Danmark med i verdens største teleskop

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Danmark med i verdens største teleskop

• Dette emne har 35 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 3 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 2313 times
Viser 6 indlæg - 31 til 36 (af 36 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Og du er i tvivl om du kan være det foto bekendt. Skam dig Jesper. Wink

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Yep, det var den bog der startede det hele for mig Thumbs%20Up. Jeg så billederne og tænkte: Det der, det er lige det jeg vil. Mine resultater på film kunne mildt sagt ikke måle sig med dem i bogen. Her er lige et par af de sorte pletter på Jupiter, efter SL9 nedslagene i 1994.

Det var i øvrigt den største oplevelse jeg nogen sinde har haft med astronomien at se de pletter i okularet (ja du læste rigtigt: Min største astrooplevelse var visuel 🙂

Du har ret i at det kræver træning at blive god til at udvælge de bedste frames, men det er besværet værd.

Jesper2008-11-15 19:47:38

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Tak Lars. Jeg kan huske jeg sendte billedet til Damian, som roste det og gjorde mig stolt som en pave.

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Det må være det dårlige vejr, der gør vi skal hele vejen rundt…

Damian, vi overvejer om vi skal have ham til Starparty næste år. Hvad syntes du??

Jeg stod på en mark nær Billund. En sort tordensky umuliggjorde en observation inden jeg skulle hjem til Holstebro. Jeg husker jeg stod og ventede på at der måske skete noget dramatisk. Mener at det først var dagen efter, jeg svagt fik set nogle pletter efter nedslaget.

Jo det var kæmpe stort.

At jeg også talte med en af opdagerne af komten, David Levy i januar, gør det jo ikke mindre.

Sidder for øvrigt og bander over at jeg ikke kan få mit lucky imaging setup til at virke ordentlig. (MallinCam og video capture)

Nightsky2008-11-15 19:53:36

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Damian vil da være et scoop til starparty hvis du spørger mig. Jeg har set hans dvd og han forklarer jo udemærket – selv om han har en lidt rød næse LOL.

Jeg var enormt heldig med vejret under Shoemaker Levy nedslagene. Flere aftener i træk stod jeg ude på en mark på kalvebod fælled i et dejligt mørkt og naturskønt område. I dag ligger Ørestaden og Fields der hvor jeg stod, og det er alt andet en dejligt.

Så du fik snakket med David Levy. Han er jo i mellemtiden blevet en superstar i vores verden.

Er det klaret op ovre hos dig? Det ser ud til at der er en opklaring på vej her. Håber du får dit Mallincam til at makke ret.

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Ja det er rimelig klart. Men jeg bor jo i Tornado Valley, så det blæser meget 11 m/s i middelvind og næsten 20 i stød.

Derfor tænke jeg at lidt lucky imaging måske vil være sagen.

David Levy var en stor fornøjelse at møde og hans foredrag var alletiders.

Viser 6 indlæg - 31 til 36 (af 36 i alt)
              • Emnet 'Danmark med i verdens største teleskop' er lukket for nye svar.