Dark Sky Meter

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Dark Sky Meter

• Dette emne har 1 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 8 måneder siden af tom. This post has been viewed 174 timesa. This post has been viewed 174 times
Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

mhansen
    Deltager
      • Nova

Bare et interessespørgsmål. Hvor mange herinder bruger Dark Sky Meter til at måle himlen med. For så kunne vi måske lave et lille katalog med målinger, selvom man selvfølgelig kan bruge det indbyggede kort. Jeg har i øvrigt fundet ud af at seeing på app’en kan vurderes således.

Seeing

1

<0.5″

2

0.5″-0.75″

3

0.75″-1″

4

1″-1.25″

5

1.25″-1.5″

6

1.5″-2″

7

2″-2.5″

8

>2.5″

Jeg har indtil videre målt ved det ydre Nørrebro og har fundet at
      SQM: 17.142 og NELM: 4.624 mag (middelværdier)

tom.a
      Deltager
        • Super Giant

Jeg bruger ikke Dark Sky Meter, men har i stedet to af Unihedron’s Sky Quality Meters – SQM-L og SQM-LU-DL.

Målinger her i foråret fra min baghave 3 km syd for Stege, med SQM-LU-DL giver målinger som ligger mellem 21,75 og 21,85. Jeg har endnu ikke fået sammenregnet målingerne, så jeg kan ikke give en gennemsnitværdi.

NELM ligger på 7,1. Det var en svag stjerne tæt på M81 som jeg så og nej jeg har endnu ikke med sikkerhed set M81 med det blotte øje.

I forbindelse med Dark Sky Park Møn og Nyord bliver der lavet en omfattende gennemmåling af nattehimlens kvalitet over øerne. I princippet det du efterspørger for hele landet.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
      • Emnet 'Dark Sky Meter' er lukket for nye svar.