitron/Polarex og måske en A-P før ED’ens tidsalder. Og det er så dét.

outlook2017-04-16 15:25:40

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mira.ceti
                  Deltager
                    • Moon

Hej.

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at Horsens Astronomiske Forening skam stadig eksisterer i bedste velgående. Foreningen blev til på initiativ af mig og blev stiftet i 1981. Forøvrigt vil Astronomisk Selskab’s næste generalforsamling blive afholdt i vores nuværende klublokale på Naturcenter Skovgård.

Med venlig hilsen

Eigil Pedersen

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

I øvrigt så har vi jo netop Cloudynights for hvor mange har fx en Alvan Clark eller andre lige så eksotiske gamle “rør” i Danmark? En GOTO, en Nikon eller Pentax, en Clavé og mange andre gamle klassikere? Jeg gætter på, de fleste af “de gamle” herhjemme har en eller anden Zeiss eller russisk ditto, en Unitron/Polarex og måske en A-P før ED’ens tidsalder. Og det er så dét.

Du ville blive voldsomt forbavset, min ven, hvis du vidste, hvor meget forskelligt, der ligger rundt omkring derude. Zeiss, Steinheil, Merz, Carl K. Sørensen, Nordisk Astro Optik, Astro Mekanik, Lichtenknecker, A. Jaegers, TAL, Questar, Vixen, Carton, Bausch and Lomb… Alt det, undtagen Questaren har jeg set (eller ved eksisterer) alene på Bornholm! (NB! Ikke hos mig!)

Jeg ser lidt sådan på det: Vi kan enten lave et underforum her, for de relativt få der måtte have interesse i det, og så få i det mindste nogle indlæg og tråde om emnet, eller man kan lade være, på grund af for få interessenter, og så slet ikke få nogle indlæg og diskussioner og se hele historien blive glemt, fordi ingen diskuterer den.

Thomas, Bornholm

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Det var lige det jeg ville vide.. I øvrigt har jeg selv en Vixen Super Polaris i kælderen fra de goe gamle 80’ere. Men hvornår skal vi kalde et teleskop en klassiker? Hvor langt tilbage i tiden og under hvilke kriterier?

Nogle fortjener prædikatet qua popularitet fx Skywatcher 80 ED, “folkeapo’en”. Nogle fordi de er sjældne og nogle pga. optikken fx Vixen FL teleskoperne også fra 80’erne. Andre igen pga. blot alder som de antikke af slagsen.

I øvrigt er det jo ikke blot linseteleskoper, naturligvis. Men taler vi om alder er de jo nærmest enerådende. Jo, jeg har da klassikere i den forstand, når vi snakker om Zeiss, Unitron og Yamamoto, altså hvad vi absolut vil kalde klassikere og alle kendetegnet ved en vis alder og en kvalitet over middel, mekanisk som optisk.

outlook2017-04-17 10:04:36

Hilsen Leif,
                        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Men hvornår skal vi kalde et teleskop en klassiker? Hvor langt tilbage i tiden og under hvilke kriterier?

Ja, det er en vanskelig definition, som vi også jævnligt bøvler en del med på CN og ikke har fundet noget endegyldigt svar på endnu. Som udgangspunkt kunne man jo sige, at teleskopet skulle være mindst 30 år gammelt, eller som specifik model være introduceret for mindst 30 år siden. En Questar kan således være en klassiker, selvom den stadig produceres. Det samme gælder en Zeiss Telementor, der introduceredes i 1972, men som produceredes indtil 1994. På CN betragter de fleste også et teleskop som en klassiker, hvis enten optikken ELLER størstedelen af teleskopet er +30 år gammel. Hvis optikken er nyfremstillet til en ældre teleskoptubus, fordi den oprindelige optik er gået tabt, så føler de fleste tilsyneladende, at teleskopet skal være betydeligt ældre en 30 år eller meget unikt, for at det skal være interessant.

Et indtil for nylig ret overset emne er hjemmebyggede instrumenter. Naturligvis er mange ikke særlig bevaringsværdige, men repræsenterer alligevel noget vigtigt, nemlig at amatørastronomens interesse kan være så overvældende stor, at han giver sig i kast med at producere egen udrustning. Enkelte instrumenter er af en sådan kvalitet eller egenartet konstruktion, at de er særdeles bevaringsværdige. Se blot på denne hjemmelavede ækvatorialmontering med motordrev, som jeg via Johannes’ mellemkomst reddede fra lossepladsen (bogstavelig talt!), da ingen anden ville have den, fordi den ikke kunne udstyres med GOTO:

Thomas, Bornholm

outlook
                          Deltager
                            • Super Nova

Jeg vil ikke definere hjemmelavet som klassikere. Bevares, de har meget vel et klassisk udtryk, men er jo unikke som der kun findes et eksemplar af. Mit krav er at de i hvert fald er produceret i et vist antal og sat til salg og opnået en form for status og navnkundighed blandt amatører i årene (+30), der er gået. Men den (antikke) montering du har dér er jo herlig og rigtignok bevaringsværdig, men en klassiker er det ikke iflg. mit ovennævnte kriterium.

Hilsen Leif,

morten
                            Deltager
                              • Super Nova

Som dreng var jeg medlem af Lyngby Astronomiforening For Amatører (LAFA). Så vidt jeg husker var Uffe Gråe Jørgensen også medlem.

Er der nogen, der ved, hvad der blev af den forening.

astrojensen
                              Deltager
                                • Neutron star

Jeg vil ikke definere hjemmelavet som klassikere.

De er nok en kategori for sig selv, men jeg synes, de hører hjemme i et forum for klassiske instrumenter og astronomihistorie, hvis de har alderen til det. Ofte afspejler de jo de gængse amatørinstrumenter i den tid, hvor de er bygget. Nogle gange gør de det ikke og så har vi ofte at gøre med særligt bemærkelsesværdige instrumenter.

Thomas, Bornholm

Viser 14 indlæg - 31 til 44 (af 44 i alt)
                              • Emnet 'Daugård' er lukket for nye svar.