Danmark rystet af jordskælv til morgen

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Danmark rystet af jordskælv til morgen

• Dette emne har 17 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af ksondergard. This post has been viewed 1520 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

Danmark rystet af jordskælv til morgen, vildt nok. Nogen der opfattede det ? jeg/vi sov

målte 4,8 på Richter-skalaen

http://www.rigorigo.dk2008-12-16 08:47:45

rigo
      Deltager
        • Super Nova

Richterskalaen starter ved 1,0 og stiger til 8,0 og derover – og for hvert trin på skalaen bliver jordskælvets styrke 10 gange kraftigere.

Mindre end 2,0:
        Et mikro jordskælv. Kan ikke mærkes. Sker cirka 8.000 gange om dagen

2,0 – 2,9
        Et mindre jordskælv. Svagt og ofte umærkeligt uden materielle skader. Sker cirka 1.000 gange om dagen

3,0 – 3,9
        Et mindre jordskælv. Kan ofte føles, men uden materielle skader. Sker cirka 50.000 gange om året

4,0 – 4,9
        Et let jordskælv. Kan mærkes af næsten af alle og f.eks. løst puds falder ned. Sker cirka 6.200 gange om året.

5,0 – 5,9
        Et moderat jordskælv. Kan mærkes – skorstene og svage bygninger tager skade. Sker cirka 800 gange om året.

6.0 – 6,9
        Et stærkt jordskælv. Almindelige bygninger tager betydelig skade. Sker cirka 120 gange om året

7,0 – 7,9
        Et større jordskælv. Solide konstruktioner tager betydelig skade. Sker cirka 18 gange om året

8,0 – 8,9
        Et større jordskælv. Jordskælvssikrede konstruktioner tager betydelig skade. Sker cirka 1 gang om året

9,0 – 9,9
        Et større jordskælv. Voldsomme, omfattende og altødelæggende rystelser. Sker cirka 1 gang hvert 20 år.

tommy.frank
          • Super Giant

Jeg vågnede ved det. Det føltes som om der var en der rykkede voldsomt i sengen ( troede hun legede med sig selvEmbarrassed) og skabsdørene klaprede. Det varede ca. fem sekunder.

Tommy Frank2008-12-16 09:00:03

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Det ødelagde fuldstændig mine optagelser. Min Tak faldt ned fra mounten!!! Cry Nej, jeg mener det kun var på Sjælland man kunne mærke det. Der ligger jo en lille brudzone derovre i Øresund der vist nok også går skråt op til Nordjylland. Det skal vist være det største skælv i 37 år. Endelig sker der da lidt i lille Danmark!!

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

mikkellund
              • Giant

LOL Clap Der skal noget af en brøler til før skabsdørene klapre, hehe

rigo
              Deltager
                • Super Nova

hehe Tommy Frank

thomas
                  • Giant

Tommy Frank wrote: Det føltes som om der var en der rykkede voldsomt i sengen

Sådan oplevede jeg det også.

ksondergard
                  Deltager
                    • Giant

“She-who-must-be-obeyed” var i bad da det hele begyndte at ryste, og vores store spejl (80×180) på væggen begyndte at gynge……..

Jeg sov desværre fra det hele, men håber på nogle efterskævl….men indtil videre er der ikke sket noget spændende.

kubach
                    Deltager
                      • Super Giant

Jeg har boet i Japan i 2 år og har oplevet rigeligt med jordskælv. Det er ikke specielt hyggeligt at være på 15 etage ved et jordskælv på 6.5.

Jeg bemærkede dog ikke noget her til morgen da jeg var igang med at fodre mine 2 små banditter. De kan for øvrigt også få huset til at ryste…Smile

dk01888
                      Deltager
                        • Planet

Jeg var lige mødt på arbejde, men mærkede intet. Læste dog på politikkens hjemmeside at man ret tæt på mit arbejde følte at huset var ved at falde fra hinanden. Sådan kan man opleve det lidt forskelligt 🙂

Jeg må også vente på et efterskælv for den oplevelse, hvis vi kan holde det nede omkring de 4,0 så er det ok

Frank Larsen
                        Moderator
                          • Super Nova

Hej

Her i Tåstrup vågnede jeg ved at sengen rystede, ruderne gav sig og tingene på hylderne over sengen raslede og knirkede.

Min første tanke var: Er der nu røget en container eller to med fyrværkeri igen, men var lige oppe og tjekke at det ikke var nogen der forsøgte at sparke en dør ind.

Først da clockradioen fortalte det kl. 730 blev jeg klar over sammenhængen – havde også undret mig en del over hvorfor det hele vibrerede i så lang tid.

Det føltes omtrent som når en af søværnets sikorskyer kommer meget lavt ind over byen – bare uden larmen.

Hele formiddagen drysede den gamle løse understrygning ud under tagstenene på min gamle villa…æv – så noget påvrikning har der da været.

Det med hvordan det opleves kommer vist meget an på undergrunden og hvordan bygningen er funderet og bygget.

Jer der har fast opstillede teleskoper på østsjælland eller bornholm skal nok checke polalignment (polhøjde indstillling). Påvirkningerne har været kraftige nok til at asfalt er revnet nogle steder.

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Vågen og så TV, mærkede intet, men kammi i Brøndby strand på 9 Sal, mærkede det meget.

andreas
                              • Super Giant

Sengen rystede voldsomt, og der var en “dyb” rumlen. Men den mindste sov videre så jeg gad ikke gøre noget væsen af det……. så råbte hustruen op, og var pænt forvirret. Jeg mente at det måtte være jordskælv selv om jeg aldrig har mærket det før, stærk i min sag gik jeg på http://www.usgs.gov/ for at afklare om ikke det var et jordskælv. 5 minutter efter var det afklaret, den var god nok!

michael.bertelsen
                              Deltager
                                • Nova

…Sad og drak min morgenkaffe foran computeren før jeg skulle på arbejde, da bordet og stolen jeg sad på, rystede kraftigt samtidig med, at det rumlede. “hvad?” Confused jeg må indrømme, at min første tanke var en kæmpe ekplosion et sted hehe…ja så har man da prøvet det. Imponerende kræfter!

Mvh

Michael

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Her på Bornholm rystede det ikke, I hvert fald ikke noget jeg kunne mærke eller tænkte på. Jeg vågnede ved en meget høj, dyb rumlen, der mere føltes end hørtes. Det lød som en række meget hurtige, dybe brag lige efter hinanden og det startede på fuld knald. Min første tanke var: “Fyret koger!” Nå, nej, jeg har jo ikke noget fyr… “Huset brænder”! Næ, det lyder vist ikke sådan! Hva’ pokker er det så? Katten nærmest fløj ud af sengen og væk, men så snart det var overstået kom han og lagde sig som intet var hændt.

Umiddelbart tænkte jeg nærmest at det måtte være en eksplosion af en art. Jeg tænkte ikke på jordskælv, da det som sagt ikke rystede.

Thomas, Bornhom

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 18 i alt)
                                • Emnet 'Danmark rystet af jordskælv til morgen' er lukket for nye svar.