Dark Sky Park / Community Møn og Nyord

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Dark Sky Park / Community Møn og Nyord

• Dette emne har 34 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af tom. This post has been viewed 2358 timesa. This post has been viewed 2358 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 35 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Vi har købt filmen The City Dark hjem fra USA. Filmen blev vist i BioStege i går aftes, det var anden gang vi viser filmen i BioStege. Før filmen var jeg på med et ca. 30 minutter langt foredrag om natten/mørke og projektet Dark Sky Møn og Nyord.

Alt i alt en fantastisk aften, hvor budskabet om at bevare mørket og hvorfor, virkelig er gået op for tilhørerne! I alt var der 93 tilhører, i salen er der plads til 99, så næsten fuld sal Smile

Et billede fra da folk stadig ankom.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

tom.a
      Deltager
        • Super Giant

Herligt når man kan mærke at kommunen bakker Dark Sky projektet op!!

Super Brugsen og Aldi i Lendemark (Stege) havde planer om hhv. at udvide butikken og bygge nyt. I forbindelse med høring af lokalplanen, gjorde jeg indsigelser om den udvendige belysning af butikkerne, set i lyset (mørket?) af Dark Sky projektet.

Lokalplanen er nu vedtaget med følgende tilføjelser.

§ 6 Skiltning & belysning

Eksisterende tekst:

1. 6.3 Reflekterende skilte og blinkende lysskilte må ikke anvendes.

Ændring i lokalplan:

1. Der tilføjes:

6.3 Udvendig belysning må kun placeres i en højde på indtil 3,5 m over terræn og må ikke virke blændende for de omboende. Belysning af området skal ske med ensartede armaturer.

6.5 Belysning monteret på bygningerne må maksimalt placeres med en lyspunkthøjde på 3 meter over terræn (belysning i gårdrummet er tilladt i en højde svarende til tagfoden). Ved projektører/ spotbelysning må lyskilden ikke være rettet opad eller ud over ejendommens egen afgrænsning af hensyn til naboerne.

6.6 Belysning på selvstændige standere i haver og indkørsler skal etableres med en lyspunkthøjde på maks. 1 meter.

I den grønne kolonne ”Bestemmelserne for belysning skal understøtte projektet ”Dark sky Møn”, således at der ikke sker unødig lysforurening af nattehimlen.”

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

BRAVO

nhaagh
          Deltager
            • Super Giant

Super flot arbejde Tom.

Det er jo interessant at se hvordan man kan få folk med på ideen i stedet for de bare betragter os som tosser der ikke vil have gadelys.

dennis.torsten
              • Main Sequence

?Dennis torsten2015-06-14 13:59:55

viggo.t
              Deltager
                • Super Giant

Herligt. Måske lysner det endelig for nattemørket. Godt gået Tom.

tom.a
                Deltager
                  • Super Giant

Denne tråd har været lidt stille de sidst 4-5 måneder. Det skyldes at arbejdet for mit vedkommen er gået over i skrivefasen. Jeg er i gang med at samle ansøgningerne. Ansøgningerne skal dog først sendes afsted til International Dark-Sky Association i august 2016.

Lige nu har jeg været i gang med afsnittet med målingerne til dokumentation af nattehimlens kvalitet over Møn.

Tænkte at jeg ville dele et foreløbig sæt af data med jer. Der skal fyldes flere data på, frem til de lyse nætter starter i maj, så det ender med at være et længere afsnit.

Målinger_dec_2013_til_nov_2015.pdf

clauskaf
                  Deltager
                    • Nova

Hej Tom

Du burde lægge dine målinger ind på et site jeg opdagede for et par dage siden:

http://www.lightpollutionmap.info/#zoom=0&lat=9494878.94961&lon=-5493560.10312&layers=B0TFFFFTT

Her glimrer vi danskere med vores fravær

Hilsen Claus

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

tom.a
                      Deltager
                        • Super Giant

Nu har jeg lagt et par målinger ind på kortet. Så nu er Danmark ikke helt ødeland længere

Jeg har dog tænkt mig at oprette en profil til Unihedrons database, så kan jeg lægge flere målinger ind for det samme sted. Kortet tillader kun en måling pr. prik.

Har også spredte målinger fra andre steder i DK, de kommer også med.

clauskaf
                        Deltager
                          • Nova

Hej Tom

Det ser godt ud at vi nu også er repræsenteret.

Jeg skal ikke spille “hellig” jeg har selv et SQM meter til låns, men har jeg brugt det?

Hilsen Claus

Peter
                          Deltager
                            • Main Sequence

Kære Tom,

Spændende – glæder mig til at høre mere!

Kh. Peter

tom.a
                            Deltager
                              • Super Giant

ClausKAF wrote: Hej Tom

Det ser godt ud at vi nu også er repræsenteret.

Jeg skal ikke spille “hellig” jeg har selv et SQM meter til låns, men har jeg brugt det?

Hilsen Claus

Jamen så er det bare med at komme ud i haven og taget et par målinger

tom.a
                              Deltager
                                • Super Giant

Dark Sky projektet får en del omtale i medierne i disse uger, det hele startede med at Møns Klint Resort vandt en fornem ADAC pris for deres Dark Sky Area og Dark Sky Lounge. Her er links til avisartiklerne, nogle af dem kræve abonnement for at læse hele artiklen.

Politiken

Møns Klint belønnes for mørke

Midtjyllands avis

Oplev naturen – på himlen

Kristeligt Dagblad fra i går:

Møn har set lyset i mørket

Kom og se vores mørke

På mandag kommer der et indslag i P1 Morgen.

mhansen
                                Deltager
                                  • Nova

Må jeg i den forbindelse ikke gøre opmærksom på at vi faktisk alle (i det mindste os med iPhone’s) selv kan undersøge mørkets kvalitet med DarkSkyMeter. Her kan man også gemme sine målinger og man er jo samtidig også mobil.

Jeg ved eks. at SQM ved mine forældre (lidt uden for Næstved) er hele 18, hvilket er skoddårligt!!! Angry
                                  Det skyldes i overvejende grad at en eller anden knold har bestemt at der nu skal være gdebelysning i området, hele natten, i stedet for at slukke ved 1 tiden!

MHansen2016-02-22 13:46:02

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 35 i alt)
                                • Emnet 'Dark Sky Park / Community Møn og Nyord' er lukket for nye svar.