Dansk astronomihistorie

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Dansk astronomihistorie

• Dette emne har 25 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 589 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Forfatter

dennis.torsten
      • Main Sequence

En videreførelse af diskussionen vi havde under tråden “Daugård”

Jeg syntes at Dansk amatør astronomi’s historie er ganske veldokumenteret.

Men jeg kom til at tænke på, at hvis en forfatter satte sig det mål at beskrive historien fra 2000 og til nu, ville han være på herrens mark, simpelthen fordi historien drukner i uendelige lange tråde !

Astro-forum er ikke stedet, hvor der bliver skrevet historie. Astro-forum er stedet hvor man debatterer alt mellem himmel og jord (?)

Hvis en forfatter vil lave research her, skal han finde de toneangivende personer, og have private samtaler individuelt.

Som jeg skrev under “Daugård” så har jeg alle tidsskrifter i en veldokumenteret 20 års periode, men jeg savner en klar linie, fra dengang og til nu !

Der ER blevet gjort forsøg på at lave historie her på Astro-forum, nemlig i tråden “Ugens oldie”. Den forsvinder lynhurtigt i mængden !

Man kunne måske oprette en “Historie-afdeling” direkte under “Sektioner” så den ikke drukner i mængden ?

Og til Jens… Aksels tegninger var enestående. Jeg har haft det privilegium at være tilstede, og stillet udstyr til rådighed til nogle af hans bedste. Men hans største talent, var at han var en fremragende historiefortæller. Han kunne berette om stemninger, så man næsten kunne dufte duggen, og mærke det frosne græs under fødderne.

Aksel er desværre ikke i blandt os længere, men hans talent er heldigvis bevaret for eftertiden.

jesperg
      Deltager
        • Super Nova

Jeg har gravet “Ugens oldie“ op fra dybet, der er mange interessante indlæg, jeg poster et billede af Saturn fra 2002, måske kan der komme andre…

Jesper G.

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Man kunne måske oprette en “Historie-afdeling” direkte under “Sektioner” så den ikke drukner i mængden ?

Netop. Jeg ville personligt være begejstret for en sådan sektion.

Thomas, Bornholm

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hej folkens

Jeg har stor sympati for, at amatørastronomiens historie bevares for

eftertiden.

Jeg har selv været med siden 1985 ca., og jeg synes også, at det er

noget, som kan være interessant at bevare.

Desværre tror jeg ikke, at Astro-Forum er et velegnet sted at bevare

den slags – og heller ikke, hvis der oprettes en gruppe for emnet under

AS-sektioner.

Det er i orden at folk skriver om fortiden på Astro-Forum, men jeg vil

foreslå, at indlæggene arkiveres et sted, hvor tilgængeligheden er

nemmere.

Det kan være, at man fx er interesseret i at læse om et bestemt emne, og

så kan det være en ørkenvandring at søge et sted, hvor det hele bare er

lagt ind i en tilfældig orden.

Jeg vil mene, at det er oplagt, at den historiske amatørastronomi bliver

gemt på Astronomisk Selskabs hjemmeside, men det vil så fordre, at der

er en, som vil påtage sig opgaven at arkivere historierne i en hensigts-

mæssig orden.

Astronomisk Selskab er lige blevet 100 år, så i den sammenhæng er der

også en masse, der er værd at bevare for eftertiden.

For nogle år siden skrev jeg et indlæg om en kommunikation, som selskabet

havde med selveste Albert Einstein og hans datter i forbindelse med et

foredrag, som Einstein skulle holde i København.

Der var billeder af breve og postkort, og jeg vil da være ked at, at den

slags ikke vil være tilgængelig for interesserede for fremtiden.

Breve og postkort er i selskabets varetægt, men vi skal sikre os, at

den slags historiske dokumentation bevares for eftertiden.

Det kan meget hurtigt blive et omfattende arkiv, for der findes en

masse dokumentation rundt omkring i klubberne.

Derudover har vi jo også haft et amatørastronomisk tidsskrift, Amatør-

astronomen, som var ret værdifuld for dansk amatørastronomi – inden

Internettet holdt sit indtog i halvfemserne.

Lad mig høre, hvad I mener.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Torben.

