Dansk version af kampange for mørk himmel?

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Dansk version af kampange for mørk himmel?

• Dette emne har 12 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 6 måneder siden af webweichel. This post has been viewed 566 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

webweichel
    Deltager
      • Nova

Hej,

Er der nogen der kender til en dansk version af CfDS: http://www.britastro.org/dark-skies/index.html

?

Hvis der er en lign. dansk organisation ville jeg meget gerne have et link til denne.

Mvh, Steen

Finn
      Deltager
        • Neutron star

Kender ingen andre sider om dette, men syntes den er super, vil lige give den til min dumme genbo 🙂

Mads
        Deltager
          • Giant

Efter KBH’s kommune skiftede gadebelysning her for 1-2 år siden er begge mine stuer ude mod vejen helt oplyst,har været nød til at skift persienner ude med rullegardiner der kan lukke helt til, men alligevel banker lyset ind så snart der er en lille sprække. Og så har de ikke lavet en skærm der begrænser uplight effekten, ser sjovt ud når der kommer nogle gæs eller svaner, de kan næsten ses tydligere om natten end om dagen Ouch

Mads

Mads-H2011-08-19 08:46:30

mogenskh
          Deltager
            • Main Sequence

Ja det er træls med den ¤%&&&&/ lysforurening.Her i Nordfyns kommune,har vi til en

forandring fået noget godt ud af en spareivrig V styret komm.bestyrelse,gadelygterne

bliver slukket kl.2330.det giver sikkert en fantastisk nattehimmel, hvis skyerne engang

letterHug

Mvh

Mogens

webweichel
            Deltager
              • Nova

Lyder godt med en lysspare kommune, det er også det der er mit håb, at kunne påvirke vores kommune til at vælge belysning der ikke lysfourener i forbindelse med at de nybygger rundt om vores beboelse. Man har jo lov at være lidt optimist!

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Har i prøvet at kikke på http://www.lysforurening.dk/ ??

joergen.k
                Deltager
                  • Nova

den side er mere eller mindre død, det er længe siden den er blevet opdateret,men ellers et godt initiativ.

jesperg
                  Deltager
                    • Super Nova

Har I det også sådan:

(citat):

»Jeg erkender, at jeg ikke véd, hvordan jeg skal forklare det, men synet af stjernerne får mig altid til at drømme.«

Vincent van Gogh (maler) i brev nr. 506 til sin bror Theo

Jesper G.

joergen.k
                    Deltager
                      • Nova

jesperg hold straks op med drikke?LOL

Fedt citat men hvad har det med lysforurening at gøre??????????????Star

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

Jørgen prøv lige at se listen over de artikler Per Tybjerg har skrevet om emnet.
                        Per har været aktiv inden for dette felt gennem mange år, så jeg tror ikke han er stoppet.
                        Men besynderligt er det, at han ikke har opdateret/rettet sine web-sider, men måske har han mistet en masse materiale, da Cybercity lukkede de gamle Get2Net hjemmesider.

Prøv at skrive en mail til ham og hør hvad han går og laver.
                        Måske kunne det sparke lidt liv i det igen…

jesperg
                        Deltager
                          • Super Nova

jørgen k wrote: jesperg hold straks op med drikke?LOL

Fedt citat men hvad har det med lysforurening at gøre??????????????Star

Okay Jørgen, jeg har alligevel ikke lyst til mere kaffe

Citatet har meget med lysforurening at gøre, jeg fandt det via links på Pers lysforureningsside.

Med kraftig lysforurening kunne den berømte maler jo ikke se så mange stjerner – vel

Jesper G.

joergen.k
                          Deltager
                            • Nova

nej du har ret jesper.

Lars:det er ærgeligt at jesper tybjergs side ikke er blevet opdateret og der er mange fede artikler

webweichel
                            Deltager
                              • Nova

Hej Lars,

Tak for link til lysforurening.dk det ser helt klart relevant ud at tage med også selvom det måske ikke er opdateret fornyligt. Der jo masser af info artikler og gode links, super!
                            Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Dansk version af kampange for mørk himmel?' er lukket for nye svar.