› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › darks, Flats, Bias – ja eller nej
- Dette emne har 34 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 916 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. januar 2009 kl. 11:10 #8194
bjoern.andersen- Main Sequence
Hej,
Jespers sidste kommentar:Med DSLR synes jeg det er bedst at tage nogle darks både før og efter fotosessionen, af hensyn til chiptemperaturen.Hvad sker der i en DSLR chip med hensyn til støj hvis man tager darks både før og efter man har taget sine “lifhts” med hensyn til støj – kan man faktisk se en forskel i støj ved forskellige chip temperaturer?jeg syntes Jesper rammer præcist her, da man måske kan opfatte en DSLR chip som “designet” til at virke godt i et meget bredt temperaturområde uden extra køling. Er det forkert at tro at den f.eks har sin optimale funktion ved 20C hvor langt de fleste mennesker jo tager billeder. Man kunne jo – når man ser Jespers kommentar tro, at kameraets indbyggede “Darks” i så fald ville være mere rationelt at anvende (jævnfør kommentarene ovenfor om at man normalt vil skulle bruge 5 (min) Darks.Den indbyggede “Dark” er jo integreret i selve “lightoptagelsen” – og ikke tidsforskudt i forhold til “lightoptagelsen”, hvad darks før og efter jo er.Siger man at man tager 3-5 darks før fotografering og 3-5 efter man har taget sine billeder, har man jo i pralksis brugt nærmest den samme totaltid??, og mon ikke temperaturen i chippen på denne måde holdes mere konstant?men, ud over dette er det jo rart for en “håbløs” amatør at der er så mange som gerne vil kommentere og hjælpe, og det lærer man jo meget godt af.17. januar 2009 kl. 11:34 #8196
mstauningDeltager- Black Hole
Jeg syndtes at jeg kan se forskel på om jeg har brugt bias eller ej, selv om mine darks jo er samme længe og temp. Bias skal jo også fratrækkes flats.
17. januar 2009 kl. 11:38 #8197
jespergDeltager- Super Nova
Bjørn Andersen wrote: hej,
Der var en her på forum som henviste til Canons side hvor Jesper Grønne har en artikel om astrofoto med DSLR (EOS Canon), og han henviser til at man uden problemer kan bruge “Dark substraction” som er standard i disse kamera’s, og at man ikke behøver at lave “darks” når man har denne funktion i sit kamera.Jeg vil lige gøre opmærksom på at artiklen er skrevet til potentielle nye astrofotografer, der har brug for lidt starthjælp (og endnu ikke har teleskop og EQ-montering).
Brugerne i det her forum er jo alle kommet videre, og bruger f.eks. manuelle darks.
Kameraets indbyggede funktion er meget velegnet til begyndere, det forbedrer billederne ved blot at slå funktionen til før optagelserne.Jeg håber at artiklen vækker interessen for astrofoto hos “nye” folk, og at I “gamle” astrofotografer også finder artiklen lidt interessant.
…
Vil lige gøre opmærksom på at man skal oprette sig som bruger på CanonEOS.dk
http://canoneos.dkmvh
Jesper Grønne
Jesper G.
17. januar 2009 kl. 12:04 #8206
mstauningDeltager- Black Hole
Men Jesper sådan noget kan man ikke skrive uden at vi andre straks tager det til os – Hmm behøver jeg så at…. Nå det gør jeg 😉
17. januar 2009 kl. 12:15 #8210
jesperDeltager- Neutron star
Her er lige et klip fra Maxim manualen:
It should be mentioned that bias is also included in dark frames. As such, it actually is possible to perform accurate calibration without using bias frames. That said, you should always use bias frames if either of the following are true:-
You are using exposure scaling to match dark frames to light frames
-
You are using flat-field frames but are not using matching dark frames (“flat-darks”)
That said, bias frames are extremely easy to acquire, so there is little reason to skip them. You can quickly acquire 10 or 20 frames to average, so the read noise in the bias frames will not be contributing to your overall noise level.
“Little reason to skip them” må jo så betyde at Maxim under alle omstændigheder vil kalibrere korrekt, selvom der er matchende darks tilstede. Man bør nok checke sin software i den henseende.Bjørn: Mørkestøjen bliver mindre jo koldere chippen er. Det er derfor man køler og temperaturregulerer CCD kameraer. DSLR kameraer er jo ikke kølede eller temperaturregulerede, og det er derfor en god ide at lave en masterdark, bestående af darkframes fra før og efter sessionen, for således at få det bedste gennemsnit, temperaturmæssigt.Den indbyggede darkframe rutine i DSLR kameraer virker, men det er altid bedre at lave en masterdark, bestående af mange darks, for at komme tættere på det bedste gennemsnit i mørkestøjen. Udover det spilder man jo også, som de andre nævner, en masse tid under selve fotosessionen, ved at skulle vente på en dark efter hver light. Det er bedre at ydnytte tiden mens man sætter udstyret op, og mens man piller det ned.Læs i øvrigt Jesper Grønnes artikel. Der er bunker af god information der. Måske kunne vi overtale Jesper til at lave en link til artiklen et sted hvor man ikke behøver at være medlem?17. januar 2009 kl. 12:20 #8212
jespergDeltager- Super Nova
Jamen Michael, det er da dejligt at artiklen bliver læst
Det med at kameraet bruger tid op den automatiske dark, og om man skal bruge tid på det, afhænger jo også af hvor utålmodig man er.