Jeg tror det vil blive en besværlig proces at “skrive direkte til arkiv”.
              Meget af den uformelle del af forum, det der i skriftsprog minder om “samtalestil” vil forsvinde. Det som giver essensen i en fortælling. Og det er måske det vi i virkeligheden leder efter?

Kunne man ikke lave et spor på forum til anekdoter og fortællinger? Et “udvalg” kunne så regelmæssigt vurdere hvad der var bevaringsværdigt og hvad der ikke er. Måske endda baseret på et scoringssystem, antal læsninger, antal kommentarer??

På den måde kunne vi arkivere medlemmernes historier på en simpel måde.

mvh
              Jens

dennis.torsten
                • Main Sequence

Ja, der er mange tidsskrifter. Foruden dem jeg har nævnt, er der jo selvfølgelig “Astronomisk Tidsskrift”. Jeg tror det startede op allerede i 1920’erne. Senere med tillægget “Knudepunktet” Kan det ikke passe at der også var et “amatør” tidsskrift 40’erne og 50’erne, som Darnell var involveret i ?

De forskellige klubber har også udgivet klubblade. Nordjyderne havde deres “Pegasus” Østjyderne havde også deres, jeg kan dog ikke huske om det udkom i papirform, men der véd du, Torben.

Og så må vi ikke glemme Ole Fastrup’s fremragende bog: “Urania Kikkerten 1897-1997. -og menneskene bag.” deri er historie for alle pengene !

Det er jo ikke til at vide, hvad folk ligger inde med af tidsskrifter og bøger. Men jeg vil da være interesseret i måske at låne, og omvendt vil jeg da gerne udlåne mine tidsskrifter !

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Jeg tror Torben har ganske ret i at forum ikke er stedet til bevarelse af amatørastronomiens historie.
                  Hvis der skal laves noget mere seriøst som også kan bruges i fremtiden, skal der noget mere til.
                  F.eks. de danske astronomiforeninger som laver et fælles projekt som kan vedligeholdes og
                  afleveres til rigsarkivet.

At astro-forum består som nu og bliver brugt som nu om f.eks. 10 år tvivler jeg stærkt på. Så
                  alene det at bevare indlæg med det formål at nogle ganske få kan læse dem, vil ende med at
                  blive besværligt og for dyrt.

Efter min bedste min mening vil det være spildte kræfter at lave indlæg med henblik på at
                  nogle i fremtiden kan få glæde af det. Det er denne platform ikke egnet til.

Forum er pt. fin til det kan nu, indlæg og diskussion, for de relativt få danske astronomiinteresserede
                  der bruger forum.

Nightsky2017-04-16 12:14:11

spatzek
                  Deltager
                    • Super Giant

Torben, du kan typisk se en klassisk tråd, som jeg har kapret under Daugård tråden, som også Dennis reagerede på. Det er sådan nogle store og små snas af historien, om det er ATM eller en personlig beretning er ligemeget, der er meget at berette og det meste er faktisk nok ikke foreningsrelateret. Så jo, en klassisk emneområde – tak.

Og nu kommer jeg med pegefingeren!!

Hvorfor d…. har AS sit arkiv (eller dele af) liggende i sin varetægt, hvilken varetægt? Det ville være en god anledning at aflevere alt hvad I har til rigsarkivet, når I nu har rundet de 100 år. Der er i DK skrappe klausuler, der kan gives til det materiale, I mener ikke skal offentliggøres før….

Jeg har afleveret fra KAFs start og indtil 2009 til lokalarkiv. Det er nu bevaret, også alle dokumenter og andet, som er mere interne. Der er bevaret specifikke regnskaber, så man om 100 år kan se, hvad en større observatorium eller en ditto renovering af et sådant kostede ned til møtrikken, inkl. proces og flow. Dødsygt for de fleste, men om mange år kan du specifikt se, hvordan det var og hvilke beslutninger der lå bag.

Jeg har også afleveret dokumenter, jeg fik tilflydt “udefra”, dengang jeg var med i en del herhjemme. Det har jeg valgt ikke at lege smagsdommer på og sortere ud. Men det er på offentligt arkiv og er klausuleret, til jeg er stensikker på, at jeg ikke er her mere (eller andre)

Så selv om I ikke føler eller synes det er vigtigt, så aflever jeres dokumenter på f.eks. et lokalarkiv eller hvis det er landsdækkende – måske på rigsarkivet.

