› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Daugård
- Dette emne har 43 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 1129 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. april 2017 kl. 21:36 #159446
spatzekDeltager- Super Giant
Ja, en store gave og godt nok en helt anden tid. Os, der had været amatører i mange år har oplevet en helt vild udvikling, som jeg godt kan reflektere med mild forundring. Bare perioden 1977-2017. Og hvad så med de næste 40 år?
10. april 2017 kl. 23:11 #159447
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg fik også en lille smule af den gamle tid med, idet de fleste af mine lærebøger om astronomi var fra 1900 – 1950 og mine mentorer var Per Darnell og Jens Østergaard Olesen. Især Darnell havde en fabelagtig hukommelse og veludviklet fortælletalent og kunne vælte anekdoter om danske amatørastronomer fra sig i en lind strøm.
Læser man de gamle, de rigtig gamle, astronomiske tidsskrifter, så vil man også se, at amatørobservatorier ikke var helt så sjældne, som man tror, men de fleste var naturligvis ganske beskedne, med små 60mm – 80mm linsekikkerter og den slags.
Grejet i dag er lysår foran det, de fleste havde adgang til så sent som i midt-1990’erne, i hvert fald på kamera- og teknologisiden.
Thomas, Bornholm
10. april 2017 kl. 23:12 #159448
mhansenDeltager- Nova
morten wrote: Bare for god ordens skyld. Min anmodning om ikke at offentliggøre adressen på mit observatorie var ikke ment som en kritik af nogle indlæg eller enkeltpersoner. Bare et ønske om ikke at få adressen nævnt her.
Ud fra trådens oprindelige emne. Hvis en person herinde falder over dit observatorium, uden at vide at det er dit, er det jo svært at tage højde for det uden først at nævne det.
MHansen 2017-04-10 23:14:29 12. april 2017 kl. 11:13 #159471
mejerDeltager- Super Nova
Der er ingen bad feelings herfra. Jeg er sådan et rart menneske.
Grunden til, at jeg ikke har været så aktiv på det sidste er, at jeg er ved at lave en racerbil, og der går der godt nok meget tid, med at finde de rigtige stumper.
Mejer 2017-04-12 11:14:48 13. april 2017 kl. 12:26 #159487
Mejer – jeg fik også lavet min nyeste racerbil
13. april 2017 kl. 16:38 #159488
allan_dystrupDeltager- Nova
Spatzek, Thomas… og andre —
Det ville være intesessant hvis I “gamle, garvede amatører” kunne samle op på og videreformidle jeres oplevelser og erfaringer med dansk amatør astronomi gennem de år, I har været 1.hånds vidner.
Jeg selv har været ude af miljøet de seneste årtier efter min start tilbage i 1965, og har kun på 2. hånd og sporadisk gennem årene læst indlæg i tidsskrifter og bøger fra folk som Strömgren og Luplau Janssen.
Kunne det ikke være interessant med en fast tråd her i Astro-Forum for dansk amatørastronomis historie ?
Allan
13. april 2017 kl. 16:45 #159489
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
God ide, Allan.
Jeg tænkte faktisk det samme, om man kunne opfordre nogle af de “gamle” til at skrive nogle indlæg. Ikke nødvendigvis noget dybsindigt, men måske bare en anekdote som man har husket gennem tiden…
mvh
Jens13. april 2017 kl. 17:18 #159490
allan_dystrupDeltager- Nova
Ja, instrumenter, projekter, historier, oplevelser, samtaler — brikker i et puslespil, som kunne hjælpe med at sammenstykke en uformel historie for dansk amatørastronomi gennem de seneste årtier.
Efter jeg startede op på hobby’en igen, da jeg blev sat på græs (gik på “aftægt”…) for et par år tilbage, er jeg også stødt på flere ældre amatører rundtom i landet i forbindelse med køb af diverse udstyr. Disse har næsten altid overrasket ved at have fantastiske klenodier i baglokalet, fra små og større klassiske Zeiss og Intes’er til TAK og AP teleskoper, samt historier om tidligere gear som Mertz’er og 4” Unitron’er — foto-ækvatorialt opstillet med mekanisk drev og hele “svineriet”! Der er meget guld i den danske muld…
Allan
Allan_Dystrup 2017-04-13 17:26:40 13. april 2017 kl. 20:33 #159492
Tom A og jeg talte faktisk om, ved sidste Avnø-træf, at vi skulle starte en gruppe her på forum, dedikeret til klassisk dansk astronomi. Altså historie, ældre teleskoper, gamle artikler, alt den slags.
Meget apropo dukker det op i dag, hvor jeg sidder og nørkler med restaureringen af det eneste kendte overlevende teleskop fra det længst hedengange Nordisk Astro Optik.
Thomas, Bornholm
13. april 2017 kl. 21:19 #159494
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Vi kunne jo tage emnet op på Kompedal??