Det er nemt med den indbyggede funktion, men et komplet bibliotek af darks er naturligvis tidsbesparende, når det først er opbygget.
mvh
Jesper.
Jesper G.
17. januar 2009 kl. 12:20 #8213
Anonym- Nova
Nu tager det jo også ca kun 1 min at tage en bunke bias, som kan genbruges i lang tid.
Søren
17. januar 2009 kl. 12:30 #8223
jespergDeltager- Super Nova
Jesper wrote:
Læs i øvrigt Jesper Grønnes artikel. Der er bunker af god information der. Måske kunne vi overtale Jesper til at lave en link til artiklen et sted hvor man ikke behøver at være medlem?Tak for kommentaren Jesper
Jeg skal overveje en alternativ placering, hvor artiklen kan læses uden at man skal oprette sig som bruger.
Det er i øvrigt uforpligtende og ukompliceret at tilmelde sig:
http://canoneos.dkmvh
Jesper.
Jesper G.
17. januar 2009 kl. 13:34 #8226
bjoern.andersen- Main Sequence
Hej,
Skal det forstås derhen at en Kamera DSLR CHIP er mere “temperatur stabil” med hensyn til støj end en CCD chip som så behøver kontrolleret køling???
17. januar 2009 kl. 13:45 #8231
mstauningDeltager- Black Hole
Jesper – Det er jo det jeg siger, mange af mine flats er jo så utrolig korte at darks ikke er nødvendig. Men det sker altså også at SNR stiger med meget meget lidt når man bruger en fuld kalibreing.
Bjørn – NEJ! De er lige ustabile, men alle CCD og CMOS chips vinder ved at blive kølet ned.
Da de fleste chips halvere deres mørkestøj for hver ~6grader de bliver koldere. Så hvis du nu kører en chip ved 10 over luften, og en magen til 30 grader under. Så vil der være 40 graders forskel imellem dem, og du vil opleve at den som er 30 under vil have ca 6,5 gange så LIDT støj i den billeder end den der kørte 10 over. Bytter du så rundt på de chips vil de stadig være sådan at den der kører lavste temp støjer mindst. Og forholdet vil være det samme.
17. januar 2009 kl. 14:24 #8233
jesperDeltager- Neutron star
Michael: Kalibrering af flafield frames – der er du (også) eksperten
. Jeg udtalte mig kun om dark/bias kalibrering af lights. Men det med at SNR stiger ved fuld kalibrering, hvordan det? Da jeg skrev bogen fandt jeg jo mange kilder til det med at bias støjen er indeholdt i en darkframe, hvis den har samme længde.
Bjørn: Som Michael siger er der ikke forskel på DSLR og andre chips. Det med at tage darks før og efter, er kun for at din masterdark bliver til et gennemsnit af temperatur omfanget i dine lights.17. januar 2009 kl. 15:24 #8245
mstauningDeltager- Black Hole
Jesper tror det hænger sammen med de korte tider på flats, og SNR stiger som sagt meget meget lidt. Har prøvet et par gange og det jeg snakker om er virkelig lidt: 0,01 til 0.02… Så det er småtings afdelingen, men det viser jo at støjen er lidt mindre.. Hvorfor har jeg ikke fundet ud af, da det jo skulle være lige meget. Men måske fordi jeg bruger ~100 bias frames!
17. januar 2009 kl. 21:14 #8305
bjoern.andersen- Main Sequence
Kalibrering: Jespers bog side 58-61 samt solen side 90, har ikke gjort mig ret meget klogere i forhold til denne diskution hvor der diskuteres “kalibrering af flat frames”. Hvad er det lige det gik ud på, og hvad opnår man i forhold til ^Light frames”, og, skal andre typer “frames ” kalibreres tilsvarende???
Jeg har ikke Maxim programmet, men har forsøgt at omsætte Maxim til Gimp, og finder mange lighedspunkter, så det ville hjælpe meget at få “termerne” sat på plads, sådan lidt i stil med “Man tager højre hånds tommel- og pegefinger” osv.17. januar 2009 kl. 21:36 #8310
jesperDeltager- Neutron star
Hej Bjørn,
Jeg kan godt forstå hvis diskussionen her virker forvirrende, men det jeg siger her, og i bogen handler sådan set ikke om at kalibrere flats, men om at dark/bias kalibrere lights, altså dine billeder. Det korte og det lange er at du kan nøjes med at optage en serie darks før og efter fotosessionen. De skal så bare have samme længde som dine lights. Den gevinst i SNR som Michael snakker om er jo meget lille, og om den kan gentages på et andet setup vides ikke.Du kan også bare vælge at bruge kameraets darkframe funktion. Det er jo det letteste, og det virker trods alt langt bedre end ingenting.18. januar 2009 kl. 00:05 #8318
mstauningDeltager- Black Hole
Som Jesper siger, det vi snakker her er nok for langt ude i forhold til dit spørgsmål. Og undskylder da at jeg nok fik det på afveje.
Du vil langt hen af vejen kunne nøjes med darks, optag et par stykker før du går igang og mens du pakker sammen. Sådan. Når du så engang kommer dertil hvor det virker begrænsende på dine billeder, så tager du bare næste spring og kaster dig ud i flats og alt det andet. Men som ny kan jeg heller ikke sige at de er vildt nødvendige. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'darks, Flats, Bias – ja eller nej' er lukket for nye svar.