Og ja, det er mit arbejde at være arkivleder, så jeg er smittet.

astrojensen
                    Deltager
                      • Neutron star

Jeg forstår ikke, hvorfor vi ikke kan få et underforum, på linje med astrofoto eller generel astronomi, specifikt rettet mod astronomihistorie og ældre teleskoper og andet grej. Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke synes, det skulle være interessant, at diskutere det her, fordi et internet forum ikke er det bedste sted, at bevare sådanne oplysninger. Måske ikke, men det er her på internettets forskellige fora, at den slags ting diskuteres i dag.

Jeg er jo selv temmelig interesseret i astronimihistorie generelt og gamle instrumenter især, så jeg er ret aktiv på Cloudy Nights forum for klassiske teleskoper, men der er jo meget, jeg ikke kan diskutere der, fordi det handler om specifikt danske ting. Omvendt er der ofte ting, jeg ikke tager op her på forum, fordi jeg ikke rigtig ved, i hvilken kategori, jeg skal diskutere det, så det ender i reglen med, at jeg slet ikke skriver noget og holder det for mig selv.

Thomas, Bornholm

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Thomas.

Hvor har du ret!
                        Jeg syntes der er mange ting f.eks fra den hedengangne Fredericia forening, som jeg ikke har et sted at bringe. Der var ellers mange gode oplevelser, fra dengang vi brugte den fine gamle Merz refraktor. Det var tider. Og Mars i august-september 1988!! Uha, den var flot i Merz’en!

Så ja, min stemme er helt klart for et Historisk område. Og ja, jeg ved at et forum er noget skidt at skrive noget sådan på, men det er trods alt bedre end det slet ikke kommer frem.

mvh
                        Jens

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Tak for indlæggene. Lige for at uddybe, så er min tanke, at indlæg af

historisk art kan bringes i A-F. Jeg kan fint oprette et enmeområde under

“Sektioner i Astronomisk Selskab” – der er ikke plads til flere i

hovedmenuen.

Ideen er så, at disse indlæg skal plukkes fra A-F og lægges ind i

“databasen” hos AS af en, som vil påtage sig opgaven.

Lad mig lige understrege, at det er tanker, og at jeg ikke har vendt

disse tanker med nogen i bestyrelsen i AS. Jeg ved derfor ikke, om

der kan vindes genklang for dette hos beslutningstagerne.

Så er det spørgsmålet, hvad man skal kalde emnet? måske “Historisk

Amatørastronomi” – Beretninger om gamle instrumenter, observationer,

observationsteknikker, personer og steder, resultater osv…?

Oven i det hele skal man så tænke på, at der stadig arbejdes med et

nyt og mere tidssvarende layout til Astro-Forum. Planer om dette blev

fremlagt og godkendt på sidste års generalforsamling på Brorfelde.

I øvrigt går der rygter om, at andre har planer om at starte et kon-

kurrerende astronomisk forum op……

Lars, din titel er “Arkivar”

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

kila
                          Deltager
                            • Super Giant

Hej.

Jeg har en ide som måske kan få nogle af jer til tasterne.

Hvis nu der var en som ville lægge en hjemmeside til med en overskrift i retning af “Anekdoter fra Dansk amatørastronomis historie”.

Siden kunne blot bestå af en indholdsfortegnelse, kronologisk eller lignende, som indeholder links til en samling af pdf-dokumenter.

Har I noget I vil fortælle skriver I en lille klumme. Jeg har f.eks. nogle gamle avisudklip fra Vejle Amts Folkeblad der fortæller historien bag Sirius Observatoriet som ligger i Vejle lige over for det gamle rådhus på Torvegade 8. Det blev opført i 1924 af elektroinstallatør N.A. Møller Nicolaisen. Han fik noget fra hånden men det kan jeg jo vende tilbage til hvis vi finder et sted at gøre af alle de gode minder!