Måske kunne det endda blive til et indlæg, hvis man kunne samle noget grafisk materiale sammen.Det er forøvrigt ikke så længe siden jeg besøgte Sirius observatoriet i Vejle..
13. april 2017 kl. 21:45 #159495
Kunne være spændende, jeg har nogle tråde tilbage via E.V. Petersen. Bogen “Uranias Tjenere” er stadig en fantastisk bog, hvis man er interesseret i den amatørastronomiske historie her i landet. Dog mangler vi en gennemgang siden 60erne og til år 2000. Der skete meget. NATs nedlæggelse, de første rigtigt levedygtige lokale amatørforeninger, Dansk Amatør Astronomi, senere Astronomi & Rumfart. Tycho Brahe Planetariums oprettelse, nedlæggelse af A&R, Aktuel Astronomis år i 90enre og ikke mindst Astronomisk Selskab og de store oprør på generalforsamlinger og Astronomisk Tidsskrifts endeligt. Knirkeriet mellem de “gamle” lokalforeninger og AS grundet for ens sammenfald og en masse andet. F.eks. Perssons virke indenfor ATM og amatørastronomien i 70erne.
13. april 2017 kl. 21:47 #159496
RudiDeltager- Neutron star
Spændende drejning denne tråd har taget, fra et uldent Google Strertview billede over et hemmeligt observatorie hvis placerings nævnelse er et paradoks der er en vis østrisk fysikers kats tilstand værdig over racerbiler og til sidst om gammel dansk astronomi skal tages op i en særskilt tråd her. Det sidste syntes jeg lyder rigtig spændende, kan ikke selv bidrage men vil rigtig gerne høre mere
/Rudi B. Rasmussen
13. april 2017 kl. 21:54 #159498
En tråd kan man altid lave, men den bliver hurtigt uoverskuelig, eller glemmes og drukner i mængden. Det bedste ville være, at have en undergruppe om astronomihistorie og gamle teleskoper. Det er kommet “på mode” flere steder. Der er lige kommet en gruppe udelukkende til klassiske teleskoper på astro-foren.de og det er ikke den mindst aktive gruppe. Et andet tysk forum fik nærmest øjeblikkeligt også en sådan gruppe, der også er temmelig aktiv. Cloudy Nights har et forum for “Classic Telescopes” og det er absolut et af de mest aktive fora der.
Thomas, Bornholm
14. april 2017 kl. 07:54 #159503
dennis.torsten- Main Sequence
Jens.Jacobsen wrote: God ide, Allan.Jeg tænkte faktisk det samme, om man kunne opfordre nogle af de “gamle” til at skrive nogle indlæg. Ikke nødvendigvis noget dybsindigt, men måske bare en anekdote som man har husket gennem tiden…mvhJens
Haha…Jens ! Du er jo selv én af de “gamle”, i alt fald i dén henseende !
Jeg er så superheldig at jeg har alle numre i alle årgange af “Dansk Amatør Astronomi”, “Astronomi & Rumfart”, og “amatørASTRONOMEN”.
Der i står beskrevet alt hvad der er værd at vide om dansk amatør astronomi, gennem en 20 års periode.
Især “Foreningsnyt”, som findes i alle 3 udgaver, er en guldgrube !
For mig står “Esbjerg-banden” som et vendepunkt, og nyskabelse i dansk amatør astronomi ! Bjørn Franck Jørgensen, Lars Lindhard, Ebbe Sørensen, m.fl., indførte en helt ny pioner ånd, både med udgivelse af tidsskrift, men også med at gå forrest i nye spændende projekter.
Og resten: Ja, det er jo som sagt, -historie
14. april 2017 kl. 09:00 #159504
outlookDeltager- Super Nova
Allan_Dystrup wrote: Ja, instrumenter, projekter, historier, oplevelser, samtaler — brikker i et puslespil, som kunne hjælpe med at sammenstykke en uformel historie for dansk amatørastronomi gennem de seneste årtier.
Efter jeg startede op på hobby’en igen, da jeg blev sat på græs (gik på “aftægt”…) for et par år tilbage, er jeg også stødt på flere ældre amatører rundtom i landet i forbindelse med køb af diverse udstyr. Disse har næsten altid overrasket ved at have fantastiske klenodier i baglokalet, fra små og større klassiske Zeiss og Intes’er til TAK og AP teleskoper, samt historier om tidligere gear som Mertz’er og 4” Unitron’er — foto-ækvatorialt opstillet med mekanisk drev og hele “svineriet”! Der er meget guld i den danske muld…
Allan
Ja, lav endelig en kategori her på forum og ikke kun en tråd. Og så bliver det jo unægtelig spændende på teleskopfronten de kommende år med disse klenodier på markedet.
På den anden side, hvis der er gode klassikere imellem var det måske også på sin plads med et museum selvom det kræver mere entusiasme og flere midler.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Daugård' er lukket for nye svar.