darks, Flats, Bias – ja eller nej

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER darks, Flats, Bias – ja eller nej

• Dette emne har 34 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af mstauning. This post has been viewed 915 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
  • Forfatter

bjoern.andersen
      • Main Sequence

hej,

Der var en her på forum som henviste til Canons side hvor Jesper Grønne har en artikel om astrofoto med DSLR (EOS Canon), og han henviser til at man uden problemer kan bruge “Dark substraction” som er standard i disse kamera’s, og at man ikke behøver at lave “darks” når man har denne funktion i sit kamera.

Jeg har fulgt diskutionen her på forum (og andre forums) over en periode, og bliver vel efterhånden noget usikker på hvordan man som almindelig “dødelig” forholder sig best til disse avancerede metoder.

jeg vil tro at mange (som jeg) vel gerne vil kommer frem til gode fotos uden at skulle sætte en hel nat af til at optage “darks” – yderligere tid til “Flats” og endelig tid til at bygge en “lyskasse” som er egnet til “Bias”.

Hvis man nu kunne komme til at tage gode billeder med de muligheder som allerede er indbygget f. eks i mit Canon EOS 400D og dens standardlinse ville meget jo være tjent??

Er der nogen af jer som har “styr/viden” om dette som kunne give en overskuelig forklaring/instruktion/fordele/ulemper/bgrænsninger så ville jeg blive glad Smile

wieben
      Deltager
        • Nova

Hej Bjørn,

Nu er jeg selv ret grøn med mindre end et års erfaring med DSLR astrofotografering, men mht. brug af kameraets indbyggede dark subtraction, vil jeg klart anbefale dig at slå det fra.

Hvis du f.eks. har en god opstilling med autoguiding, der tillader dig lange eksponeringer, vil brug af kameraets indbyggede dark subtraction, mere eller mindre stjæle halvdelen af den tid, du ellers kunne bruge til at indsamle “light frames”.

Med det vejr vi har i DK, gælder det om at udnytte så meget som muligt af tiden, hvor vi kan tage billeder.

Hvis du tager en 10 minutters eksponering vil den efterfølgende dark frame også være 10 minutter, som vil være bedre brugt til at indsamle en ekstra light frame, som du kan bruge til stacking og forbedre dit signal/støj forhold.

Hvis du har behov for darks kan du evt. sætte dit kamera til at tage en håndfuld darks medens du pakker udstyret sammen, efter du har samlet dine light frames og udnyttet tiden til at samle en god stak light frames.

Jeg bruger et Nikon D300, og tager ikke darks. Nogle flat frames ville dog være en god ide, for at undgå små “pletter” fra støv/dug eller andet. Vignetering klarer jeg med PS plugin gradientxterminator.

Mvh

Heine

Wieben2009-01-16 13:42:37

k_holst
        Deltager
          • Nova

Hej Bjørn.

Hvis du sætter din Canon til at lave automatiske darks, laver den en darkframe/billede og fordobler derved tiden.

Hvis du vælger selv at lave darkframes og efterfølgende fratrække dem kan du nøjes med ca. 5 darkframes. Denne løsning giver også bedre darks fordi du bruger et gennemsnit af 5 darks. Du kan også genbruge darks flere nætter hvis ikke temperaturen ændre sig ret meget.

Du har forvekslet flats og bias!

Bias er et billede med tildækket objektiv og kortest mulig eksponeringstid. Den bruges til at fjerne udlæsnings støj.

Flats er et billede med ens belysning over hele feltet. Bruges til at fjerne optiske fejl som f.eks. støv på linserne.

Til at optage flats kan en lyskasse være en fordel men de kan også laves på andre måder.

Link til Michael Staunings vejledning til flats: http://messier.flight.dk/Vejled/flats.htm

mr.mox
            • Nova

Sådan laver jeg flats:
            Indstil kameraet på 5 sekunder
            Åbn notepad
            Maximer vinduet
            Hold laptoppen tæt op foran linsen.
            Tongue

Anonym
              • Nova

Støjen i billedet afhænger af temperaturen, som vi jo ikke kan styre i et DSLR. Jeg er derfor begyndt at lave et “darkframe bibliotek”, hvor jeg notere temperaturen når jeg er ude, og så tager f.eks. 5-10 darkframes (af samme længe som mine “lys frames”, normalt 4 min). Næste gang jeg er ude ved ca samme temperatur, genbruger jeg disse darks. Er temperaturen en anden, så laver jeg en ny folder i mit bibliotek med 5 nye darkframes. Lidt efter lidt så har man darkframes for forskellige temperaturer og kan genbruges disse og spare tid.

Mr. Mox: Hvor godt virker dit notepad-trick? Har du evt tænkt på også at bruge en “diffuser”, f.eks. en T-shirt eller en mat transperent?