De personlige oplevelser/øjenvidneberegninger tror jeg vil inspirere flest til at bidrage med indlæg. En stor personlig oplevelse for mig var f.eks. at deltage i et 5 dages kursus på Brorfelde sommeren – vistnok – 1981. En hel uge med titlen “Den moderene astrofysik” eller noget lignende. Jeg var fyldt 15 år og havde købt min første programmerbare lommeregner, en TI-58, inden jeg skulle starte i gymnasiet. Jeg mødte prof. Kjeld Gyldenkerne, Hans Jørn Fog Olsen samt formanden for sektionen for variable stjerner Ole Klinting. Vi lærte at beregne planeters positioner, fik foredrag om kæmpestjerner og hvide dværge, og meget mere som jeg lige kan huske. Overnattede på Uggerslev kro og kan ikke huske hvem jeg fik kørelejlighed med, men kørekort havde jeg jo ikke.

Moderatoren af denne side skal kun finde ud af hvorledes jeres indlæg skal placeres i “indholdsfortegnelsen”. Så bliver det bare at klikke på linket til dokumenterne;

“Sommerkursus på Brorfelde 1981” af Kim Lang,

“Mars oppositionen 1988 med Merz refraktoren i Fredericia” af Jens Jacobsen, ect.

Hvis der over en tid kommer indlæg nok kan det jo være at der er en med en forfatterspire i maven der vil være redaktør og finde en rød tråd gennem artikelsamlingen. Det kunne da blive en fin lille bog om dansk amatørastronomis historie de seneste 30-60 år.

… vi skal bare bruge:

– et stk. hjemmeside

– et stk. moderator

– tilsæt ad libitum personlige oplevelser og øjenvidneberegninger.

Var det noget?

/Kim

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

En lignende model har to svenske amatørastronomer brugt:

https://amatorastronomi.wordpress.com/

Jeg ville dog gerne have et rigtigt forum, hvor man kunne diskutere mange forskellige emner, store som små. Okularer, prismekikkerter, monteringer, bøger, tidsskrifter, teleskoper, foreninger…

Thomas, BornholmAstrojensen2017-04-16 23:27:15

kila
                              Deltager
                                • Super Giant

Hej Thomas.

Det forum du forestiller dig, hvordan er det anderledes end det vi har her?

Har flygtigt kikket på bloggen du linker til. Umiddelbart ser jeg at der er to strukturer i bloggen er en kronologisk indholdsfortegnelse i højre margin som tæller antal indlæg for hver måned og år. Længere nede noget bogstavsalat som jeg fandt ud af er et stikordsregister hvor ordenes størrelse afspejler antal indlæg under emnet.

Kan se bloggen startede i 2012 og sidste indlæg var januar 2016. I 2015 var der kun et indlæg per måned og ikke i alle måneder af 2015, så den ser ud til at være “løbet ud i sandet”.

Uden dit link havde jeg nok ikke opdaget svensk astronomis historieblok og Googler jeg “Svensk astronomi historie” finder jeg ikke et link til siden. Det peger på et andet problem, nemlig søgbarheden på nettet. Er siden ikke let at finde bliver den heller ikke fundet af tilfældigt nysgerrige og/eller nybegyndere (eller af mig :-/ !)

Jeg tænker der skal være en offentlig del som f.eks. i en blok som ikke kræver man opretter en brugerkonto. En brugerkonto kan så være nødvendig hvis man gerne vil kommentere/diskutere/supplere.

En blog for Dansk amatørastronomis historie kunne blive en rigtig god en, hvis der er en ildsjæl som kan hjælpe den sagesløse forbipasserende med at finde rundt i alle indlæggene. Det kunne være ved at lave en krydsindeksering som f.eks. årti, landsdel, by, forening, danske astronomiblade gennem tiden, instrumentmøder og Starparty 20xx. Uden en eller anden form for krydsindeksering og en introduktionsside bliver en blog lige så uoverskuelig som den svenske eller umulig at finde noget i, som dette forum.

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Det forum du forestiller dig, hvordan er det anderledes end det vi har her?

Det skal ikke være anderledes end her, for det skal være her! Her, hvor vi alle er i forvejen. Jeg fik simpelthen blot udtrykt mig lidt forkert.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
                                • Emnet 'Dansk astronomihistorie' er lukket for nye svar.