Dark Sky Park / Community Møn og Nyord

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Dark Sky Park / Community Møn og Nyord

• Dette emne har 34 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af tom. This post has been viewed 2357 timesa. This post has been viewed 2357 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Så er arbejdet med at få etableret DK’s første Internationale Dark Sky Park / Community på Møn og Nyord startet

Link til pressemeddelelse på Vordingborg kommunes hjemmeside

Nyheden har også været på forsiden af Sjællandske, men den kan jeg ikke lige finde et link til.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Godt gået Tom

Hilsen Claus

2mas
        Deltager
          • Nova

super godt initiativ. Glæder mig til at høre mere om denne certificering.

tom.a
          Deltager
            • Super Giant

2mas wrote: super godt initiativ. Glæder mig til at høre mere om denne certificering.

Jeg skal nok lade information og opdateringer “sive” efterhånden som arbejdet skrider frem

viggo.t
            Deltager
              • Super Giant

Hej Tom.

Et stort tillykke herfra. Det er jo det mange af os går og sukker efter. Alle danske naturparker burde havde nattemørket på agendaen.

mvh Viggo

tom.a
              Deltager
                • Super Giant

Så har projektet Dark Sky Park Møns klint fået et officielt logo.

Projektet har i et par måneder haft en facebook side (DARK SKY – Møn). Siden fungerer indtil videre som “officiel” infoside for projektet.

Facebook siden finder I her:

DARK SKY – Møn

2mas
                Deltager
                  • Nova

Hvornår regner man med at opnår den internationale certificering?

tom.a
                  Deltager
                    • Super Giant

Min forventning er at vi er klar til at sende ansøgning til IDA en gang til næste sommer.

I hvert fald er planen at lave kortlægningen af nathimlens kvalitet i marts og april til næste år. I marts og april generer Mælkevejen ikke målingerne og målingerne er derfor mørkest. De andre parker og Communities har brugt målinger fra marts og april i deres materiale til IDA, så for at gøre vores målinger sammenlinelige med deres gør vi det også.

I øjeblikket er vi stadig i den fase hvor vi er i gang med at skabe lokal forståelse og opbakning til projektet. Det er en fase som løber i mindst et halvt år endnu.

Parallelt med denne fase er jeg så småt gået i gang med at skrive nogle at de retningslinjer som kommer til at gælde for udendørsbelysningen på Møn og Nyord.

Men det bliver først efter sommer at projektet rigtig tager fart.

tom.a
                    Deltager
                      • Super Giant

Første Dark Sky News er på gaden!

Som en del at den infokampange vi har gang i her på Møn og Nyord, er der nu lavet og udgivet en avis i 5000 eksemplar. Avisen skal uddeles til lokale beboer og turister på øerne.

I kan også læse avisen i dens pdf-udgave som der er link til her.

Dark Sky News

Det er ikke alle som kan zoom ind på bagsiden i ovenstående link. Her er et nyt link som fungere for mig.

Dark Sky News – Zoombar bagsideTom A2014-08-27 09:07:31

spatzek
                      Deltager
                        • Super Giant

Tillykke Tom. Det er et ekstremt vigtigt arbejde du gør. Der er helt klart sket en forværring af vores nattehimmel de sidste mange år. For 30 år siden var det uhyggeligt svært at orientere sig i landskabet, når vi observerede fra Brorfelde. Nu er det sådan rimeligt nemt at se konturerne af landskabet og området på en mørk nat. Det er for mig et klart ekempel på, at lyset (det u-fede) bare er kommet krybende, uden vi har haft noget at stå imod.

jesperg
                        Deltager
                          • Super Nova

Et fantastisk vigtigt initiativ, der helt sikkert vil fremme forståelsen for den uvurdérlige naturværdi, som himlen tilbyder – i den store målestok. Håber at det vil brede sig som ringe i vandet.

Tak for det store og vigtige arbejde…

Jesper G.

tom.a
                          Deltager
                            • Super Giant

Tak skal I ha’, vi er blot i starten af en lang proces

Spatzek wrote: Tillykke Tom. Det er et ekstremt vigtigt arbejde du gør. Der er helt klart sket en forværring af vores nattehimmel de sidste mange år. For 30 år siden var det uhyggeligt svært at orientere sig i landskabet, når vi observerede fra Brorfelde. Nu er det sådan rimeligt nemt at se konturerne af landskabet og området på en mørk nat. Det er for mig et klart ekempel på, at lyset (det u-fede) bare er kommet krybende, uden vi har haft noget at stå imod.

Ja, det ufede lys sniger sig ind alle vejne. Og så længe vi ikke har nogen debat om emnet i Danmark vil situationen blot forværre sig.

JesperG wrote: Et fantastisk vigtigt initiativ, der helt sikkert vil fremme forståelsen for den uvurdérlige naturværdi, som himlen tilbyder – i den store målestok. Håber at det vil brede sig som ringe i vandet.

Tak for det store og vigtige arbejde…

Den mørke nat er præcis en uvurderlig naturværdi, som du skriver. En naturværdi som har så mange facetter for både natur og mennesker at det er svært at beskrive den.

Jeg regner med at jo mere vi længere vi når i processen på Møn og Nyord, jo mere får vi åbnet op for debatten. Således at vi i sidste ende kan se initiativet brede sig som ringe i vandet.

tom.a
                            Deltager
                              • Super Giant

Lige en opdatering fra det mønske.

Så knokler vi på med at få retningslinjer og aftaler på plads.

Der er flere vigtige aftaler på plads, men kun mundtligt, så dem vil jeg ikke referer her, endnu!

Men indtil videre er fire overnatningsteder gået helhjertet ind i projektet og har tilpasset deres udendørslys. En femte har vist interesse, men er gået i feriemodus nu. Møn Golf Center har også fået deres udendørslys certificeret.

Derudover har et større renoveringsprojekt i Lendemark/Stege, specifikt skrevet i deres udbud, at nyt udendørslys skal leve op til Dark Sky kravene. Dette er vel at mærke et renoveringsprojekt som Dark Sky-projektet ikke har haft kontakt med!

Dark Sky-projektet er også indskrevet i Vordingborg kommunes turismestrategi, som blev offentliggjort for 2-3 uger siden.

Fra på tirsdag går jeg igang med en række infoaftener, rundt om på Møn og Nyord, så vi kan få noget konkret information ud til beboerne. At dette er faktisk ikke så “farligt”

En vigtig vejledning kom også på plads i dag. En helt enkel beskrivelse af hvad godt udendørslys er. Vejledningen er i pdf-format og I er velkommen til at download den og sende den videre til venner og bekendte. Det gør ikke noget hvis resten af DK også bliver opmærksom på hvor lidt der skal til at bevare nattemørket.

Syv enkle leveregler til god udendørslys

troels
                                • Planet

Flot arbejde Tom.

Det var faktisk nogle natlige cykelture under Møns kulsorte, stjernebestrøede himmel, som for alvor vakte min interesse for astronomien tilbage i 1990’erne.
                                Jeg blev desværre tvunget til at flytte, og lige siden har jeg savnet at kunne gå ud af min dør og opleve mørket.

Troels

tom.a
                                Deltager
                                  • Super Giant

Yes!

Nu begynder alle de kreative turistfolk på Møn og Nyord at komme frem med Dark Sky-arrangementer

Smile

http://www.visitmoen.dk/darksky-arrangementer

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
                                • Emnet 'Dark Sky Park / Community Møn og Nyord' er lukket for nye svar.