Mvh
              Søren

madsen2009-01-16 20:08:06

thomas
                • Giant

Mr. Mox wrote: Sådan laver jeg flats:
                Indstil kameraet på 5 sekunder
                Åbn notepad
                Maximer vinduet
                Hold laptoppen tæt op foran linsen.
                Tongue

Hehe, det var også sådan jeg gjorde Clap

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

Det var da lige før du skulle finde et gammel tom køleskab/fryser, og så ellers sætte det i præsis system, men en lang række darks med forskelige temp. Så kunn så man lave alle darks over en weekend, ned til minus 20 ca hehe

nive
                  Deltager
                    • Super Nova

God ide Rigo .Smile

Men du vil da komme til at fryse hvis du skal være i en fryser en hel week-end (he he)

Hilsen

Nils Vest

Anonym
                      • Nova

http://www.rigorigo.dk wrote: Det var da lige før du skulle finde et gammel tom køleskab/fryser, og så ellers sætte det i præsis system, men en lang række darks med forskelige temp. Så kunn så man lave alle darks over en weekend, ned til minus 20 ca hehe

Jeg har faktisk lavet sådan et lille “køleskab” til mit DSLR så det bliver kølet i felten, men jeg syntes det er for besværligt at slæbe frem, så jeg bruger det ikke… Confused

Men hvis man nu fik konen til at æde al maden i køleskabet, så kunne man jo bruge det + et termometer LOL

Søren

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Flats skal bare have en maks adu på mellem 20.000 og 30.000.

Bias lav gerne rigtigt mange, 50 er rigtigt godt.

Darks… samme længde som lights, og nu kommer det så.. hvor meget støj må de bidrage med? Og hvor kold er din CCD (i dslrr ikke særlig kold), og hvor meget himmelstøj har du?

vi antager følgende –

– at din dslr er 10 over luften, så her for tiden 10 grader C.

– din himmel er typisk dansk forstad.

– dine darks må maks bidrage med 5% af den totale støj.

– du laver en master som passer indenfor 3 grader C.

– du stakker din master, som enten median eller SD-mask.

– du laver lights der overgår himmelstøjen (jeg skal tage mindst 217sek hos mig, med mit udstyr).

Så skal du gerne lave ca 10 darks. der passer i tid og temp.

Flats mindst fem stakket som median eller sd-mask. der laves om hvergang du flytter på kameraet, altså har det taget det af eller lign. fokus skal være som da du optog dine lights.

Bias er bare bias – de ændres ikke ved temp eller tid. Ændres ved skift af kabler, strømforsyning, pc, eller andet hardware der har forbindelse til kameraet. Lav meget gerne 50 og lav dem om fra tid til anden.

morten.brix
                        Deltager
                          • Super Giant

Hvad er nu det for noget?????????

Indeholder Darks ikke også Bias. Jeg mener bestemt at have læst i Jesper’s bog at det ikke er nødvendigt at lave Bias når man bare laver Darks. Darks indeholder jo også udlæsnings støj. eller hvad???????????

mr.mox
                            • Nova

madsen wrote:
                            Mr. Mox: Hvor godt virker dit notepad-trick? Har du evt tænkt på også at bruge en “diffuser”, f.eks. en T-shirt eller en mat transperent?

Jeg synes det virker godt, men har ikke prøvet med nogen difuser. Skærmen er jo rimeligt jævnt belyst og laaaangt uden for fokus, så jeg tror det er ok, men næste gang det er jeg skal fotografere, så prøver jeg da lige at smide en t-shirt imellem også, så kan vi se

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

Det er rigtigt Morten. En darkframe indeholder også bias støjen. Hvis din dark har samme længde som din light skal der ikke bruges særskilt bias. Det er kun hvis man skalerer sine darks, altså f.eks bruger 5 min darks til 10 min lights. Mørkestøjen kan skaleres lineært men bias støjen er altid ens og skaleringen vil derfor blive forkert uden en bias frame.

Jeg mener dog ikke der sker noget ved at bruge både matchende darks og bias frames. Maxim eller anden software burde kunne holdse styr på det. Men hvis ikke kan man få en forkert kalibrering ved at bruge begge dele.

Anonym
                                • Nova

Det er (nok) vigtigt at bruge bias med DSLR da temperaturen af chippen ikke kan styres og man derfor nok skal forvente en vis skalering selv når dark og lights har samme længde.

Søren

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Som Michael skrev så ændres bias ikke ikke ved tid eller temperatur, Så bias delen af en darkframe skulle være i orden når den har samme længde.

Med DSLR synes jeg det er bedst at tage nogle darks både før og efter fotosessionen, af hensyn til chiptemperaturen.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
                                • Emnet 'darks, Flats, Bias – ja eller nej' er lukket for nye svar.